نماد آخرین خبر

آخرین جزئیات از ترخیص و دپوی خودرو در گمرک 

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آخرین جزئیات از ترخیص و دپوی خودرو در گمرک 

ايسنا/ معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران همزمان با پايان ترخيص خودروهاي دپو شده در گمرکات و اتمام مهلت ترخيص اين خودروها، آخرين وضعيت اين خودروها را اعلام کرد.

مهرداد جمال ارونقي گفت: طبق آمار قبلي ارائه شده از ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروي سواري وارد شده به گمرکات کشور، تعداد 7153 دستگاه خودرو به استناد مصوبه ۱۶ ديماه ۱۳۹۷ هيئت وزيران و اصلاحيه‌هاي بعدي آن ترخيص و نزديک به ۵۱۰۸ دستگاه خودروي سواري در گمرکات کشور دپو شده بود.

طبق اعلام معاون گمرک ايران بر اساس بررسي‌ها و آمار اخذ شده از گمرکات اجرائي آخرين وضعيت خودروهاي دپو شده در پايان مهلت مصوبه به شرح زير است:

۱- از تعداد ۱۰۴۸دستگاه خودروي سواري پروانه شده و ترخيص نشده، نسبت به ترخيص ۱۰۰۰ دستگاه خودرو اقدام و ۴۸ دستگاه از اين خودروها بدليل وجود پرونده و لزوم رسيدگي بيشتر توسط مراجع رسيدگي کننده،  موفق به خروج از گمرک نشدند.
۲- از تعداد ۳۴۰ دستگاه خودروي سواري اظهار شده ليکن پروانه نشده تا پايان مصوبۀ مربوطه، ۳۴۰ دستگاه با رعايت مقررات مربوطه ترخيص شده است؛ همچنين نسبت به ترخيص ۱۷۰ دستگاه خودروي سواري ديگر حائز شرايط که داراي ثبت سفارش معتبر و تأييد منشأ ارز مي باشند توسط گمرکات اقدام شده است.
۳- از تعداد ۲۲۷ دستگاه خودروي موجود در گمرک خرمشهر (منطقۀ آزاد اروند) که با توجه به آمار قبلي، ۷۳ دستگاه سفارش آمريکا و ۱۵۴ دستگاه بالاي ۲۵۰۰ سي سي بوده اند، نسبت به ترخيص ۱۴۴ دستگاه خودرو جهت تردد در منطقۀ مزبور و با رعايت مقررات مربوطه اقدام شده و خودروي ديگري از اين گروه ترخيص نشده است.
۴- درخصوص خودروهاي موجود در گمرکات قبل از تاريخ ۲۳ شهريورماه ۱۳۹۳ به تعداد ۱۰۴ دستگاه، صرفاً سه دستگاه ترخيص و در خصوص مابقي، صاحبان کالا جهت انجام تشريفات گمرکي و ترخيص کالا ، به گمرک مراجعه نکرده اتد؛
۵- از تعداد ۲ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروي مطرح رسيدگي در مرجع قضايي، با توجه به صدور راي براي ترخيص ۶۶۸ دستگاه خودروي سواري ، نسبت به ترخيص اين تعداد خودرو اقدام گرديد.
۶- درخصوص مابقي خودروهاي فاقد ثبت سفارش يا ثبت سفارش ابطال شده نيز امکان اظهار به گمرکات اجرايي مقدور نبوده و لذا اظهاري صورت نپذيرفته است.

با توجه به موارد اعلام شده تا پايان آخرين روز از مصوبه و تمديديۀ آن ، تعداد ۲۳۲۵ دستگاه خودروي سواري از مجموع ۵۱۰۸ دستگاه خودروي سواري دپو شده در گمرکات کشور ترخيص قطعي و ۲۷۸۳ دستگاه خودرو امکان ترخيص پيدا نکردند که تعدادي از خودروهاي باقيمانده داراي پروندۀ قضايي مي باشند. بديهي است انجام تشريفات گمرکي و ترخيص خودروهاي داراي پرونده قضايي که رأي قطعي برائت آنها از سوي مراجع رسيدگي کننده صادر مي گردد، مشمول قيد زماني براي ترخيص نبوده و ترخيص اين خودروها با رعايت ساير مقررات بلامانع  است.

ارونقي همچنين با اشاره به بخشنامه اخير دفتر واردات درخصوص اعمال مقررات متروکه درخصوص خودروهاي باقيمانده که پرونده آنها در مراجع رسيدگي کننده مطرح رسيدگي نمي باشد تأکيد کرد لازم است صاحبان خودروهاي مزبور در اسرع وقت جهت تعيين تکليف خودروهاي اشاره شده (مرجوعي) با رعايت مقررات مربوطه اقدام نمايند چرا که گمرکات موظفند وفق مقررات درخصوص مورد اقدامات قانوني لازم را انجام دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره