ایسنا/ شهردار اراک با اشاره به اینکه نیروگاه شازند آلاینده اعلام شده، گفت: علیرغم اینکه بادهای غالب از غرب به شرق می وزد برای شهرداری اراک ۴۶ درصد و خنداب و شازند ۵۴ درصد از عوارض را اختصاص می دهند.

علیرضا کریمی، شهردار اراک در نشست هم اندیشی ظرفیت های اجرای قانون هوای پاک در استان اظهار کرد: در قانون هوای پاک حدود ۷ یا ۸ ماده و تبصره از جمله پسماند، فضای سبز، ایجاد کمربند سبز توسط وزارت کشور، خودروها، مربوط به شهرداری است.
وی افزود: در این قانون شهرداری ها موظف هستند حداقل ۱۵ مترمربع فضای سبز ایجاد کنند که در حال حاضر اراک ۱۵۰۰ هکتار پارک و فضای سبز دارد و سرانه اراک ۲۶ و هشت دهم است، لذا میزان فضای سبز اراک از حد مشخص شده نیز بیشتر است. البته توزیع متعادل مقداری زیر سوال است چراکه در منطقه یک شهرداری بالای ۴۰ مترمربع و در منطقه دو نیز زمینی برای ساخت پارک وجود ندارد، البته درصدد ایجاد پارک های محلی هستیم.
شهردار اراک تصریح کرد: خودروهای عمومی باید معاینه فنی داشته باشند و نظارت بر این مهم با نیروی انتظامی است اما بعضا گفته می شود این مهم با شهرداری است در حالی که توقف این خودروها بر اساس ماده ۶ قانون هوای پاک بر عهده نیروی انتظامی گذاشته قرار دارد.
وی ادامه داد: اراک در یک مقطعی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ اتوبوس داشته اما زمان حضور بنده این اتوبوس ها به ۷۰ دستگاه رسید و مابقی در گورستانی جمع شده بودند. ۷۰ اتوبوس برای دوران پس از کرونا به معنی هیچ است به همین منظور ۸۰ اتوبوس خریداری شد که تاکنون ۳۰ اتوبوس تحویل گرفته شده و اعتبار ۵۰ اتوبوس نیز پرداخت شده است.
کریمی در خصوص عوارض آلایندگی اراک گفت: سال گذشته بودجه شهرداری اراک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که در دی ماه این بودجه به هزار و ۸۵۰ میلیارد رسید و تا پایان سال حدود ۳۸۸ میلیارد تومان آن عوارض آلایندگی بود که از این عوارض ۸۰ اتوبوس خریداری شده و اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۷ قانون ارزش افزوده، عوارض آلایندگی به عنوان عوارض سبز دیده شده که ذینفع اصلی شهرداری هستند اما شهرداری هیچ دخالتی در تشخیص آلایندگی و توزیع آن ندارد؛ شهرداری در یک چاله ای مبهم قرار گرفته و نمی داند سهم آلاینده و نوع آلاینده کدام است.

آخرین خبر استان مرکزی در اینستاگرام :
https://instagram.com/markazi_today