کاهش ۲۰درصدی مصرف بنزین در نخستین روز سهمیهبندی
ايسنا/ مصرف بنزين در نخستين روز سهميهبندي (جمعه ۲۴ آبان) در مقايسه با روز جمعه هفته پيش ( ۱۷ آبان) ۲۰ درصد کاهش داشت. بامداد جمعه ۲۴ آبان، بنزين سهميهبندي شد و قيمت اين فرآورده نفتي به صورت سهميهاي (۶۰ ليتر ماهانه براي خودروهاي شخصي) در هر ليتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعيين شد. اين تصميم در کاهش مصرف بنزين در کشور بيتاثير نبود؛ به طوريکه مديرعامل شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران در اينباره از کاهش ۲۰ درصدي مصرف بنزين در روز جمعه ۲۴ آبان نسبت به جمعه هفته پيش ( ۱۷ آبان) خبر داد و گفت: پيشبيني ما اين است که با اجراي طرح مديريت مصرف سوخت در بازه زماني سه تا چهار ماهه، شاهد کاهش ۸ تا ۱۰ درصدي مصرف سوخت در کشور باشيم. وي البته با تاکيد بر اينکه هنوز براي نتيجهگيري درباره رفتار مصرفکنندگان زود است، تاکيد کرد که بايد حداقل در بازه زماني ۱۵ روزه ميزان مصرف سوخت در کشور را با مدت مشابه سال گذشته مقايسه کنيم. امير وکيلزاده با اشاره به پايين بودن قيمت سوخت در ايران اظهار کرد: اين موضوع اگرچه به دليل داشتن شاخصهاي متعدد قابل مقايسه با کشورهاي ديگر نيست، اما متاسفانه اين پايين بودن قيمت تبعاتي دارد که از آن جمله عدم توجه مصرفکننده و خودروساز به مصرف سوخت خودروهاست. مديرعامل شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي با تاکيد بر اينکه هم اکنون مصرف روزانه هر خودرو در ايران يک ليتر بيشتر از حد متوسط جهاني است، افزود: با احتساب ۱۶ ميليون خودرو و ۸ ميليون موتورسيکلت در حال تردد (معادل ۳ ميليون خودرو)، از محل اصلاح کيفيت وسايل نقليه، روزانه ۱۹ ميليون ليتر بنزين در کشور صرفهجويي خواهد شد، اما با توجه به پايين بودن قيمت سوخت، خودروساز و مصرفکننده انگيزهاي براي توجه به ميزان مصرف وسايل نقليه ندارند. در حال حاضر ظرفيت توليد بنزين در ايران حدود ۱۱۰ ميليون ليتر در روز و متوسط ميزان مصرف حدود ۹۴ ميليون ليتر در روز است و تعداد خودروها در ايران به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزين در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ ميليون ليتر است. اين در شرايطي است که سال گذشته ايران از فهرست کشورهاي وارد کننده بنزين خارج شد که همين مساله لزوم توجه به ميزان مصرف را بيشتر کرده است. بسياري از کارشناسان بر اين باورند که براي کاهش مصرف بنزين ميتوان در مرحله اول به توليد و استفاده از خودروهاي کم مصرف روي آورد. سياست بعدي با توجه به حجم ذخاير گاز کشور ميتواند برنامه جايگزيني سوخت CNG با بنزين باشد. همچنين گسترش حمل و نقل عمومي يا سياستهاي قيمتي نيز ميتواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزين در کشور شود.