نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

چهارشنبه سبز بورس با سوخت حقیقی‌ها

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
چهارشنبه سبز بورس با سوخت حقیقی‌ها

دنياي اقتصاد/ آخرين روز معاملاتي در بورس تهران با شروعي خيره‌کننده و ‌پاياني متعادل همراه شد. موضوع از اين قرار بود که در يک ساعت ابتدايي معاملات، شاخص بورس با رشدي خيره کننده در حال رسيدن به رشد ۳ درصدي بود که حقوقي‌ها با عرضه آبشاري از اين جهش جلوگيري کردند. فعالان بازار ‌علت عرضه توسط حقوقي‌ها را متعادل کردن بازار و ترجيح مسوولان بورس براي جلوگيري از رشد شارپي که تا پيش از اين بازار تجربه کرده است، مي‌دانند. ديروز ۸۱ درصد ارزش معاملات مربوط به خريد حقيقي‌ها بود. از مجموع ۱۹هزار و ۱۴۰ ميليارد تومان کل ارزش معاملات ۱۵هزار و ۸۴۰ ميليارد تومان مربوط به خريد حقيقي‌ها بوده است. در مقابل حقوقي‌ها با در اختيار گرفتن ۸۰ درصد از حجم فروش، ديروز نشان دادند قرار نيست حمايتي از بازار انجام دهند.
 
پرونده دو روز پاياني هفته معاملاتي بورس در حالي مثبت بسته شد که دغدغه سهامداران براي هفته پيش رو افزايش يافته است. تصميمات اقتصادي دولت ازسويي و رفتار هيجاني سرمايه‌گذاران و به‌خصوص عملکرد حقوقي‌ها از سوي ديگر هفته پيش‌رو را براي سرمايه‌گذاران هفته جذابي خواهد کرد.

  شنبه سرنوشت‌ساز
اما بازار سرمايه همچنان تحت تاثير رفتار حقوقي‌ها است. اين را پيمان حدادي تحليلگر بازار سرمايه به «دنياي‌اقتصاد» مي‌گويد و اظهار مي‌کند: روز گذشته عرضه سهام صنايع خودرويي تاثير بسزايي برسهام صنايع ديگر گذاشت، اما با اينکه در آخرين ساعت معاملات ديروز و در انتهاي بازار شاهد عرضه‌هاي زيادي ازسوي نمادهاي بزرگي همچون فولاد، فملي و بانکي‌ها بوديم، در مجموع حجم‌هاي قابل توجهي معامله شد و شاخص يک ميليون و ۷۰۰ هزار واحد را رد کرد.


 او با اشاره به رشد شاخص عنوان مي‌کند: رشد شاخص نشانه خوبي براي ادامه روند معاملات است و اگر بازار بتواند روند مثبت خود را شنبه نيز نگه دارد به اين معنا است که کف شاخص ساخته شده اما اگر شنبه و يکشنبه با عرضه زياد سهام مواجه شويم و شاخص نتواند جهش مناسبي داشته باشد با عرضه‌هاي بيشتري همراه مي‌شويم. بنابراين معاملات اول هفته آينده بسيار سرنوشت‌ساز و از اهميت زيادي برخوردار است. اين کارشناس بازار سرمايه ضمن بيان دلايل عرضه‌هاي آبشاري حقوقي‌ها در معاملات ديروز مي‌گويد: برخي از سهام صنايع بزرگ به علت نوسان ۲۰ درصدي به مدت يک ساعت متوقف شدند و سهامداراني که با ديد کوتاه‌مدت و سفته‌بازانه وارد بازار شده‌اند، سعي کردند در آخرين روز معاملات ريسک کمتري کنند. از اين رو با افزايش عرضه‌ها مواجه شديم.

او خاطرنشان مي‌کند: روند معاملات هفته آينده و نوسان قيمت‌هاي جهاني طي امروز و فردا بر تصميمات فعالان بازار تاثير بسزايي دارد، به همين دليل پيش‌بيني هفته آينده بازار سهام را پيچيده‌تر مي‌کند.

پيمان حدادي با انتقاد از طولاني شدن توقف نمادهاي شستا و پالايشگاهي‌ها مي‌گويد: بازار متاثر از توقف اين نماد‌ها است. روند بازگشايي اين نمادها طولاني شده و تا زماني که اين نماد‌ها باز نشوند، التهاب در بازار ادامه دارد.

به گفته او، بخشي از نقدينگي بازار در سهام اين صنايع بلوکه شده اين در حالي است که شايعات زيادي پيرامون زمان بازگشايي اين نماد‌ها به گوش مي‌رسد. بر همين اساس سهامداران معاملاتشان را با ترس بيشتري پيش مي‌برند.  اين تحليلگر بازارسهام عنوان مي‌کند: بسته نگه داشتن اين نمادها بدون اطلاع‌رساني ابهامات بسياري را به وجود آورده است. وقتي بازار شفاف نباشد سهامداران با اتخاذ تصميمات هيجاني، روند متعادل بازار را تغيير مي‌دهند. پيمان حدادي به نقش خنثاي مجلس و دولت در بهبود نسبي وضعيت بورس در هفته اخير اشاره مي‌کند و مي‌گويد: به نظر من اين جلسات و اظهارنظرهايي که در مورد بورس مي‌شود بيشتر جنبه رواني دارد و بازگشت بازار به مدار صعودي ربطي به جلسات مديران بورسي،مجلس و دولت ندارد. اقدامات برخي از سهامداران عمده در مورد انتشار اوراق تبعي، سهام خزانه و کاهش قيمت سهام از عوامل اصلي بهبود بازار است. درحال حاضر نه خبري از منابع صندوق توسعه ملي در بازار است و نه خبري از از بازارگرداني و اقدامات بانک‌ها براي بازارسهام.

او اظهار مي‌کند: سرعت افزايش قيمت دلار دريک ماه اخير در حالي اتفاق افتاده که بورس روزهاي خوبي را پشت سر نمي‌گذاشت؛ اما با توجه به اينکه برخي سهم‌ها از نظر تکنيکالي اصلاح قيمت داشتند با تقاضاي سهامداران رو‌به‌رو شدند و بازار کمي رونق گرفت.

  ادامه جريان الاکلنگي

احسان حاجي، کارشناس بازار سرمايه نيز با تحليل هفته اخير بازار سرمايه مي‌گويد: وقتي شاخص بعد از سقف يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحد با حمايت رو‌به‌رو شد، سهامداران انگيزه بيشتري براي نفروختن پيدا کردند. از سوي ديگر افزايش قيمت دلار نيز نويد روزهاي خوبي را به بازار سرمايه مي‌دهد.

او با بيان اينکه احتمال اينکه بازار از هفته آينده درگير نوسان شود زياد است، اظهار مي‌کند: بازار براي رسيدن به تعادل ممکن است دو روز مثبت و دو روزمنفي شود تا به ثبات برسد. به نظر مي‌رسد اگر اتفاق غير مترقبه‌اي نيفتد بازار از مهر ماه با رشد مناسبي همراه مي شود و موج مثبت ديگري به راه خواهد افتاد.

به گفته احسان حاجي، عوامل بسياري در اوج‌گيري شاخص نقش دارند. قيمت دلار نقش تعيين‌کننده‌اي در بازار اين روزهاي سرمايه بازي مي‌کند و موضوع مهمي که بايد به آن اشاره کرد اين است که حقوقي‌ها، جلسات مديران دولتي و نمايند‌گان مجلس کوچک‌ترين تاثيري در به وجود آمدن شرايط هفته اخير نداشته است. رفتار حقوقي‌ها در چندين مرحله به بازارسهام شوک منفي وارد کرد که منجر به بي‌اعتمادي بخش زيادي از سرمايه‌گذاران شد.  او عنوان مي‌کند: وقتي جلسه مي‌گذارند و حقوقي‌ها را ملزم به خريد مي‌کنند، اثرمخربي بر بازار مي‌گذارد و اين سيگنال را به سهامدار مي‌دهد که وضعيت به قدري وخيم است که بازاربايد به‌صورت مصنوعي حمايت شود؛ اما اين تصميمات نه تنها به روند بازار کمکي نکرد، حتي شرايط را سخت‌تر کرد. حقوقي‌ها منافع سرمايه‌گذارانشان را در نظر مي‌گيرند نه منافع بازار و سهامدار را به همين دليل عملکرد آنها دراين مقطع کاملا عادي وطبيعي است و جاي نقد ندارد. حقوقي اگر تشخيص دهد بازار ممکن است ۲۰ درصد افت داشته باشد، وارد صف فروش مي‌شود. اين کارشناس بازار سرمايه اظهار مي‌کند: بعد از رسيدن شاخص به يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحد بازار به اين نتيجه رسيد که اصلاح کافي است و جريان معاملات بايد وارد فاز جديدي شود. افت قيمت‌ها در بازار سهام جذابيت خريد را براي سهامداران بيشتر از قبل کرد. قيمت دلار نيز در دو هفته اخيربا رشد ۲۰ درصدي مواجه شد و از سوي ديگر وعده تخصيص منابع صندوق توسعه ملي به بازار سرمايه ورق معاملات را برگرداند.

احسان حاجي خاطرنشان مي‌کند: تا سال گذشته روال بازار به اين صورت بود که بيشتر از ۶۰ درصد ارزش معاملات روزانه از سوي حقوقي‌ها، قديمي‌هاي بازار و نهاد‌هاي مالي انجام مي‌شد؛ اما از اواخر سال گذشته اين ۶۰ درصد معاملات توسط سهامداراني انجام شده که بعضا سابقه سرمايه‌گذاري در بورس را نداشته‌اند در حال حاضر عملکرد حقيقي‌ها نقش تعيين‌کننده‌اي در ادامه روند معاملات دارد.

اين کارشناس بازار سرمايه در پايان تاکيد مي‌کند: حقيقي‌ها اگر احساس خطر کنند بلافاصله صفوف فروش را تشکيل مي‌دهند. در چنين شرايطي پيشروي معاملات با هيجانات کاذب، بازار را به چالش مي‌کشد؛ اما اگر اين بخش از سهامداران بتوانند با شرايط موجود خود را وفق دهند با شاخص مثبت‌تري رو‌به‌رو خواهند شد و وضعيت بازار سهام به مراتب بهتر مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره