نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

طرحی که چانگان را به زیر 100 میلیون تومان می رساند

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
طرحی که چانگان را به زیر 100 میلیون تومان می رساند
همشهري آنلاين/ حسين عبدالهي عضو اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص وضعيت بازار خودرو گفت: اين افزايش قيمت‌ها کاملا طبيعي است! و فعالان اين حوزه انتظار آن را داشتند. عضو اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل ادامه داد: نظام بازار در تمام دنيا يکي است و آن هم عرضه و تقاضا است. در کشور ما هم همين‌گونه قيمت خودرو مشخص مي‌شود. در سال قبل به دليل عرضه قطره چکاني خودرو از سوي دو خودرو ساز اصلي قيمت‌ها افزايش پيدا کرد و تفاوت معناداري بين قيمت کارخانه و بازار به وجود آمد. وي ادامه داد: در سال جديد به رغم اينکه اعلام شد مبلغي به قطعه سازان پرداخت شده و آنها نيز شروع به توليد کردند اما همان تزريق قطره چکاني هم قطع شد. از طرف ديگر با موج جديد تحريم‌ها و نابساماني‌هاي اقتصادي تعداد زيادي از مردم اقدام به حفظ ارزش پول خود کردند به طوري که الان فقط مردم عادي خريدار نيستند بلکه از صنف‌هاي ديگر هم با تمام سرمايه خود به اين بازار آمده‌اند. من امروز مشتري دارم که طلا فروش بوده اما اکنون دارد تمام سرمايه خود را به خودرو تبديل مي‌کند. عبداللهي گفت: بازار به شدت خريدار شده و نهايتا ظرف ۵ دقيقه براي خودرو مي‌توان مشتري پيدا کرد. اين درحاليست که من با سابقه چند ده ساله در اين صنف مي‌ترسم اين طور بي محابا خودرو بخرم. بازار ترس آور شده اما مردم اين فکر را نمي‌کنند و فقط مي‌خواهند پول خود را از بانک بکشند بيرون و آن را تبديل کنند. با اين شرايط نبايد انتظار داشته باشيم که حداقل در آينده نزديک، قيمت‌ها ريزش پيدا کند و اين روند افزايشي قطع شود. وي افزود: وقتي بازار اينگونه مي‌شود شرايط فساد نيز مهيا مي‌شود. الان پديده‌اي به اسم کپي پول آمده به طوري که برخي افراد که وابسته به نمايندگي‌ها هستند هر خودرويي که بخواهيد را ظرف يک هفته صفر کيلومتر و سند دست اول کمپاني تهيه مي‌کنند. در حالي‌که شما اگر به صورت عادي به نمايندگي برويد مي‌گويند خودرو ندارند. اين افراد با گرفتن کپي شناسنامه و پول در عرض يک هفته تا ۱۰ روز، خودرويي که مد نظر شما است تهيه مي‌کنند و هر چه قدر رنج قيمتي خودرو بالاتر باشد، تهيه آن ساده‌تر است. عبداللهي در خصوص راه حل درست شدن اين وضعيت گفت: جواب اين سوال ساده است فقط با عرضه مي‌توان اين قيمت‌ها را شکست، آن هم در تيراژ بالا زيرا افرادي که در پشت پرده هستند آن قدر قدرت دارند که بتوانند تزريق‌هاي مقطعي و محدود را مديريت کنند. از طرف ديگر آزاد سازي واردات باعث خواهد شد که اين افراد دور بخورند زيرا ديگر کنترل اين مورد در اختيار آنها نيست. عبدالهي درباره راه‌حل پيش‌روي دولت گفت: واقعيت اين است که دولت نمي‌تواند با اين دو خودرو ساز بازار را تغذيه و اشباع کند پس بهتر است سقف ۴۰ هزار دلاري را بردارد و بگذارد خودروي خارجي با هر قيمتي وارد شود اگر دولت نخواهد درآمد خود را کم کند و باز هم سود ۱۰۰ درصدي در هر خودروي خارجي بخواهد به دست آورد يک خودروي کره‌اي ۱۰ هزار دلاري با احتساب دلار بازار آزاد و تمام هزينه‌ها نهايت ۲۰۰ ميليون تومان به مصرف کننده مي‌رسد خب اگر اين خودرو با کيفيت خارجي با اين قيمت در بازار باشد ديگر چانگان چيني سايپا ۲۳۰ ميليون تومان آن هم به شرط موجود بودن نخواهد بود و قيمت آن به زير ۱۰۰ ميليون خواهد رسيد. البته اين باعث شکست انحصار خواهد شد و اين امري نيست که برخي آقايان آن را بخواهند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد