نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

ارزآوری ۲ میلیارد دلاری صادرات در بخش کشاورزی و غذا

منبع
ايلنا
بروزرسانی
ارزآوری ۲ میلیارد دلاری صادرات در بخش کشاورزی و غذا

ايلنا/ در پنج‌‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹، محصولات بخش کشاورزي و غذا با سهم ۱۹.۹درصدي نسبت به کل صادرات غيرنفتي در همين بازه زماني، با وزن تقريبي سه ميليون و ۵۶ هزار تن‌، به ارزش دو ميليارد و ۱۳۰ميليون دلار، به کشورهاي عراق، افغانستان، امارات متحده عربي، پاکستان، فدراسيون روسيه، هند، ترکيه، ويتنام، ترکمنستان و آلمان صادر شد.

روح‌الله لطيفي، سخنگوي گمرک با اشاره به آمار تجارت پنج‌ماهه نخست سال گفت: صادرات غيرنفتي کشور در حدود ۳۸ميليون تن است که بيش از ۱۰ميليارد و ۷۰۰ميليون دلار براي کشور ارزآوري داشته و همچنين براي واردات با حجم ۱۳.۷ميليون تن، ۱۳ميليارد و ۸۰۰ميليون دلار ارز از کشور خارج شده است. به گفته او، ميزان تجارت فقط در مردادماه حدود پنج ميليارد دلار بوده است.

سخنگوي گمرک در ادامه افزود: محصولات بخش کشاورزي و غذا در صادرات، سهم ۱۹.۹درصدي نسبت به کل صادرات غيرنفتي و در واردات سهم ۲۹.۶درصدي را از آن خود کرده‌اند.

همچنين براساس آمارهاي ارائه شده از سوي مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزي، در پنج‌ماهه نخست امسال، محصولات بخش کشاورزي و با وزن تقريبي سه ميليون و ۵۶ هزار تن‌، به ارزش دو ميليارد و ۱۳۰ميليون دلار، به کشورهاي عراق، افغانستان، امارات متحده عربي، پاکستان، فدراسيون روسيه، هند، ترکيه، ويتنام، ترکمنستان و آلمان صادر شد. همچنين واردات محصولات بخش کشاورزي و غذا با ۱۰ ميليون و ۸۸ هزار تن و به ارزش چهار ميليارد و ۹۱ ميليون دلار، ۲۹.۶درصد از واردات غيرنفتي ۱۳.۸ميليارد دلاري را به خود اختصاص داده است.

بهبود تراز غذا نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل

براساس اين آمار، تراز غذا در پنج‌ماهه سال گذشته منفي سه ميليارد و ۷۳۳ميليون دلار بوده، اما در مدت مشابه سال جاري با کاهش يک ميليارد و ۷۷۲ميليون دلاري به منفي يک ميليارد و ۹۶۱ دلار بهبود يافته است و باوجود وزن تقريبا مشابه هفت ميليون تني، موجب شده تا ارز کمتري از کشور خارج شود.

پنج محصول اول صادراتي در پنج ماهه نخست امسال

محصولات جاليزي با حدود ۷۲۱هزار تن‌، گوجه‌ فرنگي تازه و فرآوري شده با حدود ۳۹۵ هزار تن‌، سيب‌زميني تازه و فرآوري ‌شده ۲۰۲هزارتن، سيب با حدود ۱۵۱هزار تن و پياز، موسير و سير با ۱۰۱هزار تن، رتبه پنج محصول مهم از نظر وزني را در صادرات محصولات کشاورزي از آن خود کردند. از نظر ارزشي نيز پسته با پوست تازه يا خشک و مغز پسته ۳۱۸ميليون دلار، گوجه فرنگي تازه و فرآوري شده ۲۱۸ ميليون دلار، محصولات جاليزي ۱۶۶ ميليون دلار، شير و محصولات لبني با ۱۴۴ ميليون دلار و زعفران ۶۷ ميليون دلار براي کشور ارزآوري داشته‌اند.

براساس اين گزارش، در صادرات محصولات در زيربخش زراعي با وزن بالاتر از دو ميليون و ۵۱ هزار تني و به ارزش ۸۵۷ ميليون دلاري، گروه سبزيجات با يک ميليون و ۳۲هزار تن و به ارزش ۴۳۲ميليون دلار براي کشور ارزآوري داشته‌اند. همچنين مي‌توان به محصولات جاليزي با ۷۲۱هزار تن و ارزش ۱۶۶ميليون دلار، گوجه فرنگي تازه و فرآوري شده با ۳۹۵هزار تن به ارزش ۲۱۸ميليون دلار‌، سيب‌زميني تازه و فرآوري شده با ۲۰۲هزار تن به ارزش ۵۳ميليون دلار، پياز و موسير ۱۰۱هزار تن به ارزش ۳۷ميليون دلار و همچنين گياهان دارويي پرورشي با ۳۶هزار تن به ارزش ۳۶ميليون دلار اشاره کرد.

همچنين در صادرات زيربخش باغي با وزن تقريبي ۶۳۳هزار تن و به ارزش۸۳۳ميليون دلار، مي‌‌توان به صادرات محصولات باغي همچون پسته با بيش از ۴۴ هزار تن وزن به ارزش ۳۱۸ميليون دلار، زعفران با وزن ۷۷ تن به ارزش ۶۷ ميليون دلار، خرما با وزن ۶۵ هزار تن به ارزش ۵۸ميليون دلار، سيب با وزن ۱۵۱هزار تن به ارزش ۵۶ ميليون دلار و انگور تازه و خشک شده با وزن ۴۴ هزار تن به ارزش ۵۵ ميليون دلار اشاره کرد. همچنين چاي ايراني با وزن ۳هزار تن، ۳.۵ميليون دلار ارز را براي کشور به ارمغان آورده است.

در بخش ديگري از اين گزارش به آمار صادرات محصولات دام و طيور اشاره شده است. بر اين اساس، صادرات محصولات دام و طيور به وزن ۳۲۴هزار تن، ۳۴۱ميليون دلار براي کشور ارزآوري داشته است. در اين زيربخش، صادرات شير و محصولات لبني با وزن ۱۵۸هزار تن، ارزآوري ۱۴۴ميليون دلاري را براي کشور رقم زده که از اين مجموعه مي‌توان به صادرات پنير و کشک ۳۷هزار تن به ارزش ۵۰ميليون دلار، شير و خامه با وزن ۴۹هزار تني به ارزش ۴۳ميليون دلار، شير خشک صنعتي با وزن ۲۲هزار تن و ۴۱ميليون دلار، دوغ، ماست و کفير با وزن ۶۶هزار تن و به وزن ۲۸ميليون دلار و صادرات بستني با وزن ۱۴هزار تن به ارزش ۲۴ميليون دلار اشاره کرد. از سويي صادرات گوشت مرغ با وزن ۴۲هزار تن به ارزش ۵۵ميليون دلار و تخم مرغ با وزن ۴۹هزار تن به ارزش ۳۱ميليون دلار براي کشور، ارزآوري داشته‌اند.

همچنين شيلات با وزن ۴۱ هزار تن، ۸۵ميليون دلار براي کشور ارزآوري داشته که از اين زير بخش مي‌توان به صادرات ماهي‌هاي تن با وزن سه هزار و ۶۰۰ تن و ارزش ۸ميليون دلار، ميگو با وزن دو هزار و ۲۸۰ تن و به ارزش ۷ميليون دلار، قزل‌آلا با وزن ۱۳۰تن به ارزش ۴۶۵هزار دلار و ساير آبزيان با وزن بيش از ۳۴هزار تن و به ارزش ۶۹ميليون دلار اشاره کرد. همچنين خاويار با وزن ۳۸۰کيلوگرم، ۲۲۹هزار دلار براي کشور ارزآوري داشته است.

دو زيربخش جنگل و مرتع و دامپزشکي به ترتيب با وزن ۷ هزار تن و ۲۴۹ تن، ارزآوري ۱۱ ميليون دلاري و ۲.۸ ميليون دلاري را به همراه داشته‌اند.

قابل ذکر است وزن صادرات زيربخش‌هاي کشاورزي و غذا در مجموع به سه ميليون و ۵۶ هزار تن از لحاظ وزني رسيده است که در حدود دو ميليارد و ۱۳۰ ميليون دلار براي کشور ارزآوري داشته‌اند.


پنج قلم وارداتي کشور در بخش کشاورزي

در پنج قلم عمده وارداتي از لحاظ وزني تا انتهاي مرداد ۱۳۹۹ در بخش کشاورزي، ذرت دامي به ميزان چهار ميليون و ۲۷۵هزار تن، گندم به ميزان دو ميليون تن، جو به ميزان ۷۷۸ هزار تن، دانه‌هاي روغني با وزن ۶۶۹هزار تن و لوبياي سويا به ميزان ۶۱۱ هزار تن، اما بيشترين سهم ارزي به‌منظور واردات محصولات موردنياز و ضروري صنعت‌ کشاورزي به ذرت دامي به ارزش يک ميليارد و  ۲۹ميليون دلار، گندم به ارزش ۵۶۱ميليون دلار، برنج نيمه‌سفيد يا کامل سفيد شده به ارزش ۴۳۷ ميليون دلار، دانه‌هاي روغني به ارزش ۳۳۵ميليون دلار و لوبياي سويا به ارزش ۲۷۶ ميليون دلار تعلق يافته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar