نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

سد بزرگ در برابر نوسان‌گیران دلار

منبع
اقتصاد نيوز
بروزرسانی
سد بزرگ در برابر نوسان‌گیران دلار

اقتصاد نيوز/ نوسان گيران براي بردن پرقدرت دلار به کانال ۲۷ هزار توماني با يک سد بزرگ مواجه شده اند، سدي به‌نام «بازارساز ارزي».
 
در ابتداي روز چهارشنبه، معامله گران يک بار ديگر اسکناس آمريکايي را در کانال 27 هزار توماني خريد و فروش کردند؛ در مقابل بازارساز ارزي بيکار ننشست و به سرعت قيمت فروش صرافي هاي بانکي را تا 27 هزار و 200 تومان بالا برد؛ برداشت خريداران از اين رفتار روشن بود؛ « بانک مرکزي مي‌خواهد از قيمت‌هاي بالا، عرضه ارز را کليد بزند و بردن قيمت‌ها به سطوح بالاتر به منظور تشويق عرضه کنندگان براي حضور پرقدرت در بازار صورت گرفته است». در واکنش به اين تاکتيک، خريداران کمي عقب نشستند و قيمت به کانال 26 هزار توماني بازگشت و تا ساعت 6 بعدازظهر هم در آن ماند. 



چرا فعالان انتظار قيمت بالاتري را براي دلار داشتند؟
بازگشت دلار به کانال پايين تر در حالي رخ داد که بسياري از افراد انتظار قيمت هاي بالاتري را براي روز چهارشنبه داشتند. کافي است به شروع معاملات سکه دقت کرد؛ معاملات سکه در حوالي محدوده 13 ميليون و 100 هزار تومان آغاز شد و حتي در مقطعي با نرخ 13 ميليون و 200 هزار توماني کمي بعد از ساعت 11 صبح به فروش رفت. قيمت فلز گران بهاي داخلي در چنين محدوده هايي به معناي آن بود که سکه بازان، دلار بالاي 28 هزار تومان را انتظار مي کشند. با اين حال، اين اتفاق رخ نداد و با تاکتيک جسورانه بازارساز، قيمت دلار افت کرد  و سکه هم به دنبال آن از کانال 13 ميليون توماني پايين رفت. 



بازارساز چطور قيمت دلار را عقب برد؟
بازارساز تنها با نزديک کردن قيمت صرافي هاي بانکي به بازار آزاد موفق به عقب بردن دلار نشد، بلکه محدوديت عرضه ارز پتروشيمي‌ها، فولادي و معدني‌ها را هم برداشت که سيگنال ديگري از تقويت سمت عرضه بود و جزييات آن را مي توانيد در گزارش، «آزاد سازي دوم در بازار ارز» بخوانيد. 

سه روز قبل هم محدوديت سقف قيمتي خريد و فروش در سامانه نيما برداشته شده بود. به اين ترتيب مي توان گفت، بازارساز با پيش بردن مجموعه اي از تاکتيک هاي جديد و پرهيز از به کار بردن اشتباهات گذشته در روزهاي اخير موفق شده است، دلار را پشت سد 27 هزار  توماني نگه دارد. 



اين اتفاق در حالي رخ داده است که به دليل جو سياسي پيرامون چکانده شدن يا نشدن ماشه توسط امريکا، تقاضا هم تا حدي در بازار بالاتر رفته است و درآمدهاي ارزي جدا از کاهش، با سختي بيشتري در دسترس قرار مي گيرند. اگر بازارساز در گذشته اين اصلاحات ساختاري را انجام مي داد، شايد امروز براي مديريت بازار مشکلات کمتري داشت. در واقع فرصت هاي زيادي از دست رفته است و تا زماني که قيمت دلار بالاي کانال 26 هزار توماني قرار دارد، فشار تقاضا مي تواند ادامه پيدا کند. در چنين شرايطي، بازارساز بايد در کنار ادامه روش هاي کنوني، از ساير ارکان حکمراني نيز در جهت تغيير انتظارات معامله گران کمک بگيرد و سياست هايي را در جهت جذاب شدن ريال به کار ببندد. چنين اقداماتي مي تواند، فرصت هاي از دست رفته گذشته در جهت مديريت نرخ ارز را تا حدي جبران کنند. 



بورس صدرنشين شد، سکه پشت خط مرزي ماند
امروز شاخص کل بورس با ورود به کانال يک ميليون و 700 هزار واحدي صدرنشين جدول بازدهي شد،چرا که بيش از 2 درصد افزايش را به ثبت رساند. سکه که در ابتداي روز به کانال 13 ميليون توماني رفته بود، در اواخر روز در محدوده 12 ميليون و 900 هزار تومان قرار گرفت و با افت نيم درصدي قعرنشين جدول بازدهي امروز لقب گرفت. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar