نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

تصمیم مهم برای ترخیص کالا‌های اساسی از گمرک

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ رئيس کل گمرک با بيان اينکه ۶ ميليارد دلار مواداوليه، واسط و ماشين آلات خط توليد در گمرک دپو شده است، گفت: کالا‌هاي اساسي بدون کدرهگيري از گمرک ترخيص مي‌شوند.
 
مهدي ميراشرفي، گفت: از دو هفته قبل و با تصميم دولت، واردکنندگان کالا‌هاي اساسي که ارز آن‌ها تأمين نشده و کد رهگيري دريافت نکرده اند، اما کالايشان به مبادي ورودي و گمرکات رسيده باشد در صورتي که ساير اسناد و مدارک آن‌ها آماده باشد کالا‌هاي اساسي شان بدون کدرهگيري از گمرک ترخيص مي‌شود.

رئيس کل گمرک ايران اضافه کرد: بخشنامه اين تصميم هم ناظر بر کالا‌هايي است که در گمرکات است و هم کالا‌هايي که وارد مي‌شوند بنابراين درخصوص کالا‌هاي اساسي چنانچه وارد کننده مايل باشد بدون کد رهگيري بانک، کالايش ترخيص شود گمرک کالا را ترخيص مي‌کند و معطل کد رهگيري بانک نمي‌ماند.

وي گفت: درخصوص کالا‌هاي غيراساسي که بيشتر مواد اوليه و ماشين آلات خط توليد است با آخرين تصميمي که در دولت گرفته شد کالا‌هايي که تا ۲۰ تير امسال قبض انبار ورود دارند بايد بتوانند با ارز متقاضي و بدون نياز به کدرهگيري ترخيص شوند که اين موضوع درحال سير مراحل قانوني است و هنوز عملياتي نشده است اميدواريم در روز‌ها و هفته‌هاي آينده اين موضوع نيز عملياتي شود.

ميراشرفي افزود: از آنجا که ترخيص کالا‌هاي غيراساسي مانند مواداوليه و ماشين آلات خط توليد بدون کد رهگيري اجرايي نشده همچنان با دپوي بيش از سه و نيم ميليون تن مواداوليه، واسط و ماشين آلات خط توليد در گمرکات و مبادي ورودي به ارزش بيش از ۶ ميليارد دلار مواجه هستيم که اگر مصوبه ياد شده در اين باره هم اجرايي شود حجم قابل توجهي از اين کالا‌ها ترخيص خواهد شد.

وي گفت: درخصوص قطعات خودرو با اختياراتي که سرپرست وزارت صمت و رئيس کل گمرک داشتند اين قطعات را بدون دريافت کد رهگيري ترخيص کرديم و در مورد دو خودروساز بزرگ اينکه در شرايط کنوني خودرو معطل قطعاتي باشد که به کشور وارد شده، اما کد رهگيري اخذ نکرده اند موضوعيت ندارد.

رئيس کل گمرک ايران درباره حقوق ورودي افزود: امسال حقوق ورودي نه تنها افزايش پيدا نکرده بلکه کاهش يافته است طوري که در ۵ ماهه نخست سال گذشته حقوق ورودي يا همان تعرفه مؤثر گمرک ۹ و ۶ دهم درصد بوده، اما امسال با کاهش يک و سه دهم درصدي در مقايسه با سال گذشته به ۸ و ۳ دهم درصد رسيده است.

ميراشرفي اضافه کرد: همچنين در ۵ ماهه نخست امسال ۱۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تن کالا وارد کشور شده که از اين ميزان ۱۰ ميليون تن يعني برابر سال گذشته، کالاي اساسي است ضمن اينکه در کالا‌هايي مانند ذرت در مقايسه با مدت مشابه قبل افزايش واردات هم داشته ايم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره