تسنيم/ عضو هيئت مديره انجمن صنفي مراکز اسقاط خودرو از آمار سازمان محيطزيست مبني بر خسارت ۲.۶ ميليارد دلاري آلودگي هواي تهران در ۱۰ ماهه ۹۸ خبر داد و گفت: با دستور وزير سابق صنعت، خودروسازان مکلف به از رده خارج کردن خودروهاي اسقاطي نيستند.
داوود کريمي در نشست خبري اعضاي هيئت مديره انجمن صنفي مراکز اسقاط خودرو، با بيان اينکه پديده آلودگي يکي از معضلات امروز کلانشهرها و بخصوص تهران است، اظهار داشت: چهار عامل اساسي شامل خودروهاي سنگين با سهم 20 درصدي، موتورسيکلتها، خودروهاي سبک و وانتبارها با سهم 35 درصدي و عوامل آلاينده ثابت همچون کارخانهها و موتورخانهها در شکلگيري آلودگي هوا نقش دارند که پيشنهاد ما اين است که يکبار براي هميشه پرونده از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده بسته شود و چيزي به اسم «گواهي اسقاط خودرو» نداشته باشيم؛ به نحوي که با مجموعه عواملي بتوان جلوي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده را گرفت که اتفاقاً بار مالي براي دولت ندارد.
اين عضو هيئت مديره انجمن صنفي مراکز اسقاط خودرو افزود: هر دستگاه خودروي وارداتي گران قيمت بايد معادل سه تا چهار دستگاه خودروي فرسوده را اسقاط کند اما در مقابل هر چهار دستگاه خودرويي که توليد ميشود، بايد از سوي خودروساز يک دستگاه خودروي فرسوده اسقاط شود.
وي تصريح کرد: محمد شريعتمداري وزير پيشين صنعت، معدن و تجارت در بخشنامهاي اعلام کرد که خودروسازان نبايد در مقابل توليد، خودرو از رده خارج کنند بنابراين بدون کار کارشناسي، توليدکنندگان را از گردونه از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده بيرون راندند درحاليکه واردکنندگان نيز به دليل توقف واردات خودرو، اکنون ديگر خودروي فرسوده از رده خارج نميکنند و اين امر منجر به آن شده که مراکز اسقاط با پنج درصد ظرفيت خود، به کار ادامه دهند.
کريمي با اعلام اينکه از يک ميليون خودرويي که توليد ميشود، 250هزار دستگاه خودرو بايد از رده خارج شود، گفت: درحال حاضر حتي 0.01 اين مصوبه نيز اجرايي نميشود لذا درخواست ما آن است که ستاد مديريت حمل و نقل سوخت به عنوان متولي امر اين موضوع را پيگيري نموده و عملياتي سازد.
وي افزود: يکي از معضلات قانونگذار آن است که متأسفانه قوانين حاکمه اجرايي نميشود اين در حالي است که طبق اعلام معاون سازمان حفاظت محيطزيست، شهر تهران 2.6 ميليارد دلار ظرف 10 ماهه سال 98 از آلودگي هوا خسارت ديده است. اين در شرايطي است که چنانچه ظرف 10 سال گذشته از سالانه يک ميليون و 200 هزار دستگاه خودروي توليدي، 25 درصد از رده خارج ميشد، هماکنون خودروي فرسودهاي در کشور تردد نميکرد که چنين هزينهاي به پاکي هوا وارد نمايد.
عضو هيئت مديره انجمن صنفي مراکز اسقاط خودرو گفت: عدم عمل به قوانين مرتبط با از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده 5.7 ميليارد دلار به کل کشور آسيب زده است در حالي که چنانچه سهم کاهش آلايندههاي متحرک اجرايي ميشد، اکنون 384 هزار ميليارد تومان به عنوان کل هزينه ناشي از آلودگي هوا اعم از بيماريهاي تنفسي و آسيب ديدن محصولات کشاورزي حادث نميشد.
در ادامه اين نشست خبري يدالله مرتضوي عضو هيئت مديره انجمن صنفي مراکز اسقاط خودرو گفت: حدود هشت ميليون موتورسيکلت در کشور تردد ميکنند که 90 درصد آنها کاربراتوري هستند اين در حالي است که 250 مرکز اسقاط خودرو وجود دارد که با پنج درصد ظرفيت خود مشغول به کار هستند.
وي اعلام کرد: تا سال 1404، هشت ميليون خودروي فرسوده خواهيم داشت که در صورت ادامه اين روند، وضعيت بسيار اسفبار است.
مرتضوي ادامه داد: طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر مرکز امکان اسقاط يک ميليون و 500هزار خودرو در سال را دارد که اين ظرفيت هيچگاه مقرر نشده و حداکثر اسقاط خودرو در يک سال 250هزار دستگاه بوده است.
بازار