نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

نرخ احتمالی بلیت هواپیما پس از افزایش قیمت+ جدول

منبع
بروزرسانی
نرخ احتمالی بلیت هواپیما پس از افزایش قیمت+ جدول
به گزارش اقتصاد ايران،حقيقتا هم شکاف عميق ميان هزينه و درآمد شرکت‌هايي هوايي راهي به غير از جبران مشکلات از طريق افزايش قيمت بليت براي آنها نگذاشته است. زيرا آنطور که گفته مي‌شود حمايت مالي و ساختاري از صنعت هوايي کشور به گردن دولت است و دولتي‌ها هم اين روزها کم‌ترين توجهي به وضعيت صنعت هوايي کشور ندارند. در اين ميان بايد به نکته ديگري هم اشاره کرد. مسلما بار افزايش قيمت ۵۰ درصدي بليت هواپيما به گردن مصرف‌کننده يا مسافر خواهد افتاد. به همين دليل مسافر هوايي انتظار دارد که در مقابل اضافه پرداخت او، به خدمات شرکت‌هاي هوايي هم افزوده شود. تا به حال ارتقا خدمات شرکت‌هاي هواپيمايي به عنوان حلقه‌ گمشده صنعت حمل‌ونقل هوايي کشور در نظر گرفته شده‌است. زيرا افزايش قيمت‌ها هيچ‌گاه به پيشرفت خدمات نيانجاميده‌است. حال سوال اينجاست که با افزايش قيمت ۵۰ درصدي قيمت بليت هواپيما گره‌اي از مشکلات بايد دولت متوجه باشد که صنعت حمل‌ونقل هوايي کشور را رها نکند. زيرا با اين اتفاق هم ايمني شرکت‌هاي هوايي کاهش پيدا مي‌کند و حادثه‌ساز مي‌شود و هم يکي از استراتژيک‌ترين حوزه‌هاي اقتصادي کشور از دست مي‌رود و اين براي کشور تبعات به همراه دارد. هواپيمايي‌ها باز مي‌شود که آنها بتوانند به خدمات مسافري خود توجه بيشتري کنند؟ افزايش قيمت‌ها يک واقعيت است عده‌اي از کارشناسان افزايش قيمت بليت هواپيما را در چنين شرايطي امري حقيقي مي‌دانند که نمي‌توان از آن گريخت. سيد مهدي صادقي که پيش‌ترها مدير عامل شرکت هواپيمايي «ايران ايرتور» بود و اکنون عضو انجمن شرکت‌هاي هوايي‌است در اين خصوص به «اقتصاد ايران آنلاين» گفت: افزايش قيمت‌ در تمام کالاها واقعيتي‌است که همگان، از مسئولين دولتي گرفته تا مردم بايد آنرا بپذيرند. زماني که نرخ ارز نزديک به دو برابر رشد پيدا مي‌کند محال ممکن است مه تبعات آنرا در بازارهاي مختلف مشاهده نکنيم. صادقي ادامه داد: صنعت هواپيمايي کشوري به دليل اينکه در ارتباط مستقيم با زندگي عموم مردم نيست زياد هم توجه‌اي به آن نمي‌شود. اين در حالي‌است که حوزه حمل‌ونقل هوايي بسيار استراتژيک و پول‌ساز است. بنابراين زماني که افزايش قيمت در بليت هواپيما رخ مي‌دهد عده‌اي فکر مي‌کنند که اين افزايش به حق نيست يا نبايد اعمال شود. او تصريح کرد: موضوع اما دقيقا بر عکس است. زماني که نرخ ارز نوسان شديد دارد بايد بيش از هر حوزه‌اي به حوزه هوايي توجه شود. زيرا صنعت هوايي به نرخ ارز همبستگي بسيار زيادي دارد. دليل آن هم مشخص است. حدود ۷۰ درصد از هزينه‌هايي شرکت‌هاي هوايي ارزي‌است و گران شدن نرخ ارز مي‌تواند اين هزينه‌ها را به شکل سرسام‌آوري افزايش دهد. براي مثال ما اگر بخواهيم براي صنعت هوايي ۱۰۰ هزار تومان خرج کنيم قطعا بايد ۷۰ هزار تومان آنرا تبديل به دلار کنيم. مدير عامل سابق ايران ايرتور همچنين به عدم توجه دولت و بانک مرکزي به صنعت حمل‌ونقل هوايي اشاره کرد و افزود: مشکل صنعت هوايي کشور اين است که دولت و بانک مرکزي به مسئوليتي که در اين ميان دارند عمل نمي‌کنند. دولت و بانک مرکزي بايد به شرکت‌هاي هوايي ارز با نرخ مرجع ارائه دهد. اين مهم اما صورت نمي‌گيرد و شرکت‌هاي هوايي مدت‌هاست که مجبورند با نرخ ارز آزاد به سر و سامان دادن هزينه‌هاي خود بپردازند. وي ادامه داد: زماني که شرکت‌هاي هوايي در چنين شرايطي کار مي‌کنند چاره‌اي جز اين ندارند که براي سر پا ماندن به افزايش درآمدهاي خود روي بياورند. راهکاري براي گره‌گشايي از مشکلات سيد مهدي صادقي اما در اين ميان راهکاري ارائه داد که با بکار بستن آن مي‌توان جلوي افزايش قيمت بليت هواپيما را گرفت. او در توضيح اين راهکار گفت: دولت سهم قيمتي خدمات فرودگاهي را تا ۱۵۰ درصد افزايش داده‌است. يعني شرکت‌ها براي سوخت‌گيري اکنون هزينه بسيار بيشتري پرداخت مي‌کنند. يک راه اين است که دولت نرخ خدمات را به قيمت قبل بازگرداند و قيمت بنزين و خدمات ديگر را کاهش دهد.مشکل صنعت هوايي کشور اين است که دولت و بانک مرکزي به مسئوليتي که در اين ميان دارند عمل نمي‌کنند. دولت و بانک مرکزي بايد به شرکت‌هاي هوايي ارز با نرخ مرجع ارائه دهد.تا هزينه‌ شرکت‌هاي هوايي کمي متعادل شود. از سوي ديگر براي شرکت‌هاي هوايي براساس طبقه‌بندي کارشناسي شده تخصيص اعتبار ارزي کند و بر اساس ليست خود ارز با نرخ مرجع در اختيار شرکت‌هاي هوايي بگذارد. صادقي در نهايت خواستار توجه دولت به صنعت هوايي کشور شد و گفت: بايد دولت متوجه باشد که صنعت حمل‌ونقل هوايي کشور را رها نکند. زيرا با اين اتفاق هم ايمني شرکت‌هاي هوايي کاهش پيدا مي‌کند و حادثه‌ساز مي‌شود و هم يکي از استراتژيک‌ترين حوزه‌هاي اقتصادي کشور از دست مي‌رود و اين براي کشور تبعات به همراه دارد. شرکت‌هاي هوايي ورشکست مي‌شوند از سوي ديگر برخي کارشناسان ديگر، عدم افزايش قيمت بليت هواپيما را مساوي با ورشکست شدن شرکت‌هاي هوايي مي‌دانند. فرج‌الله کريمي مجد معاون سابق استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشوري معتقد است يا بايد تن به افزايش قيمت‌ها داد يا با شرکت‌هاي هوايي خداحافظي کرد. او هم مانند ديگر کارشناسان به نوسانات نرخ دلار اشاره کرد و گفت: اين روزها صنعت هوايي کشور کاملا دلاري شده‌است. يعني براي عوض کردن روغن موتور هواپيما هم هزينه‌هاي سنگين، آن هم به دلار پرداخت مي‌شود و همين موضوع کار شرکت‌هاي هوايي را با چالش روبه‌رو کرده‌است. کريمي خاطرنشان کرد: مسلما هزينه‌ها و درآمد بايد با يکديگر همخواني داشته باشد تا صنعتي بتواند روي پاي خود بياستد. او البته افزايش قيمت بليت هواپيما، آن هم افزايش ۵۰ درصدي را امري مثبت نمي‌داند و در اين خصوص مي‌گويد: ما کارشناسان به عنوان يک شهروند و يا مصرف‌کننده خدمات هواپيمايي به هيچ عنوان از افزايش بليت و خدمات خوشنود نيستيم و اين موضوع خوش‌آيند به نظر نمي‌آيد. با اين وجود اما شرايط به گونه‌اي است که بايد به افزايش قيمت بليت تن دارد. زيرا اگر اين افزايش اعمال نشود و قيمت بليت هواپيما به تعادل نرسد شرکت‌هاي هوايي ورشکست مي‌شوند و آنگاه شهروندان به کلي صنعت هوايي را از دست مي‌دهند و اين درد آور تر از افزايش قيمت بليت هواپيما به نظر مي‌آيد. قيمت‌هاي احتمالي هواپيما پس از افزايش قيمت مسير قيمت سابق قيمت احتمالي تهران- مشهد 79.000 118.500 تهران‌- اهواز 63.200 94.800 تهران - اصفهان 58.200 87.300 تهران‌ - بندرعباس 108.600 162.900 تهران‌- تبريز 61.700 92.550 تهران- عسلويه 97.700 146.550 تهران- کيش 103.100 154.650 * قيمت‌ها به تومان است