نماد آخرین خبر

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاهش تنش آبی در گیلان

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاهش تنش آبی در گیلان

صدا و سیما/ فرماندار رشت گفت: از تمامی ظرفیت‌ها برای کاهش هر چه بیشتر تنش آبی بهره گیری می‌شود.

حمیدرضا امام پناهی فرماندار رشت امروز در نشست قرارگاه جهادی مدیریت بهینه‌ی آب مرکز استان اظهار کرد: با توجه به کاهش ذخیره‌ی آب پشت سد سفیدرود، محدودیت در توزیع آب کشاورزی در فصل زراعی پیش رو گریز ناپذیر است و مجموع دست اندرکاران اجرایی این حوزه تمامی تلاش خود را برای کاهش هر چه بیشتر تنش آبی امسال به کار می‌گیرند.
حمیدرضا امام پناهی همچنین بر تداوم لایروبی انهار و راه اندازی ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود مدیران کل حوزه‌ی آب و انرژی با تفویض اختیارات لازم به مدیران شهرستانی، فرایند رسیدگی به محدودیت‌ها و مشکلات شالیکاران را تسریع کنند.
وی مجموع کشاورزان شهرستان رشت به ویژه مالکان ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های پایین دست مرکز استان را به بیمه‌ی شالیزار‌های شان فراخواند و افزود: علاوه بر این جهاد کشاورزی طرح کشت قراردادی را در راستای تامین نهاده‌های کشاورزی و تسهیل در روند کشت برنج پیش بینی کرده که می‌تواند حمایت خوبی از کشت برنج در شرایط کم آبی امسال باشد. 
آقایان سید علی آقازاده ، جبار کوچکی نژاد و محمدرضا احمدی از نمایندگان شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز هر یک در سخنانی بر لزوم تسریع در روند بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی، لایروبی هرچه سریعتر انهار، به کارگیری میراب‌های باتجربه و سرآبیاران برای توزیع عادلانه‌ی آب پس از رها سازی آب پشت سد سفید رود، کاهش فرایند اداری تصمیم گیری‌ها و حضور میدانی مجموع دست اندرکاران برای تعامل منطقی با شالیکاران برای ارتقاء هرچه بیشتر بهره وری در توزیع آب تاکید کردند. 
در ادامه‌ی این نشست وحید خرمی ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ایی گیلان نیز با اشاره به وجود حدود ۱۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در استان، از مالکان آن دسته از چاه‌هایی که مجوز بهره برداری ندارند، خواست با مراجعه به شرکت آب منطقه ایی مجوز مربوطه را به سهولت دریافت کنند تا در آینده مشمول هزینه‌ی اضافی نشوند. 
مهران محمدحسن زاده ، مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی گیلان نیز از رها سازی آب سد سفیدرود از دوازدهم اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: تعامل و همراهی کشاورزان با مدیران اجرایی می‌تواند با ایجاد تعادل در فرآیند کشت و رها سازی، تا حد زیادی از بروز تنش‌های آبی پیشگیری کند. 
شهرستان رشت با داشتن ۵۲ هزار هکتار شالیزار ، ۳۵ درصد از اراضی شالیکاری گیلان را به خود اختصاص داده است.

آخرین خبر گیلان در اینستاگرام :
https://instagram.com/gilan_today