نماد آخرین خبر

رئیس انجمن جایگاه داران: نرخ بنزین در کشور نزیک به قیمت جهانی است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
رئیس انجمن جایگاه داران: نرخ بنزین در کشور نزیک به قیمت جهانی است
ايرنا/ رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور گفت: مردم مي خواهند بنزين را با قيمت ارزان تر و کيفيت بهتر تهيه کنند و جذب ظاهر زيباتر پمپ بنزين ها نخواهند شد. «بيژن حاج محمدرضا» در نشست خبري درباره طرح برند سازي جايگاه هاي عرضه سوخت، افزود: طرح کارت و سامانه هوشمند سوخت از سال 1386 آغاز به کار کرد و قرار بود اين طرح فقط تا پايان همان سال و با هدف جمع آوري اطلاعات و آمار اجرا شود، اما اجراي آن 9 سال به درازا کشيده و تاکنون ادامه يافته است. رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: در ابتدا ادعا مي شد که تجهيزات اين سامانه از کشورهاي اروپايي و ژاپن تامين مي شود، اما در زمان اجرا مشخص شد که از چين وارد شده است. حاج محمدرضا با انتقاد از تحميل هزينه هاي اجراي اين طرح بر جايگاه داران، اضافه کرد: در ابتدا، هزينه هاي اجرا را شرکت هاي ذيربط دولتي تامين مي کردند، اما پس از گذشت يک و نيم سال، هزينه ها را به جايگاه داران تحميل کردند. وي با بيان اينکه پس از حذف سهميه بندي و تک نرخي بنزين، نيازي به استفاده از کارت سوخت وجود ندارد، اضافه کرد: ما با آزادسازي نرخ بنزين موافقيم، اما با محدوديت در عرضه سوخت مخالفيم. رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور به مشکلات استفاده از کارت سوخت نيز اشاره کرد و گفت: استفاده از کارت سوخت در جايگاه ها زمانبر بوده و سبب اتلاف وقت مي شود. حاج محمدرضا ادامه داد: در هر سکو، يک کارت آزاد سوخت استفاده مي شود که سبب ايجاد صف و طولاني شدن زمان سوخت گيري مي شود. وي افزود: تهيه کارت سوخت آزاد براي جايگاه داران هزينه دارد به طوري که براي هر کارت 10 هزار ليتري بايد يکصد هزار ريال به شرکت ملي پخش پرداخت کنند. ** لزوم توجه به کيفيت سوخت به جاي ظاهر پمپ بنزين ها وي با بيان اينکه انجمن هاي جايگاه داران از جزئيات طرح برند سازي پمپ بنزين ها اطلاعي ندارند، گفت: برند سازي تنها به توجه کردن به ظاهر پمپ بنزين ها خلاصه نمي شود، بلکه بايد کيفيت سوخت ارائه شده نيز مورد توجه قرار گيرد. رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: در ساير کشورها، شرکت هاي گوناگون انواع مختلف بنزين را عرضه و بدين ترتيب متشتريان از ميان آنها انتخاب مي کنند. حاج محمدرضا به برند سازي در هند اشاره و اضافه کرد: چندي پيش شرکت بين المللي «شل» يک برند پمپ بنزين را در کشور هند راه اندازي کرد که بدليل کيفيت بالاي سوخت، خودروها صف هاي چندکيلومتري تشکيل دادند و ساعت ها منتظر ماندند تا با بنزين با کيفيت اين شرکت سوخت گيري کنند. رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور اضافه کرد: به دليل کيفيت پايين ساير انواع بنزين در هند، مشتريان از بنزين عرضه شده توسط شل استقبال کرده بودند. **مردم دنبال بنزين ارزان و با کيفيت هستند حاج محمدرضا با بيان اينکه منظور وزارت نفت از برندسازي را نمي دانيم، ادامه داد: ما از جزئيات آگاهي نداريم و هنوز مشخص نيست که قرار است فقط ظاهر جايگاه ها تغيير کند و يا کيفيت سوخت نيز تغيير مي کند. وي با بيان اينکه مالکان خودروها دنبال ظاهر پمپ بنزين ها نيستند، اضافه کرد: هيچ کس حاضر نمي شود که براي ظاهر زيباتر يک پمپ بنزين، پول بيشتري پرداخت کند. حاج محمدرضا در بخش ديگري از سخنان خود به کاهش قيمت نفت در بازار اشاره و اضافه کرد: به دليل کاهش قيمت نفت، نرخ بنزين در داخل کشور به قيمت بنزين در فوب خليج فارس نزديک شده است. رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: البته تا زمان عرضه در جايگاه ها، هزينه هايي مانند هزينه حمل به آن اضافه مي شود. وي گفت: با توجه به شرايط فعلي شرکت هاي خارجي نيز حاضر نيستند که بنزين ليتري 20 هزار ريال را به ايران آورده و ليتري ده هزار ريال عرضه بفروشد. حاج محمدرضا گفت: در صورتي که نرخ بنزين شناور شود و شرکت هاي خارجي بتوانند بنزين با کيفيت مختلف را عرضه کنند، امکان اجراي آن وجود خواهد داشت. رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: مردم در صورتي از يک برند خاص استقبال مي کنند که آن برند بتواند بنزين با کيفيت را ارائه کند. حاج محمدرضا با بيان اينکه بيشتر جايگاه هاي عرضه سوخت، زيان ده بوده و در مرز ورشکستگي قرار دارند، گفت: هزينه هاي اداره جايگاه ها بسيار زياد است و فقط تعداد معدودي از جايگاه ها مي توانند سودآوري خوبي داشته باشند. رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور ادامه داد: براساس گزارش ها بيش از نيمي از جايگاه ها به دليل نداشتن درآمد کافي تمايل دارند که پمپ بنزين خود را تعطيل کنند. وي درباره ادعاي عرضه مکمل هاي سوخت در پمپ بنزين ها، گفت: عرضه اين مکمل ها در پمپ بنزين ها ممنوع شده و در تهران ارائه نمي شوند. حاج محمدرضا افزود: البته شايد در شهرستان ها هنوز برخي پمپ بنزين ها به ارائه مکمل ها ادامه دهند، اما براساس اعلام شرکت ملي پخش فرآوردهاي نفتي، بنزين هاي توليدي در کشور از کيفيت لازم برخوردار بوده و نياز به مکمل ندارد. به گزارش ايرنا، بيژن زنگنه وزير نفت در نشست اتاق بازرگاني تهران که هفته گذشته برگزار شد، از برنامه وزارت نفت براي برند سازي جايگاه هاي عرضه سوخت خبر داده بود. وي به ايجاد «سه کلاس» در بين برندهاي جايگاه هاي عرضه سوخت اشاره کرد و گفت: در تقسيم بندي طبقه يک، قيمت سوخت به صورت عادي و يا هر قيمتي که دولت تعيين مي کند عرضه خواهد شد؛ اما دو طبقه ديگر برحسب خدمات بيشتري که به مصرف کنندگان ارائه مي دهند، اجازه مي يابند قيمت بيشتري را از مصرف کنندگان دريافت کنند. وزير نفت با بيان اينکه طرح تقسيم بندي جايگاه هاي عرضه سوخت به «سه کلاس» به معناي «سه نرخي شدن» قيمت بنزين نيست، گفت: جايگاه هايي که خدمات بيشتري ارائه مي دهند متناسب با آن خدمات، اجازه دريافت پول بيشتري خواهند داشت. وزير نفت تاکيد کرد: هدف از اين طرح بحث قيمت نيست، بلکه آسايش و فراهم کردن وضع بهتر براي مصرف کنندگان است. هم اکنون بنزين عادي به قيمت هر ليتر 1000 تومان و بنزين سوپر 1200 تومان عرضه مي شود. از پنجم ارديبهشت ماه امسال، وزارت نفت سهميه بندي بنزين را متوقف و نرخ بنزين را يکسان سازي کرد. با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar