نماد آخرین خبر

فرونشست زمین در برخی از مناطق خراسان شمالی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فرونشست زمین در برخی از مناطق خراسان شمالی

ایسنا/ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از وقوع پدیده فرونشست زمین در برخی از مناطق این استان خبر داد.

حسن وحید، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: خشکسالی و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی سبب شده تا این مشکل در استان به وجود آید.
وی با اشاره به اینکه هرچند پدیده فرونشست زمین در این استان بحرانی نیست، گفت: اما اگر دامنه آن وسیع تر شود کنترل آن سخت تر می شود.
وحید با بیان اینکه فرونشست زمین در دشت سملقان و در برخی از مناطق اسفراین دیده می‌شود، تاکید کرد: مهمترین راه کنترل فرو نشست زمین در این استان کاهش برداشت آب از سفره های زیرزمینی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه عوامل مختلف طبیعی و غیرطبیعی موجب پدیده بیابان‌زایی می شود، افزود: تغییر اقلیم یکی از عوامل پدیده بیابان زایی است که نه تنها این استان بلکه کشور با آن مواجه است.
وی تصریح کرد: تغییر اقلیم و کاهش بارندگی موجب کاهش تولید علوفه در مراتع و جنگل‌ها می‌شود به طوری که در سال گذشته میزان تولید علوفه در این استان فقط به ۱۳۹ هزار تن رسید که کاهش و عدم تولید علوفه موجب جاری شدن سیلاب، تولید گرد و غبار و کاهش توان سرزمینی می شود.
وحید ادامه داد: در برخی از مناطق استان نیز سازندهای زمین شناسی مشکل دارند و زمینه ایجاد فرسایش را فراهم می کند که با بارندگی مناسب و پوشش گیاهی خوب این مشکل تاحدودی حل می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تاکید کرد: اگر بهره برداری ها صحیح باشد معضلات کمتری خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در این استان ۱۸۰ هزار هکتار بیابان وجود دارد، گفت: برای تمام سطوح بیابانی این استان به منظور بیابان زدایی طرح مدیریت وجود دارد اما تمام این سطوح نیاز به عملیات اجرایی ندارد و ۱۰۲ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان نیاز به عملیات اجرایی دارد.
به گفته وحید تاکنون در سطح ۲۴ هزار و ۶۰۰ هکتار طرح هایی تهیه شده اجرایی شده است.
وی اظهار کرد: در مناطق بیابانی این استان کانون فرسایش بادی وجود دارد اما با مدیریت‌های صورت گرفته سطح این کانون‌ها کنترل شده و بر مساحت آنها افزوده نشده است.
این مقام مسئول افزود: ۳۹ هکتار در این مناطق شامل اراضی شور، نمکزار و بیرون زدگی های سنگی است.

آخرین خبر خراسان شمالی در اینستاگرام :
https://instagram.com/bojnord_today