رئیس اتاق اصناف ایران: دولت مثل ترکیه اقتصاد را به مردم بسپارد
تسنيم
بروزرسانی
تسنيم/ رئيس اتاق اصناف ايران گفت: نتيجه 36 سال دولتي بودن اقتصاد باعث شده تا ما نتوانيم به اهداف سند چشم انداز برسيم لذا در اين بخش که دشمن نيز هدف گذاري کرده، مسئولان بايد تلاش کنند تا اقتصاد کشور در دست مردم باشد و توسط مردم اداره شود.
به گزارش روابط عمومي اتاق اصناف ايران، علي فاضلي در جلسه تبيين استراتژي هاي تجارت بين الملل اصناف ايران که با حضور بيش از 30 نفراز رايزنان بازرگاني ايران در کشورهاي مختلف جهان برگزار شد، افزود: رايزنان بازرگاني همچنين مي توانند در ورود تکنولوژي براي بهسازي و نوسازي صنوف توليدي به اصناف کمک کنند.
وي با بيان اينکه اکنون 91 درصد بازرگاني داخلي دست اصناف است، ادامه داد: در بخش توزيع اکثر فروشگاه هاي کوچک، متوسط و بزرگ در دست اصناف است و تنها حدود 4 درصد توزيع توسط فروشگاههاي زنجيره اي صورت مي گيرد.
فاضلي افزود: در حال حاضر در بخش توليد و توزيع شکاف عميقي بين بنگاه هاي کوچک و بزرگ وجود دارد که دليل آن نبود استراتژي در اين بخش است.
رييس اتاق اصناف ايران تصريح کرد: اصناف با داشتن حدود 24 ميليون نفر نفوذ جمعيتي ، يک قدرت سياسي، اقتصادي و فرهنگي براي کشور محسوب مي شوند و همه ما بايد از داشته هايمان به بهترين نحو استفاده کنيم.
فاضلي گفت: نتيجه 36 سال دولتي بودن اقتصاد باعث شده تا ما نتوانيم به اهداف سند چشم انداز برسيم لذا در اين بخش که دشمن نيز هدف گذاري کرده، مسئولان بايد تلاش کنند تا اقتصاد کشور در دست مردم باشد و توسط مردم اداره شود مانند ترکيه که حدود 100 درصد و يا مالزي که 83 درصد اقتصاد آن مردمي است.
وي افزود: در حال حاضر حدود 650 هزار صنوف توليدي در کشور وجود دارد که حدود دو دهه از بهسازي ونوسازي در آنها خبري نيست لذا اگر مي خواهيم به سمت توسعه صادرات حرکت کنيم، بايد ماشين آلات توليدي را بهسازي و نوسازي کنيم که رايزنان بازرگاني مي توانند در اين زمينه مسير را براي بنگاه ها فراهم کنند.
فاضلي ادامه داد: براي بهسازي و نوسازي خطوط توليد نيازمند ارتقاء سطح دانش علمي هستيم و تلاش کرده ايم با تعامل سه اتاق اصناف، بازرگاني و تعاون به عنوان نمايندگان بخش خصوصي کشور تا حدودي در اين مسير حرکت کنيم.
مشاور اقتصادي اتاق اصناف ايران نيز در اين جلسه که کارشناسان حوزه تجارت نيز حضور داشتند، اظهار کرد: در حال حاضر سه اتاق اصناف، بازرگاني و تعاون در کشور به عنوان نمايندگان بخش خصوصي هستند که اتاق بازرگاني با 85 هزار کارت بازرگاني و 300 تشکل، اتاق تعاون نيز با 71 تشکل و اتاق اصناف با 3 ميليون واحد صنفي و 8300 تشکل (اتحاديه) در کشور فعاليت دارند.
محمدباقر مجتبايي گفت: بر اساس آنچه که در منابع مختلف در مورد تعريف بنگاه هاي کوچک و متوسط (SME ها) آمده، عمده ترين سهم از بنگاه هاي خرد، کوچک و متوسط در ايران ، از آن اصناف است.
وي با بيان اينکه بيش از 95 درصد کالاهاي وارداتي کشور و 70 درصد محصولات صنايع بزرگ کشور از طريق شبکه عمده فروشي و خرده فروشي اصناف توزيع مي شود، افزود: اصناف با بيش از 3 ميليون واحد صنفي در چهار گروه شامل صنوف توليدي ( 22 درصد)، توزيعي ( 45 درصد) ، خدمات فني ( 18 درصد) و خدماتي ( 15 درصد) در بيش از 1850 رسته صنفي فعاليت دارند.
مجتبايي تصريح کرد: حمايت از بنگاه هاي کوچک و متوسط سهل الوصول ترين و کم هزينه ترين مسير براي توسعه و رونق اقتصاد داخلي بوده و از چابکي بهتري به منظور نفوذ در بازارهاي صادراتي برخوردار هستند.
مشاور اقتصادي اتاق اصناف ايران مهمترين چالش هاي بنگاه هاي ايران از جمله اصناف را شامل نبود استراتژي زنجيره ارزش تامين ( واردات و توليد داخلي) و توزيع بين بنگاه هاي بزرگ، متوسط و کوچک ، نبود توليدات صادراتي، تخصيص ندادن منابع و تسهيلات بانکي کافي، افزايش قاچاق و ضعف در تحقيقات بازار ذکر کرد.
مجتبايي درخصوص نقش و جايگاه اصناف در صادرات گفت: بيش از 500 ميليون دلار صادرات کالاهاي غيرنفتي( بدون احتساب فرش و زعفران) از محصولات صنفي است که با احتساب بخش خدمات گردشگري مانند هتل و رستوران ها، نقش بيش از 2 ميليارد دلاري در صادرات کالا و خدمات مربوط به محصولات صنفي است.
مديرکل دفتر امور نمايندگي هاي سازمان توسعه تجارت ايران نيز در اين جلسه گفت:اصناف به سمت صادراتي شدن حرکت کرده اند و اين سازمان آماده است تا با اتاق اصناف ايران تفاهمنامه همکاري براي يک دوره يک تا سه ساله امضا کند.
رضا عباسقلي با بيان اينکه اعزام رايزنان بازرگاني ايران به برخي کشورها در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار دارد، افزود: اعزام بسياري از هيات هاي تجاري غيرهدفمند است ؛ چون طرف هاي خارجي براي پيدا کردن طرف واقعي در ايران با مشکل مواجه هستند و حتي به نظر مي رسد کسي در ايران به دنبال فروش کالا نيست.
وي تبادل اطلاعات اصناف با رايزنان بازرگاني را حائز اهميت خواند و افزود: ارتباط مستقيم و مستمر کارشناسان و نمايندگان سازمان توسعه تجارت و اتاق اصناف ايران کمک مي کند تا بسياري از مشکلات رايزنان بازرگاني حل شود.
عباس عبدالخاني رايزن بازرگاني ايران در عمان ( مسقط) در اين جلسه گفت: تا اين لحظه شرکت بزرگي را از ايران نداشته ايم که بتواند 50 يا 100 برند صنايع غذايي را به حوزه کشورهاي عربي عرضه کرده باشد.
وي خواستار فعالتر شدن تجار ايراني در حوزه کشورهاي عربي در خصوص صنايع غذايي، مصالح ساختماني و ميوه و تره بار شد.
مرتضي ديلان رايزن بازرگاني ايران در کنيا (نايروبي) نيز اظهار کرد: بهتر است اصناف ايران از نزديک ساير کشورها را ببينند و با مسايل همکاري هاي تجاري آشنا شوند.
وي گفت: در کنيا مي توان با مشارکت و يا 100 درصد مالکيت زمين خريداري کرد و يا با تاسيس فروشگاه هاي زنجيره اي ، کالاهاي ايراني را عرضه کرد.
محمدعلي پاک سرشت رايزن بازرگاني ايران در تايلند (بانکوک) نيز گفت: تايلند با داشتن سالانه 35 ميليون گردشگر ، تجربه زيادي در بخش صنوف دارد و به همين دليل نرخ بيکاري آن کشور صفر است.
وي افزود: در حال حاضر روابط تجاري ايران با تايلند به نفع تايلند مثبت است به طوري که اکنون بسياري از کالاهاي تايلندي در بازار ايران وجود دارد اما از توليدات ايراني در بازارهاي تايلند خبري نيست.