نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

تداوم پرداخت وام کرونا

منبع
مهر
بروزرسانی
تداوم پرداخت وام کرونا

مهر/پرداخت تسهيلات به واحدهاي آسيب‌ديده از کرونا ادامه دارد و صاحبان مشاغل بيمه شده تا ۱۵ شهريور و مشاغل فاقد بيمه تا پايان شهريور ماه مهلت دارند براي دريافت اين وام در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

 پس از شيوع ويروس کرونا و تبعات ناشي از آن بر اقتصاد کشور که منجر به تعطيلي يا نيمه‌تعطيلي بنگاه‌ها شد، دولت تصميم به ارائه تسهيلات به کسب‌وکارهاي آسيب‌ديده از کرونا گرفت.

در همين راستا، با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي و نظام بانکي، مقرر شد صاحبان مشاغل در ۱۴ رسته شغلي براي دريافت وام مربوط به کرونا، در سامانه کارا ثبت نام کنند.

البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي يک ميليون واحد اقتصادي آسيب ديده از کرونا را شناسايي و با ارسال پيامک، آنها را مشمول دريافت تسهيلات حمايتي کرونا اعلام کرد.

در ادامه نيز وزارت کار اعلام کرد که کسب و کارهاي فاقد بيمه و کد کارگاهي مي‌توانند براي دريافت تسهيلات ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام و تشکيل ۳۹۱ هزار فقره پرونده در سامانه کارا

بر اين اساس، آخرين پي‌گيري‌هاي خبرنگار مهر حکايت از آن دارد که تاکنون بيش از ۳۹۱ هزار مورد ثبت نام بنگاه براي دريافت وام کرونا در سامانه کارا انجام شده که در مجموع حدود ۷۷۵ هزار نفر شاغل را در بر مي‌گيرند.

اقدامات مربوط به بررسي پرونده اين ۳۹۱ هزار بنگاه از سوي ۱۳ دستگاه اجرايي انجام و مشخص شد اين پرونده‌ها مجموعاً ۱۱ هزار ۲۰۰ ميليارد تومان تسهيلات را در برمي‌گيرند.

همچنين تاکنون در مجموع حدود ۱۱۵ هزار نفر از شاغلين غيررسمي براي دريافت تسهيلات کرونا ثبت‌نام کرده‌اند که مبلغ ۱۵۱ ميليارد تومان به متقاضيان پرداخت شده است.

شناسايي ۸۴۸ زيررسته آسيب‌ديده از کرونا
تاکنون ۸۴۸ زير رسته شغلي به شدت آسيب ديده از شيوع ويروس کرونا شناسايي شده است.


تعداد بنگاه‌هاي آسيب ديده ذيل ۱۴ رسته منتخب ۳ ميليون واحد است که ۱.۳ ميليون واحد آن بيمه شده و داراي کد کارگاهي و ۱.۷ ميليون واحد فاقد بيمه و کد کارگاهي هستند.

همچنين در اين واحدها ۲.۸ ميليون نفر بيمه شده و ۳ ميليون نفر فاقد بيمه مشغول به کار هستند.

مجموع تسهيلات مورد نياز: ۲۳.۵ هزار ميليارد تومان

با توجه به آمار متقاضيان و پرونده‌هاي ثبت نام شده در سامانه کارا و با توجه به رسته‌هاي آسيب ديده، جمع تسهيلات مورد نياز، ۲۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان است که ۲۰ هزار ميليارد تومان آن مربوط به کسب و کارهاي داراي بيمه و نيز شاغلان غيررسمي فاقد بيمه است.

براساس امار ارائه شده، ۳ هزار و ۵۰۰ هزار ميليارد تومان نيز به ۱۰۸ شرکت بزرگ حمل و نقل عمومي مسافر برون شهري اعم از هوايي، ريلي و دريايي اختصاص يافته است.

آخرين مهلت ثبت‌نام صاحبان مشاغل در سامانه کارا

در اين بين، با توجه به اينکه سازوکار ثبت‌نام صاحبان مشاغل در سامانه کارا از ۳۰ ارديبهشت‌ماه آغاز شده بود، چندي پيش مهلت ثبت‌نام به اتمام رسيد؛ اما به دليل ابعاد گسترده آسيب‌هاي کرونا، کارگروه مقابله با پيامدهاي اقتصادي ناشي از شيوع ويروس کرونا، مهلت ثبت نام وام کرونا را تمديد کرد.

در همين ارتباط مقرر شد، صاحبان مشاغل بيمه شده تا ۱۵ شهريور و صاحبان مشاغل فاقد بيمه تا پايان شهريور ماه مهلت ثبت‌نام داشته باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره