ايسنا/ وام 25 ميليون توماني خريد خودرو حال و هواي بازار اتومبيلهاي داخلي را بعد از دورهاي رکود متحول کرد، تحولي که براي برخي خوشايند و براي بسياري ناخوشايند بود.
طرح خريد اقساطي خودرو طرحي بود که پس از کمپين «نه به خريد خودروهاي ايراني» اجرايي شد. اجراي اين طرح باعث شد در کمتر از دو هفته بيش از 130 هزار خودرو که در پارکينگهاي خودروفروشان ايراني خاک ميخورد به فروش برسد، خودروهايي که معلوم نيست کي به دست خريداران برسند...
براي برخي مردم پسانداز 25 ميليون تومان کار سادهاي نيست
علي محبي، يکي از شهروندان کرجي که از طرح فروش اقساطي خودرو استقبال کرده و براي خريد خودرو اقدام کرده است، به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه البرز، اظهار کرد: واقعيت اين است درشرايط فعلي، درآمدهاي درصد قابل توجهي ازمردم به قدري نيست که بتوانند پول پسانداز کنند. بيش از 70 درصد جامعه ما را اقشار متوسط به پايين تشکيل ميدهند، يعني کساني که به زحمت از پس مخارج و هزينههاي روزمره خود برميآيند. بدون شک براي اين افراد پس انداز 25 ميليوني براي خريد خودرو کار سادهاي نيست.
وي ادامه داد: نرخ سود تسهيلات خريد خودرو که از طريق بانکها در اختيار مردم قرار ميگيرد، به قدري بالاست که کمتر کسي ميتواند براي دريافت وام خودرو اقدام کند. طرحي که اخيرا براي خريد خودرو اجرا شد، شرايط ماشين دارشدن کساني را فراهم کردکه رانندگي با خودروي شخصي را جزو اهداف بلند مدت زندگي خود قرار داده بودند. با اين طرح تعداد زيادي از متقاضيان خريد خودرو توانستند با چهار يا پنج ميليون تومان صاحب خودرو شوند.
محبي اضافه کرد: از آنجا که نرخ سود وامي که در اين طرح براي خريد خودرو به متقاضيان داده شده، پايين است، مردم به راحتي ميتوانند وامي را که دريافت کردهاند، در بازه زماني چهار ساله پس بدهند.
طرح فروش اقساطي خودرو به سود مردم نبود
سينا کرمي، يکي از مخالفان طرح فروش اقساطي خودرو نيز به ايسنا گفت: اين طرح به هيچ وجه به نفع مردم نبود و فقط جيب خودروسازان را پر کرد. بانک مرکزي با ارائه تسهيلات خريد خودرو صرفا زمينه رونق بازار فروش دو خودروساز بزرگ کشور را فراهم کرد. قرار بود مدت زمان پرداخت تسهيلات دريافتي براي خريد خودرو هفت ساله باشد که در نهايت به چهار سال تقليل يافت.
اين شهروند کرجي يادآور شد: علاوه بر اين قرار نبود اجراي اين طرح در کمتر از يک هفته متوقف شود. همچنين با اجراي اين طرح خودروسازان توانستند، خودروهايي را که چند سال در انبارهايشان مانده بود، به فروش برسانند. تعداد زيادي از اين خودروها به دليل رکود بازار، بيش از دو سال در انبار و پارکينگ خودروسازان مانده بودند و همين موضوع باعث استهلاک بسياري از قطعات آنها از جمله لاستيک شده است.
وي اضافه کرد: اگر وضعيت کساني را که از اين طرح استقبال کردهاند، بررسي کنيم متوجه ميشويم که بيشتر نمايشگاه داران و کساني که وضع مالي خوبي دارند متقاضي اين طرح بودهاند. اکثر کساني که از اين طرح استقبال کردهاند خودروي شخصي دارند و ميخواهند بعد از مدتي خودرويي را که خريداري کردهاند، با قيمت خوب به فروش برسانند و از اين طريق 25 ميليون تومان پول نقد گيرشان بيايد.
اين شهروند گفت: برخي از مردم براي ثبت نام در اين طرح خودروي قديمي خود را فروختند تا بتوانند با پول آن براي خريد خودروي نو اقدام کنند اما اجراي اين طرح در يک هفته به اتمام رسيد. حالا تکليف اين افراد چيست که هم خودروي قديمي شان از دستشان رفته و هم نميتوانند خودروي نو داشته باشند؟
خريد و فروش در بازار اتومبيل به صفر رسيد
محمد کلامي، يکي از فعالان صنف نمايشگاهداران اتومبيل کرج نيز در گفتوگو با خبرنگار ايسنا اظهار کرد: با اجراي اين طرح، رکود حاکم بر وضعيت اين صنف بيشتر شده است. شرکتهاي بزرگ خودروسازي با اين طرح در عرض چند روز بيش از 110 هزار خودرو را به فروش رساندند و ميلياردها تومان سود نصيب خود کردند. همچنين با اجراي اين طرح خريد و فروش در بازار اتومبيل به صفر رسيده و وضعيت فعالان اين صنف بدتر شده است.
وي گفت: بسياري از کساني که در اين طرح ثبت نام کردهاند تا زماني که خودروي نو خود را تحويل نگيرند، خودرو قديمي خود را به فروش نميرسانند، به همين دليل بايد منتظر باشيم تا زمان تحويل خودروهاي جديد برسد تا شايد وضعيت فعالان صنف نمايشگاهداران اتومبيل قدري بهتر شود.
اجراي طرح خريد اقساطي خودرو مشکلات ساختاري دارد
مرتضي کريمي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي و کارشناس ارشد مسائل خودرو نيز به خبرنگار ايسنا گفت: اعطاي وام با اعتبار ۲۵ ميليون تومان با هدف شکستن رکود حاکم در بازار خودرو و کمک به فروش توليدات داخلي خودرو در ابتدا واکنش مثبت مصرف کنندگان خودرو که با کمبود نقدينگي جهت تامين خودرو مورد نياز روبرو بودند را در پي داشت.
وي افزود: الگوي خريد خودرو در بسياري از کشورها پرداخت تا سقف ۸۰ درصد قيمت خودرو به صورت وام است که مصرف کننده ايراني هم با اين رويکرد در اين طرح شرکت کرد تا بتواند با مبلغ کمي و به کمک اين اعتبارات صاحب خودرو شود. طرح فروش اقساطي خودرو درظاهر طرحي کارآمد بود ولي پس از اجرايي شدن مشکلات ساختاري زيادي در اجراي آن ايجاد شد.
کارشناس مسائل خودرو ادامه داد: اولين اشکال اين طرح، نقض شدن هدف اصلي اين طرح بود که حمايت از توليد داخلي و خروج نسبي رکود بخش توليد خودرو بود، چرا که با تخصيص اين وام به خودروهاي چيني که در عمل بخش عمده آن وارداتي است، اعتبارات بانک مرکزي که حدود يک ميليارد دلار تخمين زده ميشود، جهت حمايت از توليد کنندگان خودروهاي چيني صرف شد.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد کرج گفت: در اجراي اين طرح به نوعي عدم شفافيت کافي مالي از ميزان سود بازپرداخت و سردرگمي مصرف کنندگان در خصوص دوره بازپرداخت که از هفت سال به چهارسال کاهش پيدا کرد، وجود داشت.
کريمي افزود: نگاه آماري به ميزان فروش انواع خودروها اين واقعيت را مشخص ميکند که توان مالي نزديک به ۸۰ درصد خريداران در حد ارزان ترين و به طبع آن کيفيتهاي پايينتر خودروهاي توليدي است. اين مساله چالش پيش رويي را گوشزد ميکند که همان آينده و تضمين بازپرداخت اقساط اين وام است.
وي يادآور شد: با تزريق اين حجم اعتبار نه مشکل کيفيت پايين خودروهاي داخلي که عامل تاثيرگذاري در رضايت مندي بلندمدت مشتريهاي اين بازار است، حل شده و نه راه حلي بلند مدت براي خروج از باراز رکودي خودرو ارائه شده است.
بايد پذيرفت اين طرح تنها مسکني مقطعي براي خروج ۱۱۰ هزار خودروي توليدي انبار شده در پارکينگهاي کارخانههاي خودروساز بود.
با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar