نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

روایت پورابراهیمی از ‌حذف ارز 4200

منبع
خراسان
بروزرسانی
روایت پورابراهیمی از ‌حذف ارز 4200

خراسان/رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ارز 4200 به جای مردم به دلال‌ها می‌رسید، گفت: مجلس با حذف ارز 4200 مخالف بود.
 
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درخصوص این که چرا روند تخصیص ارز 4200 تغییر کرد و حذف شد و این که آیا این روند قابل تداوم نبود، گفت: در زمانی که ارز 4200 مطرح شد ما در مجلس به دلیل تجربه‌ای که داشتیم مخالف تخصیص بودیم، چون معتقد بودیم طبق تجربه این اقدام گرچه در کوتاه مدت می تواند بخشی از دغدغه‌هایی را که باعث افزایش تورم شده بود،برطرف کند، اما در بلندمدت نه تنها برای مصرف کننده، بلکه برای تولیدکنندگان نیز اثر مخرب خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما در مجلس دو رویه در اختیار دولت قرار داده بودیم و رویه این بود که اگر ارز ترجیحی قرار است به کالاهای اساسی تخصیص داده شود در صورتی موافقت می‌کنیم که نحوه نظارت دولت از زمان تخصیص ارز و واردات تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد با قیمت مرتبط با آن کاملا هماهنگ باشد و ما گفتیم نمی پذیریم که ارز 4200 بدهیم ولی کالا به قیمت ارز آزاد به دست مردم برسد. پورابراهیمی بیان کرد: به دولت گفتیم اگر نمی‌توانید نظارت را انجام دهید پیشنهاد ما این است که مابه‌التفاوت یارانه را به انتهای زنجیره از طریق سیاست های حمایتی تخصیص دهید. یکی از چالش های حذف نرخ ارز 4200 این بود که عمدتاً اقداماتی که قرار بود این سیاست را پشتیبانی کند تا رضایت مردم حاصل شود کامل و جامع اجرا نشد.

تنها 50 درصد ارز 4200 به مردم رسید و بقیه سهم دلال ها شد

رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که اساساً هدف از حذف ارز 4200 چه بود، گفت: دولت به طور متوسط بین 15 تا 18 هزار میلیارد تومان تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی داده است. این منابع متعلق به خود مردم است و این دلاری که با فروش نفت به دست دولت می رسد برای مردم است. با این حال، ما آن را به دلال ها دادیم و 50 درصد (آن) به مردم رسید.

2 شرط مجلس برای دولت در ارتباط با حذف ارز 4200
وی افزود: دولت قبل چند ماه بعد از استقرار در 19 آبان 1400 لایحه برای حذف ارز 4200 به مجلس داد و مجلس با آن مخالفت کرد و گفت اگر می‌توانید قیمت ها را کنترل کنید ادامه بدهید. ما مخالف حذف ارز ترجیحی بودیم و در بودجه 1401 هم دو موضوع را مطرح کردیم و این که یا دولت نظارت کند و ارز 4200 به دست مردم برسد یا این که ما‌به‌التفاوت را به خود مردم بدهیم.

تخلف وزارت کار در عدم تکمیل سامانه رفاه ایرانیان
وی ادامه داد: چالشی که (درخصوص حذف ارز 4200) در دولت دوازدهم داشتیم، این بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف بود طبق قانون، سامانه نظام جامع رفاه را اجرایی کند. وی افزود: در دولت سیزدهم آقایان گفتند که ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که از ابتدای 1401 این اقدام عملیاتی شود. شرط ما در پرداخت یارانه این بود که اطلاعات کامل باشد ولی زیرساخت فراهم نبود. اواخر اردیبهشت ماه جلسه گذاشتیم و متوجه شدیم عمده این سامانه‌ها به صورت آفلاین است و به صورت برخط نیست. پورابراهیمی تاکید کرد: یکی از این چالش ها این بود که زیرساخت ها فراهم نبود و دولت آمادگی این کار را نداشت به همین دلیل اگر زیرساخت و امکان تخصیص کالابرگ الکترونیک فراهم بود حتماً بخش زیادی از این چالش های سال 1401 اتفاق نمی افتاد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره