افزایش بی سر و صدای قیمت بلیت قطار
مهر/ شوراي عالي ترابري در جلسه ۶ خرداد امسال با افزايش ۲۰ درصدي قيمت بليت قطارهاي مسافري و ۵۰ درصدي قيمت بليت قطارهاي حومه اي موافقت کرد. بر اساس آئين نامه جديد ماده ۹ قانون دسترسي آزاد به شبکههاي ريلي، انجمن شرکتهاي حمل و نقل ريلي قيمت پيشنهادي بليت قطارهاي مسافري را به شرکت راه آهن ارائه داده و پس از تصويب در هيئت مديره راه آهن، به شوراي عالي ترابري اعلام ميشود؛ در صورت تصويب اين پيشنهاد در شوراي عالي ترابري، نرخهاي جديد به شرکتهاي حمل و نقل ريلي مسافري ابلاغ ميشود. در ماده ۹ قانون دسترسي آزاد به شبکههاي ريلي آمده است: «بهاي بليط مسافرين توسط شرکتهاي حمل و نقل ريلي در هر مسير و بر حسب نوع و درجه واگن، قطار و خدماتي که ارائه ميشود تعيين و پس از تأييد هيأت مديره راه آهن به مرحله اجرا در ميآيد.» تاريخچه افزايش قيمت بليت قطار در دولت دوازدهم در تير ماه سال گذشته نيز بليت قطارهاي مسافري ۲۲ درصد افزايش يافته بود؛ پيش از آن نيز در تابستان سال ۹۷، شرکت راه آهن با افزايش ۱۰ درصدي قيمت بليت قطار موافقت کرده بود. با اين حال بار ديگر در جلسه ۶ خرداد ماه امسال شوراي عالي ترابري، با پيشنهاد شرکت راه آهن مبني بر افزايش ۲۰ درصدي قيمت بليت قطارهاي مسافري و ۵۰ درصدي قيمت بليت قطارهاي حومهاي موافقت شد.
گفتني است بليت قطارهاي حومهاي از سال ۹۳ که اين نوع قطارها راه اندازي شده بود، تغييري نداشته است. رئيس انجمن شرکتهاي ريلي: هزينههايمان ۱۳۰ درصد رشد داشت؛ تقاضاي افزايش ۴۰ درصدي کرديم، وزارت راه با ۲۰ درصد موافقت کرد محمد رجبي رئيس انجمن شرکتهاي حمل و نقل ريلي در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره افزايش ۲۰ درصدي قيمت بليت قطار اظهار داشت: شرکتهاي حمل و نقل ريلي در ابتدا افزايش ۴۰ درصدي قيمت بليت قطارهاي مسافري را به هيئت مديره راه آهن پيشنهاد دادند که نهايتاً در شوراي عالي ترابري با افزايش ۲۰ درصدي قيمتها موافقت شد. افزايش قيمت بليت به خاطر کرونا نيست؛ به خاطر تورم و ارز است وي در پاسخ به اين پرسش آيا افزايش قيمت بليت قطار به دليل کاهش ظرفيت قطارهاي مسافري به دليل رعايت فاصله گذاري اجتماعي در کوپهها رخ داده يا به خاطر تورم سالانه، از سوي شرکتهاي حمل و نقل ريلي، اين تقاضا مطرح شده است؟ گفت: اين افزايش نرخ بليت، به دليل تورم و افزايش نرخ ارز بوده است؛ چون ۴۵ تا ۶۵ درصد هزينههاي تعمير و نگهداري قطارها، ارزي است؛ همچنين شوراي عالي کار افزايش ۳۵ درصدي دستمزدها را تصويب کرد ما معمولاً ابتدا هزينه ميکنيم بعد از راه آهن ميخواهيم تا هزينهها را با افزايش نرخ بليت قطار جبران کنند. مديرعامل شرکت حمل و نقل ريلي رجا يادآور شد: مجموع هزينههاي شرکتهاي ريلي بيش از ۱۳۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است؛ اما با توجه به اينکه کشش بازار نهايتاً ۴۰ درصد بود، اين درخواست را از راه آهن داشتيم که با ۲۰ درصد آن موافقت شد. درآمدمان يک هشتم شده است رجبي افزود: افزايش ۲۰ درصدي قيمت بليت، قطعاً نميتواند هزينه شرکتهاي ريلي را جبران کند؛ بلکه تنها ميتواند به ادامه حيات آنها کمک کند؛ امسال شرکتهاي ريلي تنها يک هشتم سال گذشته درآمد از محل فروش بليت کسب ميکنند. از سوي ديگر امکان تعديل نيرو هم نداريم که سبب شده شرايط سختي بر شرکتها حاکم باشد. رئيس انجمن شرکتهاي حمل و نقل ريلي درباره ميزان طلب شرکتهاي مسافري از دولت بابت يارانه قيمت بليت اجراي طرح قطارهاي حومهاي، تصريح کرد: سالهاي گذشته اين يارانه به صورت نقدي پرداخت نميشد؛ بلکه قسمتي از آن را شرکت راه آهن بابت بدهيهاي شرکتهاي ريلي به شرکت راه آهن براي اجاره لوکوموتيو تهاتر ميکند؛ بخش ديگر هم در حساب مطالبات ما از دولت در طول اين سالها باقي مانده است و ديگر براي ما عادي شده است. ۴۰۰ ميليارد تومان مطالبات از دولت داريم ولي پرداخت نميکنند وي رقم مطالبات شرکت رجا از دولت را بيش از ۴۰۰ ميليارد تومان دانست و گفت: دولت معتقد است سازمان حمايت بايد همه اين مطالبات را بررسي و احصا کند؛ سازمان حمايت، مطالبات ما از دولت را تا پايان سال ۹۵ محاسبه کرده و هنوز از محاسبه اين مطالبات از ۹۶ تا پايان ۹۸ خبري نيست. رجبي ادامه داد: رقمي که سازمان حمايت تا سال ۹۵ تأييد کرده، ۱۶۰ ميليارد تومان است اگر سالي ۱۲۰ ميليارد تومان براي ۹۶ تا ۹۸ در نظر بگيريم، به رقم ۳۶۰ ميليارد تومان مي رسيم که با مطالبات ما از قبل ۹۵، بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان ميشود، ولي تا زماني که تأييد نشود، کسي اين بدهيها را گردن نميگيرد. قيمت جديد بليتها از اول تير ماه اعمال ميشود وي نرخ بليتها را بسيار پايين دانست و زمان اعمال نرخهاي جديد را اول تير ماه عنوان و اظهار کرد: مردم چندان متوجه افزايش قيمتها نميشوند؛ چون اينگونه نيست که همه قطارها به يک باره گران شود؛ بلکه اين مصوبه، صرفاً مجوز افزايش قيمت است؛ اما اينکه شرکتهاي ريلي، آن را اعمال کنند يا خير، بستگي به کشش بازار دارد معمولاً ما حدود ۳۰ درصد هم در ايامي که ميزان مسافرتها کم است، تخفيف ميدهيم که به معني فروش بليت حتي کمتر از کف قيمت است؛ اين مجوز افزايش قيمت بليت نيز تنها براي زماني است که پيک تقاضاي سفر داريم. مديرعامل رجا خاطرنشان کرد: از سوي ديگر تنوع قطار داريم که مسافران ميتوانند از قطارهاي مختلف استفاده کنند؛ مثلاً قطار تهران-مشهد با سرعت ۱۶۰ کيلومتر داريم اما قيمت بليت آن ۵۵ هزار تومان است که بسيار مناسب است؛ قطارهاي ديگر هم هستند که نرخ بليت آنها بسته به نوع قطار، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۲۰۰ و ۲۲۰ هزار تومان است. وي تأکيد کرد: قيمت بليت قطارهاي ۵ ستاره هم آزاد شده است و کشش بازار و عرضه و تقاضا نرخ آن را تعيين ميکند؛ نرخ گذاري اين قطارها در اختيار شوراي عالي ترابري نيست. جدول قيمتهاي جديد قطارهاي حومهاي به شرح زير است: