ايسنا / به نقل از شبکه ايران، سايپا پروژه ايکس۱۰۰ را به منظور بهينهسازي و ارتقاي استانداردهاي يک محصول جاري با توليد بسيار بالا تعريف کرده و حجم قابل توجهي از تغييرات، تجهيزات خطوط توليد و بدنه و پلت فرم در حين توليد انجام شده است.
يکي از مديران سايپا با اشاره به اينکه انواع مدلهاي توليدي با پلتفرم مشترک ايکس ۱۰۰ شامل خودروهاي ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱ است ميگويد: در صنايع خودروسازي جهان گاهي براي خودروهاي توليدي به جاي نام، از اعداد استفاده ميشود که نامگذاري خودروهاي خانوادههاي ايکس۱۰۰ نيز از همين روش تبعيت کرده است.
وي با بيان اينکه نامگذاري خودروها از استانداردهاي بينالمللي پيروي نميکند و به تصميم سازندگان آنها بستگي دارد، ميافزايد: معمولا کارخانههاي خودروسازي کشورهاي غربي مدلهاي محصولاتشان را با اعداد و کشورهاي شرقي با نام هاي خاص مشخص ميکنند که در توليد خودروهاي پرايد از هر دو روش براي نامگذاري خودروها استفاده شده بود مانند صبا، ۱۳۲، نسيم و ۱۴۱ که البته جهت يکنواختي نامگذاري و عدم اشتباه مشتريان در اين پروژه همه مدلها با روش اعداد مطابق با استاندارد سايپا معرفي شدند.
اما تغييرات مورد اشاره محصولات خانواده ايکس۱۰۰ در مقايسه با پرايد قديمي چيست و چرا سايپاييها تمايلي ندارند که توليدات امروزشان پرايد ناميده شود؟
اين مدير سايپا در پاسخ به اين سوال با تاکيد بر اينکه در خودروهاي خانواده ايکس ۱۰۰ پلتفرم خودروهاي پرايد کاملا تغيير کرده است، مي گويد: تغييرات بدنه شامل تقويت ستونهاي جلو و وسط، کفي، و ... و تزئينات داخلي شامل داشبورد، تقويت سازه و صندلي، کنسولها، عايقهاي کفي جذب صدا و حرارت و تزئينات خارجي شامل فرمدهي بدنه، ارتقاي کيفيت رنگ، چراغهاي جلو و عقب بوده است. همچنين سيستمهاي تعليق، موتور، ترمز و فرمان نيز دستخوش تغييرات زيادي شده است و به خاطر همين تغييرات بسيار که همگي در انحصار گروه خودروسازي سايپا است اين محصول کاملا متفاوت با پرايد و يک خودروي کاملا سايپايي است.
او با بيان اينکه به طور کلي، مالکيت پلتفرم و برند خودروهاي ايکس۱۰۰ متعلق به سايپا است ميگويد: وقتي محصولات جديدي توليد و وارد بازار ميشود، معمولا مدت زمان قابل توجهي طول ميکشد تا جاي محصولات قديمي را بگيرد. در چنين شرايطي و با توجه به اينکه خودروهاي پرايد با سرعت و تيراژ بسيار بالا در حال توليد بود پروژه ايکس۱۰۰ به اجرا درآمد. ضرورت پروژه ايکس۱۰۰ هم اين بود که به ناچار در خطوط توليدي تغييراتي بدهيم و تجهيزات و قالب هاي جديدي را به آنها اضافه کنيم و در عين حال ضمن جلوگيري از زيان هاي ناشي از توقف توليد محصولات قديمي، محصولات جديد را به قيمتي روانه بازار نمائيم که مشتريان سايپا را حفظ نمائيم. در همزماني اجراي اين برنامه ها، يعني تغيير خطوط توليدي قديمي و توليد خودروهاي جديد ايکس۱۰۰ طبعا مديريت ريسک نقش جدي يافت، ضمن آنکه به جهت محدوديتهاي قانوني و تغييرات گسترده در خطوط امکان بازگشت به شرايط قبلي مقدور نبود.
وي مي افزايد: از سوي ديگر در ايران اجراي همراه با تاخير پروژههاي طراحي و توسعه خودرويي بدليل پيچيدگيهاي آن متاسفانه تقريبا امري عادي بوده است ولي به دليل شرايط خاص اين پروژه ما حتي يک روز نيز نميتوانستيم تاخير داشته باشيم که موفق عمل شد.