نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی: تحریم نفس‌های آخر را می‌کشد

منبع
مثلث
بروزرسانی
رئیس کل بانک مرکزی: تحریم نفس‌های آخر را می‌کشد

مثلث/ رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد که افزايش‌ موقتي نرخ تورم در ماه‌هاي ابتداي سال که عمدتاً ناشي از شيوع کرونا و تحريک انتظارات بود با اقداماتي که در حال انجام است، کنترل شده است.

 عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي طي يادداشتي در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي نوشت: تلاش مداوم براي ايجاد بي ثباتي در بازارهاي پولي و ارزي کشور از سوي آمريکا و همدستان او تازگي ندارد، هدف همه اين اقدامات، بخصوص در يک سال اخير، ايجاد انتظارات منفي در مردم براي به زانو درآوردن اقتصاد کشور بوده است.

عليرغم اينکه اين فشارها مشکلات و سختي‌هايي براي مردم ايجاد کرده، ولي، به طور قطع نتوانسته به اهداف اصلي خود برسد. با تدابير متخده، القاي انفجار نقدينگي و ابر تورم از طريق تحريک انتظارات نيز، با ناکامي مواجه شده است.

افزايش موقتي نرخ تورم در ماه‌هاي ابتداي سال، که عمدتاً ناشي از شيوع کرونا و تحريک انتظارات بود، با اقداماتي که در حال انجام است، کنترل شده است و تلاش جدي براي نيل به هدف تورمي اعلام شده، انجام و استمرار خواهد داشت.

نيازهاي اساسي کشور به نحو مطلوبي تأمين شده و نيازهاي ارزي، هم از طريق منابع بانک مرکزي و هم از سامانه نيما، در حال تأمين است، و عليرغم افت قابل ملاحظه درآمدهاي دولت از فروش نفت، با کمک صادرکنندگان تلاشگر، تأمين ارز براي کالاهاي ضروري و مواد اوليه در جريان است.

بانک مرکزي، برنامه‌هاي خود را، بر اساس ادامه تحريم‌هاي امريکا تنظيم کرده‌است و اين اطمينان را داريم که نفس‌هاي پاياني تحريم‌ها و دولت فعلي آمريکا نيز نمي‌تواند به برنامه‌هاي ما در حفظ پايداري بازارها آسيبي وارد کند.

بانک مرکزي ايران اولويت خود را بر تقويت ثبات و جلوگيري از نوسانات ناشي از سفته بازي و کمک به پايداري و شکوفايي اقتصاد و توليد قرار داده است و با رصد مستمر متغيرهاي کلان اقدامات ضروري در بازارهاي پول و ارز، انجام خواهد داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره