ارائه 50 درصد بنزین و نفت گاز با استاندارد یورو 4 تا پایان سال
فارس
بروزرسانی
فارس/ عليمحمد شاعري قائم مقام سازمان محيط زيست امروز در پنجمن کنفرانس صنعت CNG (گاز فشرده طبيعي) با بيان اينکه وظيفه محيط زيست حفاظت از هوا، خاک، آب و تنوع زيستي است، اظهار داشت: اولويت اول ما حفاظت از هواي پاک است، چرا که آب، خاک و غذا و امنيت شغلي و مسکن هم در زندگي مردم تأثير دارد، اما بدون هوا بيش از چند لحظه انسان و ديگر موجودات نميتوانند زندگي کنند.
وي افزود: هواي سالم مهمترين حق انسانها و مهمترين وظيفه مسئولان و حاکميت و دولتها است.
معاون سازمان محيط زيست با بيان اينکه در سالهاي اخير به ويژه دو دهه گذشته آلودگي هوا تبديل به چالش اساسي براي مردم به خصوص در کلان شهرها شده است، گفت: وظيفه دولت و حاکميت و سياستگذاران در اولويت اول حفاظت از عوامل و سرمايههاي حياتي است.
شاعري با تأکيد بر اينکه اقدامات انجام شده در سالهاي اخير يک گام اساسي رو به جلو بوده است، مهمترين عامل آلودگي هوا سوخت و خودرو عامل ديگر آلودگي است، چنانکه اين دو اگر نامطلوب و با استاندارد پايين باشند، 70 تا 80 درصد در آلودگي محيط تأثيرگذارند.
قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست تأکيد کرد: در دهه 80 گازهاي آلاينده مانند گوگرد، ازت و مونواکسيد کربن مهمترين مشکل آلودگي هوا بود، اما با اقدامات انجام شده سوخت و خودرو به استاندارد يورو 2 ارتقاء يافتند، اما پديده جديدي به عنوان ذرات معلق جايگزين شد.
وي اضافه کرد: ما بايد هم به ارتقاء استانداردهاي سوخت و هم خودرو و هم اصلاح فرآيندهاي صنعتي اقدام ميکرديم، اما اين کار با تأخير روبرو شد و ذرات معلق افزايش يافت.
شاعري افزود: در فصل سرما که با سکون، وارونگي هوا و پايداري جو مناطق مرکزي کشور مواجه هستيم، آلودگي به صورت تصاعدي انباشت ميشود.
وي در ادامه با بيان اينکه طرح جامع کاهش آلودگي هوا در 21 پروژه هماهنگ و منسجم به تصويب دولت رسيد، گفت: نخستين مأموريتي که در حفظ محيط زيست قائل بوديم، داشتن سوخت پاک و سياست سازمان حمايت از تنوعبخشي به سبد سوخت و انرژي در کشور بود.
شاعري تصريح کرد: تا سال 83 تقريبا صد در صد سوخت ناوگان سبک کشور بنزيني بود، اما الان 22 درصد به CNG اختصاص يافته، اما اين کافي نيست و ظرفيت کشور براي توسعه صنعت CNG بيش از اين است.
قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست اظهار داشت: سياست ديگر ارتقاء کيفيت سوخت از يورو 2 به يورو 4 بود که سرمايهگذاري خوبي در اين مورد انجام شد و اميدواريم گام آخر سريعتر و محکمتر برداشته شود.
وي افزود: همه 7 پالايشگاه که زيرساختهاي توليد بنزين يورو 4 را فراهم کردهاند، هنوز به بهرهبرداري نرسيدهاند و با يک تلاش جدي اين موفقيت تقديم مردم ميشود.
وي تصريح کرد: تا پايان امسال تعهد کرديم 50 درصد سوخت يورو 4 را هم در بنزين و هم در نفت گاز ارائه کنيم.
شاعري اضافه کرد: براي واحدهاي صنعتي نيز از شرکت گاز و پالايش خواهش ميکنيم در فصل سرما که شرايط هشدار است، لااقل تا يک ماه باقي مانده که آلودگي به صورت مستمر در کشور وجود خواهد داشت، دستور صريح دهند که در نيروگاهها و صنايع سيمان مصرف سوخت گاز به جاي مازوت افزايش يابد.
وي تأکيد کرد: اگر سوخت تأمين شود، اما خودروهاي پايه گازسوز بر پايه استانداردهاي جهاني تأمين نشود به اهداف خود نميرسيم.
وي با بيان اينکه در حال حاضر در همه دنيا خودروسازها يورو 4 و يورو 5 هستند، گفت: چطور کشورهايي مثل چين و هند استانداردهاي يورو 4 و يورو 5 را در خودروها اعمال ميکنند و ما چنين نميکنيم.
وي با طرح اين پرسش که هزينه مسافرت همه افرادي که در هفته گذشته از تهران خارج شدند بر عهده کيست، گفت: اگر صنعت قديمي و با ملاحظات صرف اقتصادي و صنفي اداره شود، ما را به افق چشمانداز نميرساند.
قائم مقام سازمان حمايت از محيط زيست اضافه کرد: همه خودروسازها به جز دو خودروساز عمده خود را با استانداردها منطبق کردهاند، چنانکه واردکنندهها استاندارد يورو 5 و مونتاژکنندهها استاندارد يورو 4 را رعايت ميکنند.
وي با تأکيد بر اينکه صنعت خودرو نيز بايد مانند وزارت نفت در اين امر سرمايهگذاري کرده و خود را متعهد کند، گفت: خودروهاي پايه گازسوز هنوز راندمان لازم را ندارند و ممکن است، موجب افزايش ناکس در هوا شوند.
شاعري تأکيد کرد: خدا نکند پيشنهاد به تعويق افتادن ارتقاء استاندارد يوروي خودروسازان به کارگروه حمايت از توليد برود چرا که خودروسازان 60 تا 70 درصد پيشرفت داشتهاند و نبايد در ميزان باقيمانده در جا بزنند.
وي با بيان اينکه يک ميليون و 300 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شده است و اين روند نبايد کند شود، گفت: کره، چين، مکزيک، انگلستان، هند و امثال آنها با مشکل آلودگي در کلانشهرها مواجه بودند که با اصلاح منابع آلاينده اين مشکل را حل کردند.