نماد آخرین خبر

شغل هایی که در سال 2025 بازار کار دنیا را متحول می‌کنند

منبع
بازار
بروزرسانی
شغل هایی که در سال 2025 بازار کار دنیا را متحول می‌کنند

بازار/ چکیده : هوش مصنوعی، علوم کامپیوتری، مشاغل حوزه سلامت، گرافیک و بازارهای مالی بهترین شغل های سال 2025 هستند.
تحولات تکنولوژیکی و تغییرات اجتماعی و اقتصادی با سرعت بیشتری در حال وقوع هستند و این موضوع آینده شغلی بسیاری از تخصص‌ها را تغییر خواهد داد. در سال 2025 دنیا به سمتی حرکت می‌کند که بعضی از مشاغل در اولویت بیشتری نسبت به سایر کارها قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید با بهترین شغلی های 2025 آشنا شوید و ترندهای بازار کار را بدانید، این یادداشت را انتها بخوانید. شما را فهرست 10 گانه بهترین شغل های 2025 آشنا خواهیم کرد که همگی با هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های روز دنیا در ارتباط هستند.
مشاغل پرطرفدار 2025 در حوزه هوش مصنوعی
در سال‌های اخیر حضور هوش مصنوعی در زندگی و کسب‌وکارها پررنگ‌تر شده است. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی سهم زیادی از منابع مالی و انسانی خود را صرف ارتقای ابعاد هوشمند کسب‌وکارهایشان می‌کنند. ازاین‌رو تخصص‌های مرتبط با هوش مصنوعی را می‌توان در فهرست بهترین شغل های 2025 قرار داد:
1. متخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (AI and Machine Learning Specialists)
استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلفی از جمله پزشکی، تجارت، آموزش، مالی، فناوری اطلاعات، بانکداری، حمل‌ونقل و... بسیار فراگیر شده است. درنتیجه در سال 2025 نیاز به متخصصانی که بتوانند الگوریتم‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی را توسعه و مدیریت کنند، بیشتر خواهد شد.
همچنین یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی که ماشین لرنینگ است، تلاش می‌کند ادبیاتی مشترک میان انسان و ربات ایجاد کند تا دخالت انسان در تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و ارائه راهکارها به حداقل برسد. پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 کسب‌وکارهای مختلفی در صنایع حمل‌ونقل، ارتباطات و آموزش نیاز به استخدام کارشناس هوش تجاری داشته باشند تا با استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشین عملکرد سازمانشان را ارتقاء دهند. لازم به ذکر است، یکی از شاخه‌های پرطرفدار دیتا ساینس در ایران BI یا هوش تجاری است. برای بررسی آگهی‌های شغلی کارشناس هوش تجاری در ایران، به پلتفرم جامع کاریابی ایران تلنت مراجعه کنید.
2. متخصصان اینترنت اشیا (IoT Specialists)
این روزها در هر کسب‌وکاری تعداد زیادی وسایل الکترونیکی وجود دارد که به اینترنت متصل هستند. مانند سیستم‌های کامپیوتری، سیستم‌های حضوروغیاب، سیستم‌های امنیتی و احراز هویتی و... . به این شبکه‌ای از دستگاه‌های متصل به اینترنت که قادر به جمع‌آوری و تبادل داده‌ها هستند، اینترنت اشیا می‌گویند.


ازآنجایی‌که محیط‌های کاری به سمت هوشمندسازی بیشتر و مکانیکی شدن پیش می‌رود، متخصصان اینترنت اشیا (IoT Specialists)  می‌توانند در طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت این شبکه اطلاعاتی به کمک مدیران کسب‌وکار بیایند. درنتیجه یکی از بهترین شغل‌ها در سال 2025 مشاغل حوزه اینترنت اشیا خواهد بود.
بهترین شغل های 2025 در زمینه مهندسی کامپیوتر
مشاغل حوزه مهندسی کامپیوتر از دیرباز تاکنون درحال‌رشد و به‌روزرسانی هستند. به نظر می‌رسد دنیا روزهای بدون کامپیوتر و ماشین‌های هوشمند را دیگر هرگز نخواهد دید. از این رو تخصص‌های حوزه مهندسی کامپیوتر را می‌توان در فهرست بهترین شغل های 2025 قرار داد:
1. مهندس نرم‌افزار (Software Engineers)
استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی، سیستم‌های پیچیده و اپلیکیشن‌های موبایل روزبه‌روز در حال گسترش است. مدیران برای دریافت اطلاعات و هماهنگی واحدهای مختلف کسب‌وکار و مهندسان برای انجام تحلیل‌ها و محاسبات پیچیده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده می‌کنند. پزشکان برای ارائه نوبت به بیماران، حسابداران برای انجام امور مالی و حتی کودکان هم برای یادگیری مطالب جدید وابسته به اپلیکیشن‌ها هستند.
درنتیجه، می‌توان فرصت شغلی مهندسی نرم افزار را یک شغل Ever Green یا همیشه‌سبز دانست که همیشه تقاضا برای آن وجود دارد. اگر یک مهندس نرم افزار هستید، بدانید که تقاضا برای استخدام مهندس نرم افزار در سال بعد نیز همچنان وجود خواهد داشت و تخصص شما در دسته بهترین شغل های 2025 قرار دارد. آگهی های فرصت شغلی مهندس نرم افزار در ایران تلنت به شما برای دانستن نیازمندی های این پوزیشن شغلی کمک شایانی می‌کند.
2 . متخصص امنیت سایبری (Cybersecurity Specialists)
هرچه وابستگی افراد و کسب‌وکارها به نرم‌افزارها و اطلاعات سرویس‌های ابری بیشتر شود، تهدیدهای ناشی از بدافزارها، هکرها و عوامل مخرب دیگر نیز افزایش خواهد داشت. درنتیجه فرصت‌های شغلی امنیت سایبری و محافظت از اطلاعات مهم و محرمانه، پابه‌پای مشاغل حوزه هوش مصنوعی، مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی درحال‌رشد است. اگر می‌خواهید مسیر شغلی‌تان را طوری تغییر دهید که خیالتان از بابت امنیت شغلی و تقاضای استخدام راحت باشد، امنیت سایبری را انتخاب کنید.
3. مدیر پروژه‌های فناوری اطلاعات (IT Project Managers)
با افزایش پروژه‌های فناوری اطلاعات و نیاز به هماهنگی بین تیم‌های مختلف، تقاضا برای استخدام مدیر فناوری اطلاعات افزایش خواهد یافت. اگر در حوزه مهندسی کامپیوتر کار می‌کنید و می‌خواهید با تغییر شغل، فرصت کاری بهتری را بهتری را رقم بزنید، توصیه می‌کنیم به این تخصص فکر کنید. برای احراز این فرصت شغلی نیاز به سوابق کاری بیشتر بالا و تجربه مدیریت گروه‌های کوچک مهندسی کامپیوتر دارید.
4. تحلیلگر داده‌ و دانشمند داده (Data Analysts and Data Scientists)
باتوجه‌به اهمیت داده‌ها در تصمیم‌گیری‌های تجاری، نیاز به افرادی که بتوانند داده‌ها را تحلیل و از آن‌ها نتایج مفیدی استخراج کنند، افزایش می‌یابد. یکی از مزایای فرصت شغلی تحلیلگر داده این است که می‌توان به‌صورت ریموت یا دورکاری مسئولیت‌ها را انجام داد. درنتیجه اگر شرایط مهاجرت به خارج از کشور را ندارید ولی می‌خواهید درآمد دلاری داشته باشید، می‌توانید در زمینه داده‌کاوی فعالیت کنید. تحلیلگر داده و دانشمند داده از جمله بهترین شغل های 2025 خواهد بود. 
بهترین شغل 2025 در زمینه گرافیک
کسب‌وکارها همیشه به دنبال برقراری ارتباطی مؤثر با مشتریان و افزایش فروش سازمانی هستند. استخدام یک متخصص ماهر در زمینه گرافیک می‌تواند این نیاز را برطرف کند. به صرفت شغلی زیر دقت کنید:
5. طراحان تجربه کاربری (UX Designers)
تجربه کاربری مشتری در خرید محصول از یک اپلیکیشن یا وب‌سایت بسیار مؤثر است. طراحی سایت باید طوری باشد که مشتری را به سمت بازدید محصولات بیشتر و تکمیل سبد خرید هدایت کند. درنتیجه نیاز به استخدام طراحانی که بتوانند تجربه‌ای کاربرپسند و مؤثر ارائه کنند در بیشتر کسب‌وکارها وجود دارد. برای بررسی آگهی‌های فرصت شغلی طراح UX به سایت ایران تلنت مراجعه کنید.
بهترین شغل 2025 در زمینه مالی
سال 2024 شاهد رشد بسیاری از ارزهای دیجیتال، معرفی شبکه‌های ارزی جدید و تایید یا رد برنامه‌های مالی غیرمتمرکز از سمت دولت‌های مختلف بودیم. از این رو تخصص در حوزه بلاکچین می‌تواند فرصت‌های کاری مناسبی را در سال 2025 ایجاد کند:
6. مهندس بلاک‌چین (Blockchain Engineers)
رشد استفاده از فناوری بلاک‌چین در صنایع مالی و دیگر بخش‌ها، تقاضا برای استخدام مهندسان بلاک‌چین را افزایش خواهد داد. وظیفه مهندس بلاک‌چین پیاده‌سازی فناوری‌های بلاک‌چین، توسعه زیرساخت‌های هوشمند و غیرمتمرکز برای کسب‌وکارها است که نیاز آن در سال 2025 بیشتر از قبل احساس می‌شود.
بهترین شغل های 2025 در زمینه سلامت
منابع طبیعی و انسانی جهان روز‌به‌روز در حال مصرف است و پیش‌بینی می‌شود از سال آینده (2025) نیاز به استخدام نیروهایی که به بازیابی جوامع انسانی و حفظ نیروهای طبیعی کمک کنند، بیشتر از قبل احسا شود. درنتیجه بهترین شغل های 2025 در زمینه سلامت جهان و جامعه را می‌توان این 2 مورد دانست:
7. متخصصان بهداشت و درمان (Healthcare Professionals)
همه‌گیری پاندمی کرونا در سال 2019 باعث مرگ بسیاری از پزشکان، پرستاران و کادر درمان شد. از دیگر سو خبرهایی از احتمال بروز خطر همه‌گیری‌های جدیدتر در سال‌های آینده به گوش می‌رسد که این موضوع نیاز به استخدام پرستار و تقاضا برای پزشکان و متخصصان بهداشت را بیشتر کرده است.
8. متخصصان محیط‌زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر (Environmental and Renewable Energy Specialists)
تغییرات آب‌وهوایی سال‌های اخیر اکوسیستم‌های طبیعی سراسر جهان از جمله مناطق استوایی و گرمسیری را تحت‌تأثیر قرار داده است. به همین دلیل دنیا بیشتر از قبل به منابع انرژی پایدار نیاز دارد.


ازاین‌رو بسیاری از جوامع پیشرفته اروپایی و آمریکایی در سال 2025 نیاز به متخصصانی که بتوانند راه‌حل‌های نوآورانه درباره حل مشکلات زیست محیطی ارائه کنند. بنابراین اگر به فکر مهاجرت به جوامع پیشرفته هستید، ممکن است ادامه تحصیل در این رشته‌ها بتواند فرصت‌های مطلوبی را برای شما ایجاد کند.
جمع‌بندی
پیش‌بینی می‌شود در سال‌های پیش رو شاهد اوج و شتاب‌گیری کسب‌وکارهای حوزه هوش مصنوعی و مهندسی کامپیوتر باشیم. درنتیجه اگر بخواهیم فهرستی از بهترین شغل های 2025 را معرفی کنیم، حتماً باید به متخصص هوش مصنوعی و کارشناس هوش تجاری، تحلیلگر داده، برنامه‌نویس، مدیر فناوری اطلاعات و... اشاره کنیم. در این یادداشت 10 نمونه از بهترین شغل های 2025 را بررسی کردیم و گفتیم که چرا تقاضا برای استخدام این تخصص‌ها در سال آینده بیشتر خواهد شد. تخصص‌هایی که در این یادداشت نام بردیم دارای اقبال جهانی بوده و برای مهاجرت مناسب هستند. بااین‌حال اگر در جستجوی فرصت‌های شغلی در ایران هستید، می‌توانید تقریباً تمامی این تخصص‌ها را در آگهی‌های استخدام ایران تلنت جستجو کنید.

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره