نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

بازار خودرو در اوج ماند

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
بازار خودرو در اوج ماند

دنياي اقتصاد/بازار خودروي کشور اين روزها همچنان در آتش گراني مي‌سوزد، آن هم در حالي که خريد و فروش چنداني در آن صورت نمي‌گيرد. از آنجا که خودرو مدت‌هاست حکم ناجي ارزش پول را براي شهروندان ايراني دارد، همنوا با تورم کلي کشور و پا به پاي بازارهاي ارز و سکه، قيمت‌هاي حيرت آوري را به ثبت رسانده و مي‌رساند. در واقع نگاه بسياري از شهروندان به «خودرو» کاملا از مصرفي به سرمايه‌گذاري تغيير کرده و از همين رو منحني قيمت هرچند وقت يکبار صعود مي‌کند.
 
بنابر گفته فعالان بازار، خيلي از شهرونداني که خودروي خود را تحويل گرفته‌اند، قصد استفاده از آن را ندارند و در انتظار فرصت مناسب براي فروش هستند. با توجه به اينکه فاصله بسيار زيادي بين نرخ کارخانه و بازار خودروها وجود دارد، فروش يک محصول صفر کيلومتر سودي هنگفت را در پي خواهد داشت. اگرچه قيمت خودرو حسابي بالا رفته، با اين حال باز هم برخي منتظرند تا خودرو گران تر شود و آن زمان نسبت به فروش اقدام کنند. در واقع بخشي از مالکان خودروي صفر با تصور اينکه اقتصاد کشور در آينده شرايط نامناسب تري را خواهد داشت و قيمت ارز و سکه و کلا تورم باز هم رشد خواهد کرد، فروش را فعلا به صلاح نمي‌دانند و اگر هم بخواهند بفروشند، قيمت‌هايي بالاتر از سطح فعلي پيشنهاد مي‌دهند. اين همان تورم انتظاري است که نقش زيادي در ثبت رکوردهاي قيمتي در بازار خودرو دارد، هرچند به نظر مي‌رسد دليل اصلي تر رشد قيمت خودرو صعود نرخ ارز، سکه و طلا است. در اين شرايط، وزارت صنعت،معدن و تجارت خودروسازان را ملزم به فروش فوق‌العاده ماهانه ۲۵ هزار دستگاه تا پايان سال کرده تا از التهاب بازار خودرو بکاهد. اين در حالي است که فروش‌هاي قبلي نتوانست منحني قيمت را پايين بکشد، زيرا اولا عرضه جوابگوي تقاضاي کاذب ايجاد شده، نيست و ثانيا قيمت خودرو در بازار از ارز و سکه و تورم انتظاري پيروي مي‌کند.

  قيمت خودرو همچنان در اوج
اما سري به بازار خودرو بزنيم و ببينيم منحني قيمت در چه شرايطي قرار دارد. بنابر گفته فعالان بازار، منحني قيمت خودرو همچنان روند صعودي نسبي خود را حفظ کرده، اگرچه شيب تند چند هفته پيش را ندارد. بر اين اساس، در حال حاضر قيمت پرايد در مدل ۱۳۱ به ۹۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است، خودرويي که طبق اعلام سايپا ديگر به توليد نمي‌رسد. فعالان بازار اما از صعود قيمت پرايد هاچ بک (۱۱۱) نيز مي‌گويند، خودرويي که چندي قبل پيش‌بيني‌ها مبني بر ۱۰۰ ميليون توماني شدنش را محقق کرد. طبق اطلاعات کسب شده از بازار، در حال حاضر براي خريد پرايد ۱۱۱ بايد حدود ۱۱۰ ميليون تومان هزينه کرد، هرچند قيمت‌هاي بالاتر از اين نيز پيشنهاد مي‌شود. ثبت اين قيمت‌ها براي پرايد در حالي است که گفته مي‌شود توليد خودروي موردنظر از انتهاي تير ماه امسال در سايپا و پارس خودرو متوقف شده است.


اما در بين ديگر خودروهاي داخلي، قيمت ساينا يکي از محصولاتي که قرار است بخشي از جاي خالي پرايد را پر کند نيز اوج گرفته است. به گفته نمايشگاهداران خودرو پايتخت، قيمت ساينا در حال حاضر به ۱۳۵ ميليون تومان در بازار رسيده است، آن هم درحالي که تا همين يک ماه پيش زير ۱۱۰ ميليون تومان قيمت داشت. رشد قيمت اما تنها شامل ساينا (به‌عنوان يکي از جانشينان پرايد) نشده، بلکه ديگر جايگزين پرايد يعني تيبا هم تا توانسته در مسير گراني گاز داده است. آن طور که از بازار خبر مي‌رسد، تيبا به‌عنوان جانشين اصلي پرايد، در حال حاضر قيمتي برابر ۱۱۸ ميليون تومان دارد. اين قيمت تازه مختص مدل معمولي تيبا است و براي تيبا۲ نرخ‌هاي بالاتري پيشنهاد مي‌شود. با توجه به اينکه پرايد حذف شده، تا چندي ديگر کف قيمت خودروهاي صفر کيلومتر در بازار ايران به نزديکي‌هاي ۱۲۰ ميليون تومان نيز خواهد رسيد و اين يعني، امکان خريد خودروهاي داخلي، براي شهروندان بيشتر کاهش خواهد يافت. اما طبق اخبار رسيده از بازار، در حال حاضر قيمت کوئيک در مدل معمولي به ۱۴۸ ميليون تومان رسيده است. براي خريد مدل ار پلاس اين خودرو نيز بايد ۱۵۲ ميليون تومان هزينه کرد.از خاندان پرايد و کوئيک‌ها که بگذريم، فعالان بازار در مورد ديگر خودروهاي داخلي نيز از ثبت قيمت‌هايي بالاتر از ۱۸۰ ميليون تومان صحبت به ميان مي‌آورند. بر اين اساس، قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۲ که تا همين سه چهار هفته پيش کمتر از ۱۸۰ ميليون تومان بود، حالا به مرز ۲۰۰ ميليون تومان نزديک شده است. پژو ۲۰۶ تيپ ۵ با ثبت رکوردي جديد، حالا خودرويي ۲۴۵ ميليون توماني به شمار مي‌رود. شايد باورش براي برخي سخت باشد، اما همين ۲۰۶ تيپ ۵ حدودا سه هفته پيش تازه قله ۲۰۰ ميليون تومان را فتح کرده بود. اما ديگر خودرويي که حسابي در جاده گراني گاز داده، رانا است. بنابر گفته فعالان بازار، رانا تا فتح قله ۲۰۰ ميليون تومان فاصله خيلي زيادي ندارد. اين محصول که ايران‌خودرويي‌ها مدل پلاس آن را هم توليد و پيش فروش کرده‌اند، خودرويي نهايتا ۱۶۰ ميليون توماني تا همين يک ماه پيش بود.

سري هم به بازار دناي جديد ايران خودرو بزنيم، محصولي که با قيمت شگفت آورش در بازار، خيلي‌ها را بهت زده کرد. ايران‌خودرو چندي پيش مدل پلاس توربوشارژ دنا را تحويل مشتريان داد و بلافاصله قيمت‌هاي نجومي براي اين خودرو در بازار به ثبت رسيد. بنا به گفته فعالان بازار، دنا پلاس توربوشارژ که به نظر مي‌رسد لوکس‌ترين خودرو توليد داخل به شمار مي‌رود، چيزي حدود ۶۰۰ ميليون تومان قيمت خورده است. اما بشنويد از بازار سمند و پژو ۴۰۵ که آنها هم از قافله گراني عقب نمانده‌اند. بنابر گفته فعالان بازار، قيمت سمند در ساده‌ترين مدل يعني LX، به ۱۸۰ ميليون تومان رسيده است، آن هم در حالي که تا يک ماه پيش زير ۱۶۰ ميليون تومان قيمت داشت. همچنين پژو ۴۰۵ نيز در حال حاضر خودرويي ۱۸۱ ميليون توماني به شمار مي‌رود. اين محصول نيز مانند ديگر خودروهاي داخلي، تا همين چند هفته پيش قيمت بسيار پايين‌تري نسبت به نرخ فعلي خود داشت. پژو ۴۰۵ در مدل GLX از رده توليد خارج شده، با اين حال مدل SLX آن همچنان در ايران خودرو به توليد مي‌رسد.

اما در بين محصولات مونتاژي خودروسازي کشور نيز قيمت پژو ۲۰۰۸ از ۸۰۰ ميليون تومان هم عبور کرده است. اين خودرو که محصول مشترک ايران خودرو و پژو در پسابرجام بود، با قيمتي کمتر از ۱۱۰ ميليون تومان تحويل مشتريان شد، اما به تدريج قيمت آن در بازار بالا و بالاتر رفت، تا جايي که در حال حاضر براي خريد آن بايد حداقل ۸۱۰ ميليون تومان هزينه کرد. پژو ۲۰۰۸ نفس‌هاي آخر خود را در خطوط توليد ايران خودرو مي‌کشد و به زودي با اين خودروساز وداع خواهد کرد، زيرا ذخاير قطعات آن رو به اتمام است. ديگر خودرو مونتاژي کشور يعني سراتو که ماه هاست با سايپايي‌ها خداحافظي کرده نيز اين روزها تبديل به خودرويي ۷۵۰ ميليون توماني شده است. همچنين از بازار هايماي چيني ايران خودرو هم خبر مي‌رسد مدل S۷ آن قيمتي برابر با ۶۶۰ ميليون تومان دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره