پيش فروش ايران خودرو در شرايطي آغاز شده که اين شرکت براي جلوگيري از دلال گري در بازار خودرو، فروش محصولاتش را سهميهبندي کرده است.
به اين شکل که در بازه زماني پيش فروش خودرو توسط اين شرکت، متقاضيان با ارائه کد ملي تنها ميتوانند اقدام به ثبتنام يک خودرو کنند.
به عنوان مثال سايت فروش شرکت ياد شده ممکن است در طول يک ماه دو بار باز شود، در اين شرايط متقاضيان تنها ميتوانند يک بار آن هم با کدملي مشخص خودروي مورد نظر خود را ثبتنام کنند.
به گفته مسوولان شرکت ايران خودرو با اجراي اين طرح، خودرو به دست مصرفکننده اصلي خواهد رسيد.
اين نکته نيز قابل يادآوري است در طرح «سرمايهگذاري طلايي» که چندي پيش از سوي ايران خودرو فراخوان داده شد ثبتنام خودرو بدون محدوديت صورت ميگيرد. پول متقاضي خودرو در اين طرح بين شش ماه تا سه سال در گرو ايران خودرو ميماند و شرکت مذکور هر ماه بهره پول متقاضي خودرو را پرداخت ميکند. ظاهرا اين طرح با استقبال مشتريان خودرو همراه بوده است.
اما روز گذشته خبرگزاري ايسنا نيز در اين زمينه با عبداله بابايي گفتوگو کرده و وي نيز بر سهميهبندي فروش خودرو در شرايط کنوني تاکيد داشته است. بابايي در مورد سيستم جديد پيش فروش اين شرکت گفته است که در حال حاضر پژو پارس را با شرايط جديد پيشفروش عرضه ميکنيم و تلاش ما در استقرار سيستم اين است که نگراني مردم را از افزايش مداوم قيمت خودروها در ماههاي آينده برطرف کنيم.
بابايي در ادامه تاکيد کرده که خوشبختانه در حال حاضر فروش تمام محصولات ايرانخودرو در وضعيت باز قرار دارد و سعي کرديم که با اعمال يک سهميهبندي جديد و ارائه طرح هر کد ملي يک خودرو، از بروز بازار سياه خودرو جلوگيري کنيم.
وي درباره اينکه چرا دوباره به سيستم پيش فروش مدتدار برگشتهايد؟ گفته است که در اين سيستم جديد فروش، خودروها در اختيار دلالان قرار نميگيرد و امکان خريد عمده را متوقف کردهايم و به نوعي همه تلاش ايرانخودرو اين است که با توجه به وضعيت فعلي بازار بتواند محصول را به دست مصرفکننده نهايي برساند و دلاليها را کاهش دهد
/قانون