ضرر اقتصادی جایگاههای سوخت هرمزگان از معطلی کامیونها

فارس/ رئیس انجمن صنفی مجتمعهای خدمات رفاهی هرمزگان گفت: معطل ماندن چندین ساعته کامیونها در درون و در مسیر منتهی به جایگاههای سوخت در هرمزگان سبب ضربه به اقتصاد جایگاههای سوخت شده است.
عباس خلاده، رئیس انجمن صنفی مجتمعهای خدمات رفاهی هرمزگان اظهار کرد: به دلیل عدم موجودی گازوئیل در جایگاهها و کاهش سهمیه آنها، عملا کامیونها برای سوختگیری در جایگاههای سوخت مجبورند ساعتها منتظر و معطل بمانند که این معطلی و تجمع گسترده کامیونها در حاشیه راههای منتهی به جایگاهها نه تنها سبب بروز تصادفات متعدد با خودروهای سبک شده بلکه عملا اقتصاد جایگاهها را نیز به مخاطره انداخته است.
وی افزود: با تجمع بیش از اندازه کامیونها که به شکل متراکمی در جایگاههای سوخت برای حفظ نوبت خود در صف سوختگیری قرار میگیرند، دیگر بخشهای فعال جایگاهها از جمله سوپر مارکت، رستوران و غیره به حالت غیر فعال درآمده و خودروهای سبک نیز در این جایگاهها توقف نمیکنند.
به گفته خلاده، سهمیه سوخت جایگاهها در ماههای اخیر کاهش یافته و به همین دلیل برخی جایگاهها که در مسیر اصلی تردد کامیونها و تریلرها هستند، عملا سوخت به اندازه کافی ندارند و کامیونها پس از مراجعه به این جایگاهها، منتظر رسیدن تریلر سوخت باقی میمانند و همین مسئله ترافیک متراکمی در ورودی بسیاری از جایگاههای سوخت بهوجود آورده است.
وی همچنین از بروز تصادفات متعدد و گاه منجر به فوت در نزدیکی و یا در مجاورت با جایگاههای سوخت خبر داد و عنوان کرد: گاهی صف تریلرها در جایگاههای سوخت بین شهری به کناره جادهها نیز کشیده میشود و در شب هنگام در موارد متعددی شاهد برخورد خودروهای سواری با صف کامیونهای متوقف شده هستیم.
خلاده گفت: جایگاههای فعلی در هرمزگان با 40 درصد ظرفیتشان فعالیت میکنند و واگذاری مجوزهای خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای میتواند اشتغال موجود در جایگاههای فعلی را به خطر انداخته و حتی امنیت سرمایه گذاری در این بخش را نیز مختل کند و همین مسئله نگرانی سرمایه گذاران بخش خصوصی را به دنبال داشته است.
وی همچنین با انتقاد از واگذاری مجوزهایی از سوی میراث فرهنگی تحت عنوان جایگاههای رفاهی جادهای که این روزها در سایتهای دیوار و غیره به فروش گذاشته شده، خاطرنشان کرد: اعطای هر گونه مجوزی باید با اهلیتسنجی و با رعایت قواعد فنی و ایمنی راه باشد در غیر این صورت تبعات بعدی آن متوجه ایمنی مردم است.