سازمان توسعه تجارت: تنوع کالاهای صادارتی ایران به هند کم است
ايسنا
بروزرسانی
ايسنا/ مديرکل دفتر بازرگاني آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت گفت: ناآگاهيهاي بازرگانان از بازار هند موجب شده است که تنوع کالاهاي صادارتي به هند کم باشد.
رضا عباسقلي در جلسه ميز تجاري هندوستان در گيلان که در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شد گفت: تاثير توسعه صادارت بر رشد اقتصادي کشور کاملا واضح است و اجراي اين امر موجب بهبود فضاي کسب و کار مي شود.
وي با بيان اينکه ناآگاهي تجار از بازارهاي هدف موجب مي شود که در زمينه صادرات به طور شايسته کار نکنند، اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت ايران براي توسعه صادرات کشور يکي از وظايف مهم خود را اطلاع رساني به تجار مي داند و براي تحقق اين امر با سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استانها هماهنگي لازم انجام شده است تا به فراخور پتانسيل استانها اين اطلاع رساني را به تجار برسانيم و امروز براي اطلاع تجار گيلان از بازاهاري کشور هندوستان در رشت هستيم.
وي ادامه داد: کشور هندوستان از پر جمعيت ترين کشورهاي جهان است و شاخص قدرت خريد اين کشور 5 تريلون دلار است و با اين شاخص مي تواند بازار خوبي براي صادرات کالاي کشور ما باشد.
عباسقلي با بيان اينکه براي حضور تجار در هند ابتدا بايد تجار بدانند که اين کشور با چه کشور هايي موافقت نامه تجاري دارد، خاطرنشان کرد: در سال 2012 کشور هندوستان 810 ميليارد دلار حجم تجاري داشته است و با اين حجم جزء کشور هاي اقتصاد نو ظهور دنيا محسوب مي شود.
وي تصريح کرد: هندوستان با جمعيتي بيش از يک ميليارد و 200ميليون نفر درصد بيکاري 9.9 درصدي را تجربه کرده است.
او افزود: عمده محصولات وارداتي ايران از هند برنج، کنجاله سويا و الکترود ذغالي بوده است و کود اوره، آمونياک و متانول از جمله اقلام صادراتي از ايران به هند هستند.
وي با بيان اينکه دانستن آداب و رسوم در مذاکره تجاري تجار با هندوستان بسيار مهم است، گفت: مردم اين کشور بسيار آرام هستند و لازم است تجار شتابزده در تجارت با اين کشور عمل نکنند.
او گفت: عمده محصولات صنعتي کشور هندوستان را فولاد، آلومينيوم، مس، دوچرخه و اتومبيل تشکيل مي دهند اما بيش از 62درصد اقتصاد اين کشور را بخش خدمات تشکيل مي دهد و به همين دليل هند از ايده آل ترين کشورها براي دريافت خدمات فناوري اطلاعات است.
وي تاکيد کرد: در هندوستان همواره نمايشگاههاي زيادي برگزار مي شود و متاسفانه ايران از جمله کشور هايي است که در حضور اين نمايشگاهها کم رنگ عمل مي کند.
او از تجار خواست در صادرات کالاها به هندوستان دقت کنند و کالاهاي بي کيفيت را به هيچ وجه صادر نکنند، زيرا کيفيت بالاي کالا رمز ماندگاري در بازارهاي هندوستان است.
رضا عباسقلي با بيان اينکه در نگاهي سطحي ايران صادر کننده کالاهايي با ارزش افزوده پايين به هند است و محصولات استراتژيک از اين کشور وارد مي کند، تصريح کرد: تنوع کالاهاي صادارتي ايران به هند کم است، بايد هوشيار باشيم زيرا وابستگي ما به هند رو به افزايش است.
وي گفت: متاسفانه بخش خصوصي ايران از هند زياد نمي دانند و تنوع صادرات کالا به هند بسيار کم است.
و با بيان اينکه رنگ سفيد در هند نشانه مرگ است از تجار خواست تا از دادن سوغاتي به هندي ها در کاغذ کادوهاي سفيد پرهيز کنند و همچنين اعتمادسازي تجار هندي را در الويت کارهاي خود قرار دهند تا ديد بدقولي نسبت به تجار ايراني در هند از بين برود.