نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

پایان سبز بورس در هفته پایانی شهریور

منبع
خراسان
بروزرسانی
پایان سبز بورس در هفته پایانی شهریور

خراسان/ديروز براي دومين روز پياپي همه شاخص هاي قيمتي بورس و فرابورس مثبت شد. اما همچنان جدال عرضه و تقاضا در بازار قوي و در بخشي از بازار عرضه ها قوي تر است و اين در حالي است که همچنان حمايت ها از بورس ادامه دارد؛ صندوق توسعه ملي تخصيص يک درصد منابع به صندوق تثبيت بازار سرمايه را تصويب کرد و شرکت هاي بزرگ هم به راه اندازي ابزارهاي مالي حمايتي ادامه مي دهند.


به گزارش خراسان، ديروز شاخص کل بورس تهران با رشد 39 هزار واحد توانست به کانال 1.7 ميليون واحد بازگردد. همزمان شاخص کل هم وزن بورس و شاخص کل فرابورس هم رشد کرد که نشان از غلبه جو مثبت در بازار دارد. اگرچه شاخص کل هم وزن فقط نيم درصد رشد کرد که بسيار کمتر از رشد 2.5 درصدي شاخص کل بورس است  اما حمايت ها از بورس ادامه دارد و همچنان اهالي نوسانگير و کوتاه مدتي بازار يک پاي خود را بيرون در گذاشته اند تا در اولين فرصت سرمايه ها را نقد و در قيمت هاي پايين تر خريد کنند! همين موضوع باعث شد در انتهاي معاملات ديروز مجدد جدال عرضه و تقاضا تشديد شود و در انتها عرضه ها افزايش يابد.يکي از مصاديق جدال سنگين عرضه و تقاضا معامله 2.6 ميليارد سهم شرکت ايران خودرو در معاملات ديروز بود که موجب نوسان شديد قيمت سهم اين شرکت شد.  بر اثر اين شرايط، صف خريد برخي سهم هاي بزرگ باز شد و برخي سهم هاي کوچک هم به محدوده منفي بازگشتند. يک نمونه بارز صندوق دارايکم است که در نيمه اول معاملات در محدوده 26 هزار تومان معامله مي شد اما در انتها با افت بيش از 10 درصدي به محدوده 23 هزار تومان بازگشت.
دارايکم اولين صندوق قابل معامله دولت است که بهار امسال به قيمت هر واحد 10 هزار تومان عرضه شد و اکنون حدود 150 درصد رشد کرده است. دولت قرار بود تا انتهاي ديروز پذيره نويسي صندوق دارادوم يا همان پالايشي يکم را هم به پايان برساند اما فرصت مشارکت تا 30 شهريور تمديد شد.
اين تحولات و رشد بازار در حالي رقم مي خورد که انواع حمايت ها از بورس همچنان ادامه دارد. ديروز صندوق توسعه ملي به حرف و حديث ها در خصوص حمايت اين نهاد از بورس پايان داد و به طور رسمي اعلام کرد که يک درصد منابع را در صندوق توسعه بازار سپرده گذاري خواهد کرد. به گزارش تسنيم در اطلاعيه اين نهاد آمده است: "صندوق توسعه ملي در راستاي اجراي مفاد تکاليف قانوني و به منظور حمايت و تقويت بازار سرمايه آمادگي خود را جهت سپرده گذاري در صندوق تثبيت بازار سرمايه اعلام کرد".گفتني است، در جلسه‌اي که صبح ديروز  با حضور اعضاي هيئت عامل صندوق توسعه ملي و محمد باقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، سازوکار حمايت از بازار سرمايه با استفاده از سپرده‌گذاري  يک درصد منابع صندوق توسعه ملي مورد تاکيد قرار گرفت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره