نماد آخرین خبر

سهامداران خرد بورس دوباره خریدار شدند

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
سهامداران خرد بورس دوباره خریدار شدند

دنياي اقتصاد/بورس تهران پس از ۵ هفته پياپي نزولي، سرانجام معاملات هفته منتهي به ۲۶ شهريورماه را با ثبت بيشترين درصد رشد در ۱۰ هفته اخير، با رشد ۵/ ۹درصدي به پايان رساند. اين مهم در حالي رقم خورد که شاخص کل هم‌وزن که نشاني از اثرگذاري يکسان نمادها دارد به رشد ۷۵/ ۰ درصدي بسنده کرد. موضوعي که نشان مي‌دهد صنايع بزرگ بازار بود که به‌تنهايي اهرم رشد شاخص کل شدند.
البته حجم مبنا نيز در تفاوت بازده هفتگي دو نماگر اصلي بورس تهران بي‌تاثير نبود جايي‌که سهام کوچک بازار به دليل ناتوانايي در پرکردن حجم مبنا نتوانستند قيمت پاياني را با آخرين معاملات خود هماهنگ کنند. در اين ميان سهامداران حقيقي پس از يک هفته دوري، مجددا در زمين خريد سهام فعال شدند و تنها يک‌روز از ۵ روز هفته گذشته فروشنده بودند. در مجموع طي هفته منتهي به ۲۶ شهريورماه شاهد جابه‌جايي ۲هزار و ۷۳۳ ميليارد تومان نقدينگي از پرتفوي حقوقي‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار بوديم. در شرايط فعلي با توجه به رشد نرخ دلار در بازار آزاد و انتظار براي رشد دلار نيمايي به‌دنبال حذف سقف در اين بازار، تداوم رشد قيمت سهام به‌ويژه در ميان بزرگان کالايي محتمل است و در صورت وقوع اين مهم، سهامداران خرد به بازي خود در زمين خريد ادامه خواهند داد.

نقاط پرتردد بازيگران خرد
در هفته‌اي که گذشت، صنايع بزرگ و کالامحور در کانون توجه سهامداران حقيقي قرار گرفتند و بيشترين خالص خريد توسط اين دسته از بازيگران سهام را تجربه کردند. در اين ميان گروه محصولات شيميايي با جابه‌جايي ۶۹۴ ميليارد توماني در مسير حقوقي به حقيقي در صدر ليست خريد سهامداران خرد قرار گرفت. پس از آن گروه فلزات اساسي شاهد انتقال ۵۵۰ ميليارد تومان نقدينگي از پرتفوي بازيگران عمده بازار به سبد سهام حقيقي‌ها بود. در اين ميان گروه خودرو و ساخت قطعات به واسطه بازگشايي ليدرهاي اين گروه «خودرو» و «خساپا» مجددا به ليست خريد حقيقي‌ها بازگشتند و خالص خريد ۴۰۸‌ميليارد توماني را ثبت کردند. در آنسوي بازار اما بيشترين خروج پول حقيقي از دو گروه سرمايه‌گذاري و بانک رقم خورد. اين دو گروه در مجموع هفته گذشته شاهد حمايت ۲۸۶‌ميليارد توماني حقوقي‌ها بودند. در ميان شرکت‌هاي بورسي اما نماد معاملاتي شرکت ايران‌خودرو به يکي از کانون‌هاي داغ جولان پول‌هاي خرد تبديل شد و حقيقي‌ها در اين نماد خودرو خالص خريد ۳۹۵‌ميليارد توماني را رقم زدند. «فملي» نيز در هفته گذشته شاهد ورود ۳۷۸ ميليارد تومان پول حقيقي بود.

سهامداران فعال هر نماد
در ميان بانکي‌ها در آخرين روز کاري هفته گذشته، صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت اقدام به عرضه ۵‌ميليون سهم «وبملت» به بازار کرد. اين روند در بانک پارسيان با عرضه ۱۵۰ ميليون سهمي از سوي شرکت گروه مالي پارسيان در دو روز پاياني هفته گذشته دنبال شد. صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهر بازار سرمايه نيز که در روز دوشنبه ۷/ ۵ ميليون سهم «وبصادر» را خريداري کرده بود، در دو روز پاياني هفته ۶/ ۱۱ ميليون سهم بانک صادرات را عرضه کرد.  تامين سرمايه‌نوين نيز هفته گذشته با عرضه عمده سهامش از سوي حقوقي‌ها مواجه شد. در اين راستا شرکت تامين‌ آتيه‌درخشان نوين به‌عنوان سهامداران ۸/ ۲۱ درصدي «تنوين» در مجموع هفته ۱/ ۵۲ ميليون سهم اين شرکت را به بازار عرضه کرد. ديگر سهامداران درصدي تامين سرمايه‌نوين يعني صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني نوين پيشرو نيز اقدام به عرضه ۴/ ۴ ميليون سهم مذکور به بازار کرد.  در گروه فلزات اساسي، شرکت ملي سرب و روي ايران مورد حمايت سهامداران عمده خود قرار گرفت. در اين سهم، شرکت سرمايه‌گذاري توسعه‌توکا و شرکت نيکان‌سرشت سرزمين‌ايرانيان در مجموع حدود يک‌ميليون سهم «فسرب» را خريداري کردند. در شرکت آلومينيوم ايران اما يک شخص حقيقي به تنهايي ۶/ ۷ميليون سهم «فاير» را به بازار عرضه کرد. صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير به‌عنوان سهامداران عمده فولادخراسان اما در حالي طي روزهاي ابتدايي هفته ۸/ ۲‌ميليون سهم «فخاس» را از بازار جمع‌آوري کرد که در آخرين روز کاري هفته گذشته اقدام به عرضه يک‌ميليون سهم مذکور کرد.

سهامداران فعال در هفته گذشته
بنياد مستضعفان هفته گذشته در کنار خريدهاي ضعيفي که در سهام شيشه‌سازي مينا، قند شيروان قوچان و بجنورد، کشت و دام قيام اصفهان و کشت و صنعت دشت خرم‌دره داشت عرضه‌هاي سنگيني در فولاد کاوه جنوب‌کيش ثبت کرد. به اين ترتيب در هفته منتهي به ۲۶ شهريورماه شاهد فروش ۷۵ميليون سهم «کاوه» از سوي بنياد مستضعفان بوديم تا درصد مالکيت اين شرکت در «کاوه» به ۸/ ۱۲ درصد محدود شود.  سرمايه‌گذاري سايپا نيز هفته گذشته در مقام فروشنده ظاهر شد و اقدام به عرضه حدود ۹۱ ميليون سهم «خساپا» به بازار کرد.  شرکت گروه مالي پارسيان طي معاملات هفته منتهي به ۲۶ شهريورماه در کنار خريد ۲ميليون سهم شرکت سرمايه‌گذاري البرز و بيش از ۳‌ميليون سهم شرکت تجارت‌الکترونيک‌پارسيان اقدام به عرضه ۱۵۰ ميليون سهم بانک پارسيان کرد.  شرکت گروه توسعه اقتصادي‌تدبير نيز هفته گذشته ۶/ ۳۴ ميليون سهم توسعه و عمران اميد را به بازار عرضه کرد و درصد سهامداري خود در «ثاميد» را به ۴/ ۶ درصد کاهش داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره