نماد آخرین خبر

تخصیص ۵۰۱ میلیون دلار برای واردات در ۲ روز

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تخصیص ۵۰۱ میلیون دلار برای واردات در ۲ روز

ایسنا/ بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا ۱۹ مرداد ماه امسال ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده که بر اساس آن طی دو روز گذشته ۵۰۱ میلیون دلار ارز برای واردات تامین شده است. 

مطابق اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا ۱۹ مرداد ماه امسال، مبلغ ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات، از سوی این بانک تامین و تخصیص داده شده است. براین اساس و با توجه به گزارش قبلی بانک مرکزی طی دو روز؛ یعنی از ۱۷ مرداد ماه تا تاریخ ۱۹ همین ماه، ۵۰۱ میلیون دلار ارز مورد نیاز واردات تخصیص داده شده است.

براساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تا ۱۹ مرداد ماه، برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۳ میلیارد و ۷۹۳ میلیون دلار، برای خدمات ۷۱۲ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

تخصیص ۵۰۱ میلیون دلار برای واردات در ۲ روز

بنابراین در فاصله زمانی دو گزارش (از ۱۷تا ۱۹ مرداد ماه) ۱۶۴ میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو، ۱۳۵ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی، ۳۱ میلیون دلار برای واردات در برابر صادرات و ۱۷۱ میلیون دلار برای ارز مورد نیاز بخش خدمات از سوی بانک مرکزی، تامین شده است.  

حوزه کالاهای اساسی و دارو

بر اساس گزارش بانک مرکزی تا تاریخ ۱۹ مرداد ماه برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۶۰۱ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

بنابراین در فاصله زمانی ۱۷تا ۱۹ مرداد ماه (دو گزارش آخر تخصیص ارز) ۱۳۷ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی، ۲۷ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی و در مجموع ۱۶۴ میلیون دلار در حوزه کالاهاس اساسی و دارو از سوی بانک مرکزی تامین شده است.

تخصیص ۵۰۱ میلیون دلار برای واردات در ۲ روز

بخش صنایع

همچنین، تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۰۸ میلیون دلار و «دارو و تجهیزات پزشکی» ۴۷۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع، همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار، ۹۷۲، ۸۸۵، ۱۹۸، ۴۰ و ۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۹ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این گروه‌ها، شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

تخصیص ۵۰۱ میلیون دلار برای واردات در ۲ روز

بنابراین در مجموع ۱۳۵ میلیون دلار در فاصله زمانی ۱۷تا ۱۹ مرداد ماه (دو گزارش آخر تخصیص ارز) از سوی بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز صنایع پرداخت شده است.

میانگین موزون ارز چه قدر است؟

میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۲ مرداد ماه، ۳۹ هزار و ۹۳۷ تومان برای دلار، ۴۳ هزار و ۵۶۹ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۸۷۴  تومان برای درهم و ۵ هزار و ۵۷۳ تومان برای یوآن، ۴۵۰ تومان برای روبل و ۱هزار و ۱۹۲ تومان برای لیر محاسبه شده است.

تخصیص ۵۰۱ میلیون دلار برای واردات در ۲ روز

نرخ ارز و حواله اسکناس در مرکز مبادله

در روز ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۷۳۳ تومان، یورو با نرخ ۵۳ هزار و ۱۶۴ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۲۶۹ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفته است.

تخصیص ۵۰۱ میلیون دلار برای واردات در ۲ روز

به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۷۰۹ تومان، یورور با نرخ ۴۸ هزار ۷۷۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۱۷۴ تومان بود.

تخصیص ۵۰۱ میلیون دلار برای واردات در ۲ روز

در پایان باید اشاره داشت؛ بانک‌مرکزی به‌عنوان متولی و سیاست‌گذار نظام پولی و ارزی کشور، به‌منظور بهبود فرآیند سیاست‌گذاری، نظارت بهتر و رفع چالش‌های پولی و ارزی کشور، در سال ۱۴۰۱ اقدام به تاسیس و راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران کرد و در حال حاضر، بازار ارز مرکز مبادله ایران شامل چهار تالار اسکناس، حواله، مشتقات و قراردادهای نوین ارزی است. همچنین، تالارهای تعریف شده بازار طلا نیز شامل نقد و قراردادهای مبتنی بر طلا هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar