تسنیم/تردد بیش‌از اندازه موتورسیکلت‌‌‌‌ها در جاده‌های مواصلاتی شهرها و روستاهای استان گلستان باعث شده تا راکبان این وسیله نقلیه قربانیان اصلی تصادف‌های جاده‌ای استان باشند.

استفاده از موتورسیکلت در استان گلستان طرفداران زیادی دارد که بخشی از آن به عوامل محیطی و بخشی هم به علت ارزانی و در دسترس بودن این وسیله نقلیه است.
شرایط جغرافیایی و اقلیمی استان گلستان، نزدیک بودن فاصله شهرها و روستاها در استان، اشتغال به کشاورزی و دامپروری بخش قابل توجهی از مردم این استان سبب شده تا مردم به استفاده از موتورسیکلت اقبال داشته باشند اما این همه ماجرا نیست. هر روز صحنه‌های تلخ و غم انگیز متعددی از تصادفات رانندگی و مجروحیت و جان باختن موتورسواران در استان رقم می‌خورد؛ خانواده‌های زیادی داغدار می‌شوند و از هم می‌پاشند، مشکلات اجتماعی فراوانی هم شکل می‌گیرد و هزینه هنگفتی به بخش درمان و بیمه وارد می‌شود.
از همه مهم‌تر اما جان‌ عزیزانی است که از دست می‌رود، اغلب مصدومان و جان‌باختگان سوانح ترافیکی به ویژه موتورسیکلت سواران در استان گلستان بین 15 تا 30 سال دارند؛ جوانانی که نیروهای کار فعال به شمار می‌روند به واسطه نشستن بر ارابه مرگ که ایمنی چندانی هم ندارد و راکبان هم قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند، خیلی زود فصل خزان عمرشان از راه می‌رسد.
آن گونه که پزشکی قانونی استان اعلام کرده در هفت ماهه امسال تعداد جان‌باختگان ناشی از تصادف موتورسیکلت در استان 22 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال شده است. براساس این آمار 121 راکب و ترک‌نشین موتورسیکلت در استان در این مدت جان خود را از دست داده‌اند که 118 نفر آنان مرد و 3 نفر زن بودند.
این در حالی است که در مدت مشابه پارسال 99 نفر در اثر تصادفات موتورسیکلت در استان جان خود را از دست دادند که 95 نفر آنان مرد و 4 نفر زن بودند.
در وقوع تصادفات علاوه بر کاربر ترافیکی، عوامل دیگری همچون نقص ایمنی وسیله نقلیه، وضعیت ایمنی جاده، قوانین و مقررات و غیره هم نقش دارند که لازم است در کنار فرهنگ سازی برای استفاده درست از موتورسیکلت به این موارد هم پرداخته شود تا شاهد مرگ عزیزانمان در این سوانح نباشیم.
در همین باره سرهنگ عباس مهاجر بسطامی رئیس پلیس راهور استان اظهار داشت: در استان 178 هزار دستگاه موتورسیکلت دارای پلاک داریم اما آمار دقیقی از تعداد موتورسیکلت‌های فاقد پلاک وجود ندارد با این حال برآورد ما این است بیشتر از 30 هزار دستگاه موتورسیکلت بدون پلاک در استان داشته باشیم.
وی با نگران کننده دانستن وضعیت تصادفات و فوتی‌های موتورسیکلت در استان گفت: در یک دهه گذشته بیش از 50 درصد جان‌باختگان تصادفات در استان، راکبان و ترک‌نشینان موتورسیکلت بودند. همچنین بیشترین تعداد مجروحان حوادث رانندگی هم به این افراد اختصاص دارد.
مهاجر بسطامی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی استان و نزدیکی شهرها و روستاها، استفاده از موتورسیکلت در استان زیاد است و متأسفانه هم در درون شهرها و هم در جاده‌های برون شهری شاهد تصادفات و کشته شدن تعداد زیادی از موتورسیکلت سواران هستیم.
وی ادامه داد: بسیاری از موتورسیکلت سوارانی که تصادف هم می‌کنند فاقد بیمه و گواهینامه هستند ضمن اینکه اغلب مجروحان و فوتی‌های تصادفات موتورسیکلت جوانان 15 تا 40 سال هستند که بیشترین فراوانی را در سنین بین 15 تا 30 سال شاهد هستیم.
رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه برخورد پلیس با تخلفات موتورسواران بازدارندگی لازم را ندارد خاطرنشان کرد: سالانه حدود 90 هزار دستگاه موتورسیکلت در استان اعمال قانون شده و نزدیک به 25 هزار دستگاه نیز به علت تخلفات متعدد به پارکینگ برده می‌شود اما همچنان میزان تخلفات، تعداد تصادفات و جان‌باختگان آمار بالایی است که نشان می‌دهد اگر قرار بود این برخوردها جواب دهد، در این سال‌ها جواب می‌داد و جریمه‌ها و مجازات‌ها بازدارنده نیست.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان هم با اشاره به سهم بالای پرونده‌های مربوط به سوانح ترافیکی در دستگاه قضایی استان اظهار داشت: در 6 ماهه ابتدایی امسال بیش از 3 هزار پرونده مربوط به حوادث رانندگی و تصادفات در دادگستری استان تشکیل شد.
مهدی رزاقی‌نژاد با اشاره به نتایج مطالعاتی که در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان درباره علل و عوامل تصادفات انجام شده است گفت: عوامل فردی، عوامل اجتماعی، وضعیت ایمنی وسیله نقلیه و عوامل محیطی در بروز تصادفات رانندگی نقش دارند.
وی افزود: متأسفانه نبود مسیرهای ویژه برای تردد ایمن موتورسواران، نقص ایمنی راه‌ها، نداشتن روشنایی، وجود برخی موانع در طول راه‌های استان و غیره سهم قابل توجهی در وقوع تصادفات دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان ادامه داد: این پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف ارجاع می‌شود و اگر وسیله نقلیه که اینجا موتورسیکلت مدنظر است، بیمه داشته باشد که بیمه‌گذار برای پرداخت دیه اقدام می‌کند اما اگر فردی فاقد گواهینامه اقدام به رانندگی کند برای بار اول 2 ماه حبس و جزای نقدی برای وی پیش‌بینی شده و اگر بار دوم مبادرت به چنین تخلفی کند قانونگذار تا 6 ماه حبس برای فرد متخلف در نظر گرفته اما اگر رانندگی این افراد منجر به بروز تصادف شود مجازات‌ها تشدید خواهد شد.
وی در ادامه به تشکیل کارگروهی ویژه برای کاهش جرایم و تخلفات رانندگی در استان اشاره کرد و گفت: 15 دستگاه عضو این کارگروه هستند که وظایف هر کدام مشخص و مصوب شده است. دستگاه قضایی در این کارگروه به عنوان مطالبه‌گر حضور دارد و اگر هر دستگاهی از انجام وظایف خود کوتاهی کند، تحت عنوان ترک فعل با آنها برخورد خواهیم کرد.
در کنار همه مباحثی که در مورد برخورد با موتورسواران متخلف، افزایش جریمه‌ها، مجازات‌ها و غیره مطرح است، فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله نقلیه نیز باید در بین مردم نهادینه شود. متأسفانه بسیاری از موتورسواران ابتدایی‌ترین قوانین و مقررات رانندگی را رعایت نمی‌کنند، هر چند پلیس با این متخلفان برخورد می‌کند اما این جریمه‌ها تا زمانی که فرهنگ‌سازی درستی در جامعه صورت نگیرد، جواب نخواهد داد.
ضمن اینکه همه دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه مسئول هستند و باید برنامه عملیاتی درباره آن ارائه دهند و اجرا کنند، علاوه بر این نصب روشنایی و تابلو و علایم و ایمن کردن جاده‌ها نیز متولیان خاص به خود را دارد که باید در این باره اقدامات لازم را انجام دهند.
تا زمانی که دست روی دست گذاشته شود و هر دستگاهی از زیربار مسئولیت شانه خالی کند، شاهد مرگ تعداد زیادی از افراد در جاده‌های استان خواهیم بود.

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :
Instagram.com/golestan_today