ریلگذاری راهآهن چابهار ـ زاهدان با ریل ایرانی
تسنيم/ معاون وزير راه با اشاره به آغاز ريلگذاري راهآهن چابهار ــ زاهدان بهعنوان طولانيترين خط آهن در دست اجراي کشور، گفت: ريل، تجهيزات و ادوات اين پروژه تماماً ايراني است. خيرالله خادمي با اشاره به اين که ريل گذاري خط آهن زاهدان-چابهار فردا با حضور وزير راه و شهرسازي، فرمانده قرارگاه خاتم الانبياء و مسئولان استان سيستان و بلوچستان آغاز مي شود، اظهار کرد: اين خط ريلي طولاني ترين مسير ريلي در دست اجراي کشور است که ريل گذاري خواهد شد. وي با بيان اين که طول اين مسير از چابهار تا زاهدان حدود 628 کيلومتر است، افزود: با احتساب خطوط فرعي و ايستگاهي 740 کيلومتر در اين مسير ريل گذاري صورت مي گيرد. وي ادامه داد: عمليات زيرسازي 60 درصد اين پروژه انجام شده است. بخشي از عمليات زيرسازي اين خط ريلي به طول 100 کيلومتر از زاهدان به سمت خاش انجام شده که عمليات روسازي و ريل گذاري اين مسير همزمان با عمليات زيرسازي در بخش هاي ديگر آن فردا شروع مي شود. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور با اشاره به اين که اين پروژه بزرگ ترين مسير ريلي در حال اجراي کشور است که موثرترين پروزه ريلي هم در داخل شبکه و هم ترانزيت آسياي ميانه و افغانستان به شمار مي رود، گفت: يکي از مهم ترين اهداف اجراي خط آهن چابهار-زاهدان اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران به شبکه ريلي است. اين پروژه بخشي از کريدور شمال-جنوب در شرق کشور است که چابهار را به مشهد مقدس و سرخس متصل مي کند. خادمي تاکيد کرد: با اين اقدام در سواحل مکران که از محروميت رنج مي برد و تاکيد بر توسعه اقتصادي آن است، زمينه خوبي براي توسعه به وجود مي آيد. علاوه بر اين زيرساخت هاي مورد نياز براي ترانزيت از بندر چابهار به سمت آساي ميانه و به خصور افغانستان فراهم خواهد شد. وي يکي از مهم ترين ويژگي هاي اين پروژه را تامين ريل مورد نياز از طريق کارخانه ذوب آهن اصفهان عنوان کرد و افزود: اين اقدام ارزنده علاوه بر اين که از خروج ارز جلوگيري مي کند باعث اشتغالزايي خوبي شده است. وي با بيان اين که تراورس و ساير ادوات ريلي مورد نياز اين پروژه نيز توليد ايران است در پاسخ به اين پرسش که ريل گذاري خط آ]ن زاهدان تا خاش چقدر زمان مي برد، اظهار کرد: ريل گذاري پروژه به صورت مکانيزه انجام مي شود و حداقل روزانه يک کيلومتر تا 1.5 کيلومتر خواهد بود. البته ما رکورد 2.2 کيلومتر ريل گذاري را در راه آهن همدان داريم. ضمن اين که همزمان با ريل گذاري به صورت مداوم زيرسازي و روسازي تکميل مي شود. معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام اين که تاکنون 1700 ميليارد تومان در اين پروزه هزينه شده و براي تکميل آن 4000 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است، گفت: منابع مورد نياز براي اين پروژه به طور کامل از محل تملک داراي و سرمايه اي کشور تامين مي شود. اما براي تسريع در عمليات اجرايي پروژه دولت درخواست تزريق منابع را از صندوق توسعه ملي کرد که رهبر معظم انقلاب سال گذشته با اين درخواست موافقت کردند. خادمي ادامه داد: اولين قسط صندوق توسعه ملي به پروزه ترزيق شده و باعث تسريع عمليات اجرايي در کل پروژه شده است. وي تاکيد کرد: خوشبختانه بدون محدوديت منابع مالي تامين شده و قرارگاه خاتم الانبياء به شدت و با سرعت عمليات اجرايي ره آهن چابهار- زاهدان را پيش مي برد.