اختصاص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده
ايسنا/ طبق گفته مسوولان شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران، نحوه اختصاص سهميه سوخت به خودروهاي فرسوده در کارگروهي در حال بررسي است و نتايج آن بهزودي اطلاعرساني خواهد شد. طرح مديريت مصرف سوخت کشور از ساعت صفر روز جمعه (۲۴ آبانماه) در کشور اجرايي شد و بر پايه آن توزيع سوخت بنزين در کشور براي انواع وسايل نقليه از طريق کارت سوخت شخصي و براساس سهميه تعيينشده انجام ميشود. هدف از اجراي اين طرح، کنترل مصرف سوخت با توجه به ميانگين بالاي مصرف سوخت در کشور، افزايش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مديريت مصرف سوخت به مردم به ويژه قشر ضعيف و کم درآمد بهصورت مستقيم و نيز کاهش آلودگي هوا در کلانشهرها و شهرهاست. در اين باره اما امير وکيلزاده - مديرعامل شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران - در پاسخ به سوالي درباره اختصاص سوخت به خودروهاي فرسوده اظهار کرد: برخي قوانين از جمله قانون هواي پاک محدوديتهايي را براي اين خودروها ايجاد کرده است، اما درصدديم کارت سوخت براي اين خودروها نيز صادر شود. وي تاکيد کرد: هماکنون حدود ۵۰۰ هزار خودروي فرسوده در کشور وجود داد که اختصاص سوخت به اين خودروها در کارگروهي در حال بررسي است. وکيلزاده همچنين درباره تعداد ثبتنامهاي انجامشده براي دريافت کارت هوشمند سوخت گفت: با وجود اطلاعرساني شرکت ملي پخش از مدتها قبل در اين باره، ثبتنام در روزهاي اخير افزايش يافته است و اگر ثبتنامهاي قبلي را نيز به اين تعداد اضافه کنيم، هماکنون ۴ ميليون و ۱۵۰ هزار ثبتنام کارت سوخت انجام شده که از اين تعداد، براي ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر کارت صادر شده و صدور کارتهاي باقيمانده نيز در دست اجراست. بنا بر اعلام وزارت نفت، مديرعامل شرکت ملي پخش فراوردههاي نفتي تاکيد کرد: سهميه افرادي که کارت سوخت ندارند براي ۶ ماه قابل ذخيره است و اين افراد به محض دريافت کارت سوخت، ميتوانند از سهميه خود استفاده کنند. ضرورت اصلاح قيمت بنزين تصميم يکشبه نبود از سوي ديگر، سخنگوي دولت هم تاکيد کرده که بارها درباره ضرورت اصلاح قيمت بنزين صحبت شده بود و اين درست نيست که بگوييم يکشبه اعلام شد. علي ربيعي، در يک برنامه تلويزيوني گفت: تجربه به ما نشان داده بود که اعلام از قبل زمان اصلاح قيمت هم تبعاتي دارد و اين تصميم با نيت خيرخواهانه براي دهکهاي پايين جامعه اتخاذ شد. وي افزود: ادامه روند توزيع ناعادلانه يارانه بنزين امکانپذير نبود و هر زمان ديگري اين طرح اجرا ميشد باز هم ابهامهايي مطرح بود، البته همه گروههاي هدف در اين طرح بهخوبي شناسايي شدهاند و اگر کسي جا بماند قابل اصلاح است. سخنگوي دولت با بيان اينکه هميشه در اين موارد افرادي سوءاستفاده کننده هستند، تصريح کرد: هر وقت ما تصميمي گرفتيم يک عده از وضع موجود سوءاستفاده ميکنند. ما چند روز اين تصميم را گرفتهايم و با نظام کنترلي خود با هرگونه افزايش قيمت مقابله خواهيم کرد. ربيعي تاکيد کرد: اگر پيوست اين تصميم کنترل قيمتها نباشد ما شکست ميخوريم، ضمن اينکه براي اجراي اين تصميم ما قانون برنامه ششم توسعه را داشتيم که به دولت اين اجازه را داده بود، همچنين تصميم افزايش قيمت بنزين مصوبه سران سه قوه بوده و اين از اين پس در قانون بودجه نيز پايدار است. طبق اعلام وزارت نفت و بر اساس پنج اطلاعيه صادرشده از سوي شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي، در قالب طرح مديريت مصرف سوخت براي انواع سواري شخصي، موتورسيکلت، وانت، تاکسيها (شهري، بينشهري، ون، تلفني و اينترنتي)، آمبولانسها و سرويس مدارس سهميه سوخت ماهانه (بنزين با قيمت هر ليتر ۱۵۰۰ تومان) در نظر گرفته شده است که در اين مطلب به شرح جزئيات اين سهميه شامل ميزان و نحوه اختصاص سوخت پرداختهايم. در اين طرح به انواع سواري شخصي بنزينسوز ۶۰ ليتر و به انواع سواري دوگانهسوز ۳۰ ليتر بنزين سهميهاي به نرخ ۱۵۰۰ تومان به صورت ماهانه اختصاص مييابد. بر اساس اين طرح، سهميه بنزين انواع موتورسيکلت ۲۵ ليتر، سهميه بنزين وانتهاي کممصرف بنزيني ۲۰۰ ليتر در ماه و سهميه بنزين وانتهاي کممصرف دوگانهسوز ۶۰ ليتر در ماه است، همچنين سهميه ماهانه انواع وانت پرمصرف بنزيني ۳۰۰ ليتر و وانت دوگانهسوز ۱۲۰ ليتر در ماه است.