نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

تخم‌مرغ رنگ طلا گرفت؛ قیمت هر شانه 45 هزار تومان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
تخم‌مرغ رنگ طلا گرفت؛ قیمت هر شانه 45 هزار تومان

باشگاه خبرنگاران/ گشت و گذار در سطح شهر نشان مي‌دهد که قيمت هر شانه تخم‌مرغ در برخي مغازه‌ها به ۴۵ هزار تومان رسيده است.

اين روزها گراني اقلام سبد خانوار به تخم مرغ رسيده که اين امر اقشار ضعيف جامعه را بيش از پيش دچار مضيغه کرده است چرا که در شرايط فعلي اقتصاد، افزايش چشمگير تخم مرغ به عنوان ارزانترين پروتئين منجر به حذف اين ماده غذايي از سفره خانوار شده است.
بسياري از مسئولان بر اين باورند که کمبود و نوسان شديد نهاده هاي دامي طي ماه هاي اخير و صادرات محصول همگي دست به دست يکديگر داده تا قيمت تخم مرغ به يکباره رشد چشمگيري را در بازار تجربه کند که اگر تدابيري براي اين‌موضوع انديشيده نشود، با بحران جدي در بازار روبرو خواهيم شد.
فراهاني يکي از فعالان مواد غذايي شرق تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي کمبود نهاده مورد نياز مرغداران را علت اصلي گراني تخم مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: طي ماه هاي اخير با کمبود نهاده دامي، پيش بيني هايي مبني بر افزايش چشمگير قيمت محصولات پروتئيني از جمله تخم مرغ در فصل پاييز بود که هم اکنون از چند روز مانده به آغاز اين فصل، گراني ها سر به فلک کشيده است.

حال به سراغ مسئولان ذي ربط مي رويم‌ تا از آخرين علل گراني تخم مرغ در بازار و اجتناب برخي مغازه داران از عرضه تخم‌مرغ شانه اي با خبر شويم:

گراني تخم مرغ ارتباطي به صادرات ندارد/اُفت محسوس توليد تخم مرغ
ناصر نبي پور، رئيس هيئت مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران از افزايش يک هزار و ۳۰۰ توماني نرخ هر کيلو تخم مرغ درب مرغداري خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر شانه تخم مرغ درب مرغداري ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است، درحاليکه انتظار مي رود نرخ هر کيلو تخم مرغ به ۱۵ هزار تومان برسد.
وي قيمت کنوني هر کيلو کنجاله سويا در بازار آزاد را بالاي ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت ۳ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: قيمت هر کيلوکنجاله سويا نسبت به هفته اخير ۲ هزار تومان بالا رفته است.
نبي پور از کمبود نهاده هاي دامي خبر داد و گفت: در حال حاضر مرغداران به دليل کمبود ذرت و کنجاله هر چيزي که دستشان بيايد به مرغ هاي خود به منظور جلوگيري از گرسنگي و تلف شدن مي دهند.
وي با اشاره به اينکه قيمت نهاده‌هاي جايگزين سويا افزايش چند برابري داشته است، گفت: اگرچه براي سويا جايگزين خاصي وجود ندارد و اين محصول منبع تأمين پروتئين مرغ است، اما فقط در خصوص مرغ تخم گذار تا ميزان مشخصي مي‌شود کلزا را جايگزين سويا کرد که قيمت اين محصول هم در سه ماه گذشته با افزايش چشمگير به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است.
نبي پور با انتقاد از تاخير در تحويل نهاده هاي دامي با نرخ مصوب بيان کرد: ۴ ماهي است که هر روز گفته مي‌شود ذرت و کنجاله در راه است و به زودي مي‌رسند، اين درحالي است که خريد از بازار آزاد و با چند برابر قيمت ظرف مدت چند ساعت به دست مرغدار مي‌رسد، اما خريدهاي دولتي نهاده‌ها براي رسيدن به دست مرغداران چندماهه زمان نياز دارد به طوريکه خريدهاي دي ماه هنوز به دست مرغداران نرسيده است.
نبي پور قيمت فعلي هر قطعه جوجه يکروزه را ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اين درحالي است که قيمت مصوب خريد اين محصول ۲ هزار و ۹۵۰ تومان است و تنها به سبب فقدان نهاده ها و بي رغبتي به جوجه ريزي، نرخ جوجه افت محسوسي داشته است که ادامه اين روند به معناي نابودي صنعت طيور تمام مي شود.

هر شانه تخم مرغ ۱۰ هزار تومان گران شد؛ صادرات و کمبود نهاده ها علت اصلي گراني
مهدي يوسف خاني رئيس اتحاديه پرنده و ماهي در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي از افزايش ۱۰ هزار توماني هر شانه تخم مرغ نسبت به ۲ هفته اخير خبر داد و گفت: قيمت کنوني هر شانه تخم مرغ به بالاي ۳۰ هزار تومان رسيده است‌.
وي افزايش ۴ برابري کنجاله سويا نسبت به نرخ مصوب را علت اصلي افزايش قيمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: افزايش قيمت نهاده هاي دامي طي ماه هاي اخير و صادرات نوساناتي را در بازار تخم مرغ ايجاد کرده است.
يوسف خاني با اشاره به اينکه امکان عرضه تخم مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد، بيان کرد: اگر تمامي نهاده ها با نرخ مصوب به دست مرغداران برسد، باز هم اختلاف نظراتي در خصوص عرضه تخم مرغ با نرخ ستاد تنظيم بازار وجود دارد و در شرايط فعلي که بخش عمده نهاده ها از طريق بازار آزاد تامين مي شود، نمي توان انتظار داشت که تخم مرغ با نرخ مصوب به دست مصرف کننده برسد.
با توجه به شرايط فعلي عرضه و تقاضا، افزايش مجددي براي قيمت تخم مرغ در بازار متصور نيستيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar