دنياي اقتصاد/ در شرايطي که قيمت پيشنهادي خودروهاي داخلي از سوي سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان به ستاد تنظيم بازار رفته و خودروسازان و مشتريان منتظر اعلام نظر نهايي اين ستاد هستند، رفتوآمدها در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام قيمتهاي جديد را به تاخير انداخته است.
اوايل هفته جاري، بالاخره استعفاي محمد شريعتمداري از وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تاييد قرار گرفت و رئيسجمهوري نيز با آن موافقت کرد. در ادامه نيز رضا رحماني بهعنوان سرپرست وزارت صنعت و گزينه پيشنهادي دولت براي اين وزارتخانه معرفي شد. با رفتن شريعتمداري اما برخي معاونان وي از جمله حسن سينکي دبير ستاد تنظيم بازار نيز استعفا دادند تا پرونده قيمت خودرو دچار بلاتکليفي شود.
عمليات کنار گذاشتن شوراي رقابت از پروسه قيمتگذاري خودرو را شريعتمداري به جد در دستور کار قرار داد و آنطور که از شواهد و قرائن برميآيد، موفقيتآميز نيز بوده است. بر اين اساس و طبق گفته مقامات رسمي از جمله شريعتمداري، شوراي رقابت از قيمتگذاري خودرو کنار رفته و سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان و ستاد تنظيم بازار جايگزين آن شدهاند. هرچند رئيس شوراي رقابت هنوز قيمتگذاري خودرو را حق خود دانسته و تهديد کرده که اين اقدام وزارت صنعت را به ديوان عدالت اداري ارجاع خواهد داد، با اين حال طبق آخرين اخبار، پروسه افزايش قيمت خودروهاي داخلي (توسط وزارت صنعت و سازمان حمايت و ستاد تنظيم بازار) در جريان است.
ظاهرا سازمان حمايت قيمت جديد خودروها را به ستاد تنظيم بازار فرستاده و بنابراين خودروسازان و مشتريان در انتظار اعلام نظر اين ستاد هستند. حال در اين شرايط که شريعتمداري از وزارت صنعت رفته و دبير ستاد تنظيم بازار نيز استعفا داده و هنوز وزير صنعت قطعي نشده است، اعلام قيمت جديد خودروها نيز در محاق قرار دارد. البته طبق اعلام نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، قرار است جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت روز شنبه آينده برگزار شود. با اين حال، حتي اگر رحماني از فيلتر مجلس نيز بگذرد، بعيد به نظر ميرسد به سرعت قيمت جديد خودروها را تعيينتکليف کند. طبعا تا معاونان جديد وي بهويژه رئيس ستاد تنظيم بازار (که پرونده افزايش قيمت خودرو در اين ستاد است)، مشخص شده و مستقر شوند، کمي زمان خواهد برد و معلوم نيست رسيدگي به پرونده قيمت خودرو در اولويت قرار بگيرد يا نه.
نکته ديگر اينجاست که رحماني هنوز اظهارنظر صريحي در مورد پروسه قيمتگذاري خودرو انجام نداده و مشخص نيست وي موافق تداوم قيمتگذاري دستوري است يا به آزادسازي اعتقاد دارد. البته خودروسازان اميدوارند رحماني کار ناتمام وزراي پيشين صنعت، معدن و تجارت (نعمتزاده و شريعتمداري) را تکميل کرده و قيمت خودرو را به سمت آزادسازي ببرد. هرچه هست، فعلا بايد منتظر ماند و ديد اولا رحماني ميتواند از بهارستانيها راي اعتماد گرفته و راهي ساختمان شماره يک خيابان سميه شود و ثانيا در صورت عبور از صافي مجلس، چه رويکردي را در قبال قيمتگذاري خودرو پيش خواهد گرفت. در کنار اين موضوع، اينکه چه کسي رياست ستاد تنظيم بازار را بر عهده بگيرد نيز از اهميت بالايي برخوردار است، چه آنکه نظر نهايي را در مورد قيمت خودروهاي داخلي، اين ستاد اعلام خواهد کرد.
افتوخيز قيمتي بازار خودرو
اما به بازار خودرو برويم و ببينيم اوضاع قيمتها طي هفتهجاري به چه شکل بوده و چه افتوخيزي روي داده است. آنطور که فعالان بازار عنوان ميکنند، اين هفته برخي خودروهاي داخلي با افزايش قيمت مواجه شدهاند و برخي ديگر نيز روندي نزولي يا باثبات داشتهاند.
به گفته آنها، در حالحاضر پژو ۲۰۶ تيپ ۵ قيمتي برابر با ۷۰ ميليون تومان دارد که اين موضوع از عقبگرد يک ميليون توماني اين محصول طي هفته جاري حکايت ميکند. از بازار پژو ۲۰۶ تيپ ۲ نيز خبر ميرسد اين محصول با توجه به کاهش قيمت جزئياش، در حالحاضر ۵۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش ميرسد. ۲۰۶ تيپ ۲ حدود ۵۰۰ هزار تومان در اين هفته کاهش قيمت را تجربه کرده است. به گفته نمايشگاهداران خودرو پايتخت، پژو ۲۰۷ اتومات در حالحاضر قيمتي برابر با ۱۰۵ ميليون تومان دارد که نشان ميدهد خودرو موردنظر افتوخيز خاصي در اين هفته نداشته است.
اين در حالي است که از بازار تندر مدل E۲ پارسخودرو خبر ميرسد اين محصول يک ميليون تومان کاهش قيمت داشته است. با اين حساب، تندر E۲ هماکنون قيمتي برابر با ۸۵ ميليون تومان دارد. براي خريد پارس تندر نيز بهعنوان محصولي که تنها ظاهر آن با تندر E۲ تفاوت دارد، کماکان بايد ۸۸ ميليون تومان هزينه کرد. فعالان بازار همچنين در مورد تندر-۹۰ اتومات نيز عنوان ميکنند اين محصول قيمت ۱۰۵ ميليون توماني خود را حفظ کرده است. بنا به گفته فعالان بازار، دنا پلاس نيز در حال حاضر قيمتي برابر با ۹۷ ميليون تومان دارد و با اين حساب، قيمت اين محصول در هفته جاري افتوخيز خاصي را تجربه نکرده است. فعالان بازار در مورد دناي معمولي عنوان ميکنند که اين محصول طي هفته جاري افتوخيز قيمتي خاصي را تجربه نکرده و در حال حاضر ۷۱ ميليون تومان خريد و ميشود.
در بين ديگر خودروهاي داخلي، ساندرو استپوي نيز که منحني قيمت آن صعودي شديد را طي چند ماه گذشته تجربه کرده، در حال حاضر ۱۲۸ ميليون تومان خريد و فروش ميشود. اين قيمت نشان ميدهد خودروي موردنظر در اين هفته ميل به ثبات داشته است. رانا نيز در حال حاضر ۴۷ ميليون تومان قيمت دارد و بنابراين افتوخيز خاصي را تجربه نکرده است. سمند مدل EF۷ نيز که ۵۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش ميرسد، هفته جاري را بدون تغيير قيمتي خاص به انتها رسانده است. نگاهي هم به قيمت پرايد، تيبا، ساينا و همچنين کوئيک بيندازيم و ببينيم آنها چه افتوخيزي را در هفته جاري تجربه کردهاند.
در خانواده پرايد نيز قيمتها همچنان بالاي ۳۰ ميليون تومان است. به گفته آنها، پرايد مدل ۱۳۱ با قيمت ۳۲ ميليون تومان به فروش ميرسد؛ بنابراين ۵۰۰ هزار تومان طي اين هفته افزايش قيمت داشته است.
ديگر مدل پرايد يعني ۱۱۱ (هاچبک) نيز که تغيير قيمت خاصي را تجربه نکرده، در حال حاضر ۳۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش ميرسد. از بازار تيبا اما خبر ميرسد اين محصول در هر دو مدل معمولي و هاچبک خود کاهش قيمت داشته است. بر اين اساس، تيباي هاچبک يا همان تيبا۲ قيمتي برابر با ۴۳ ميليون تومان دارد و اين يعني حدود يک ميليون تومان از قيمت آن کاسته شده است. براي خريد تيباي معمولي هم که يک ميليون تومان کاهش قيمت داشته، بايد ۳۹ميليون تومان هزينه کرد. ديگر محصول سايپا به نام کوئيک هم در مدل پلاس فول خود قيمتي برابر با ۶۵ ميليون تومان دارد. کوئيک افتوخيز قيمتي چنداني را طي هفتههاي اخير تجربه نکرده و فعلا روي ۶۵ ميليون تومان ايستاده است.
در بين ديگر خودروهاي داخلي، کيا سراتوي مونتاژي سايپا تثبيت قيمت را تجربه کرده است. بر اين اساس، سراتو که پس از اعمال تحريمهاي ايالاتمتحده آمريکا با کاهش تيراژ نيز مواجه شده، در حال حاضر ۲۰۳ ميليون تومان قيمت دارد. گفته ميشود تامين قطعات اين محصول بهدليل اعمال تحريمهاي ايالاتمتحده آمريکا، به مشکل خورده است. سراتو از جمله خودروهايي است که فاصله زيادي بين قيمت کارخانه و بازار آن به چشم ميخورد و احتمال توقف توليد آن با توجه به تحريمهاي موجود، هست.
ديگر خودروي مونتاژ داخل يعني پژو ۲۰۰۸ نيز که پيشتر صعودي ۱۰ ميليون توماني را به خود ديده بود، اين هفته ترمز کرد. آن طور که فعالان بازار عنوان ميکنند، پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر قيمتي برابر با ۲۳۸ ميليون تومان دارد که نشاندهنده ثبات اين محصول است. ايران خودروييها تاکيد کردهاند با وجود اعمال تحريمهاي آمريکا و رفتن پژو، قطعات ۲۰۰۸ را ذخيره و اين محصول تحويل ثبتنامکنندگان آن خواهد شد. اما از بازار برليانس نيز خبر ميرسد قيمت اين محصول در بازار به ۱۱۰ ميليون تومان رسيده است. اين قيمت البته مختص مدل H۳۳۰ صندوقدار برليانس است. در نهايت اما قيمت ساينا نيز در بازار طي هفته جاري حدود دو ميليون تومان افزايش يافته است. با اين حساب، خودرو موردنظر در حال حاضر ۴۹ ميليون تومان قيمت دارد.
بازار