نماد آخرین خبر

تاریخ‌سازی شاخص بورس با حمایت‌ های دولت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تاریخ‌سازی شاخص بورس با حمایت‌ های دولت

ايرنا/بورس در چهار ماه نخست سال، روزهاي رويايي خود را گذراند و بازدهي غير قابل پيش‌بيني را در مقايسه با ديگر بازارها در اختيار سرمايه‌گذاران قرار داد که به گفته اکثر کارشناسان، اين اتفاق در سايه حمايت دولت از اين بازار و وعده‌هاي داده شده جهت افزايش عرضه سهام شرکت‌هاي جديد به اين بازار صورت گرفته است.

اين موضوع بر کسي پوشيده نيست که اصلي‌ترين علت رونق بورس در سال جاري حمايت تمام قد دولت و مقامات ارشد کشور از اين بازار است که توانست اعتماد همه سرمايه‌گذاراني را که به دنبال ورود نقدينگي‌هاي خود به بازاري مطمئن براي سرمايه‌گذاري با کسب بازدهي معقول بودند را جلب کند.

دولت از ابتداي سال جاري با نگاهي متفاوت نسبت به سال‌هاي گذشته به بازار سرمايه ورود کرد و به نظر مي‌رسد سياست کارآمدي را که براي حمايت از اين بازار در پيش گرفته، کوتاه‌مدت نخواهد بود و قطعا در کنار تامين مالي از بورس به دنبال اين است تا مشارکت و ورود سرمايه‌گذاران به اين بازار را از راه‌هاي مختلف افزايش دهد.

شستا، بزرگترين عرضه بورسي

عرضه شستا به بورس که معضل تصميم‌گيري براي ورود آن به بورس از سابقه‌اي ديرينه برخوردار بود، نهايتا بعد از سال‌ها کشمکش در نخستين روزهاي سال جاري و با حمايت دولت وارد بازار سرمايه شد که اين موضوع مي‌تواند نخستين گام و مهر تاييدي براي حسن نيت و دفاع همه‌جانبه دولت از اين بازار باشد.

حمايت دولت از اين بازار تنها به عرضه شستا در بورس ختم نشد بلکه با آزادسازي سهام عدالت و عرضه صندوق‌هاي سرمايه گذاري ETF، پازل فعاليت‌هاي خود براي رونق بورس را تکميل کرد و بارها در صحبت‌هاي مختلف از تداوم عرضه سهام شرکت‌هاي دولتي و ديگر اقدامات موثر براي رونق بورس خبر داده شده است.

به دنبال حمايت دولت و وعده‌هاي داده شده براي توسعه اين بازار، شاخص کل که در ابتداي سال جاري در محدوده ۵۰۰ هزار واحد قرار داشت در چند ماه نخست سال به رکوردشکني‌هايي دور از ذهن دست يافت و رتبه نخست را از نظر بازدهي در ميان ديگر بازارها کسب کرد.

 بنابراين بررسي روند معاملات بورس و تامين مالي از اين بازار در سال جاري نسبت به سال‌هاي گذشته به دليل شگفت‌آوري‌هايي که با خود به همراه داشته قابل بيان نيست و مي‌توان از آن به عنوان ثبت رکوردهاي جديد و تاريخ‌سازي بورس در ايران نام برد که همه اين اتفاقات به علت تزريق اعتماد دولت به اين بازار صورت گرفته و نمي‌توان از موضوع ديگري به عنوان عامل تاثيرگذار در ايجاد چنين رخدادي ياد کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره