نماد آخرین خبر

آیا همه مردم با افزایش قیمت برق در ازای پایان قطعی‌ها موافقند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آیا همه مردم با افزایش قیمت برق در ازای پایان قطعی‌ها موافقند؟

ایسنا/ یک نظرسنجی با موضوع «برق»، یافته‌های جالبی را به همراه داشته که نظر شهروندان درباره افزایش قیمت برق در صورت پایان یافتن قطعی‌ها، از مهم‌ترین آنهاست. 

 در این نظرسنجی که در آخرین روزهای شهریور ماه و فصل تابستان با استانداردهای علمی و به‌صورت تلفنی انجام شده، از مردم پرسیده شده آیا با واقعی‌شدن قیمت برق در ازای پایداری آن و حل معضل قطعی برق مواقفند که ۲۳درصد شرکت‌کنندگان پاسخ مثبت داده‌اند.

این درحالی‌ست که در سؤالی دیگر، قریب ۹۰ درصد پاسخ‍گویان گفته‌اند که تابستانی که گذشت، قطعی برق را آن‌هم بیشتر در خانه‌ها تجربه کرده‌اند و کسب‌وکارشان هم لطمه خورده است.

در نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی سرمایه برگزار شده، از شرکت‌کنندگان پرسیده شد مهم‌ترین علت قطعی برق چیست و در سؤالی دیگر راهکار آنها از بین ۵ گزینه برای مدیریت قطعی برق در کشور مورد پرسش قرار گرفت که بیش از ۵۰ درصدشان به «افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر (باد و خورشید)» رأی دادند.

از نظر جنسیت، ۵۲ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که در گسترده کشوری انجام شده، آقا و ۴۹درصد خانم بودند که تحصیلات ۵۴.۵ درصدشان از زیردیپلم تا پیش‌دانشگاهی بود و ۴۵درصد تحصیلات دانشگاهی و ۰.۵دهم درصدشان هم تحصیلات حوزوی داشتند. 

در خصوص رده‌ سنی نیز ۱۰.۳ درصد پاسخ‌دهندگان را جوانان ۱۸ تا  ۲۵ سال تشکیل می‌دادند و ۷۷.۲ درصد بین ۲۶ تا ۵۵ سال قرار داشتند و ۱۲.۵ درصد هم افراد بالای ۵۶ سال بودند.

قدرالسهم انرژی‌های تجدیدپذیر در حل مشکلات برقی و بهترین روش مشارکت مردم در توسعه این انرژی‌ها، میزان اهمیت‌دهی شهروندان به صرفه‌جویی در برق خانگی و همراهی آنها با کمپین مدیریت مصرف برق (با انرژی)، نقش آموزش همگانی در مصرف بهینه برق و پیش‌بینی وضعیت تأمین برق و عدم قطعی آن در سال آینده از دیگر محورهای ۳۰ سؤالی‌ست که در این نظرسنجی مطرح شده‌اند.

از نکات جالب توجه در یافته‌های نظرسنجی مذکور، ارتباط معنادار بین تحصیلات بالای شرکت‌کنندگان با رعایت الگوی مصرف از سوی آنها بوده و در تناسب جنسیت هم زنان اعلام کرده‌اند که بیش از مردان در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره