افزایش صادرات بنزین با توسعه CNG در کشور
ايلنا/ سرپرست پژوهش و فناوري شرکت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با تاکيد بر اينکه ماشينهاي عمومي هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ ليتر سهميه مي گيرند، گفت: اگر با توسعه سي. ان. جي اين مصرف نصف شود، امکان صادرات فراهم شده و ميتوانيم با درآمد ناشي از آن چرخ صنعت را بچرخانيم.
محمد رضايي در نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت: با تبديل يک ميليون و ۴۶۰ خودروي عمومي و توسعه مصرف سي ان جي در کشور، تا ۱۵ ميليون ليتر در روز در مصرف صرفه جويي ميشود.
وي با بيان اينکه ايران منابع زيادي گاز دارد و به ويژه در فصول گرم سال علاوه بر صادرات گاز مازاد توليد نيز داريم، ادامه داد: از آنجا که هنوز توسعه ال ان جي در کشور کامل نشده و صادرات گاز محدود است، به صرفه است که اين گاز را در داخل کشور استفاده کنيم.
سرپرست پژوهش و فناوري شرکت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي گفت: از سوي ديگر اگر گاز را صادر کنيم خالص درآمد حدود متر مکعبي ۱۰ سنت است اما صادرات سوخت مايع مثل بنزين و گازوييل قيمتهاي بالاتري دارد بنابراين بايد در مصرف داخلي سوخت مايع را با گاز جايگزين کنيم.
رضايي با تاکيد بر اينکه ماشينهاي عمومي هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ ليتر سهميه مي گيرند، گفت: اگر با توسعه سي. ان. جي اين مصرف، نصف شود، امکان صادرات فراهم شده و ميتوانيم با درآمد ناشي از آن چرخ صنعت را بچرخانيم.
وي ادامه داد: گاز طبيعي به صورت نامحدود در کشور است و اگر بخواهيم کل سوخت کشور گاز باشد کمبود گاز نخواهيم داشت.
رضايي تصريح کرد: بين ۱۰ تا ۱۵ ميليون ليتر صرفهجويي در مصرف سوخت مايع با تبديل يک ميليون و ۶۴۰ هزار خودروي عمومي محقق ميشود.
وي ادامه داد: اگر قرار باشد به جاي ۲۰ ميليون متر مکعب سي ان جي بنزين در کشور مصرف شود، نيازمند سرمايهگذاري حدود ۷ تا ۸ ميليارد دلاري است تا ۲۰ ميليون ليتر بنزين توليد کنيم.
وي تاکيد کرد: اگر يک ميليون و ۴۶۰ هزار خودروي عمومي به دو ميليون خودرو افزايش پيدا کند و دوگانه سوز شود فقط نيازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ ميليون دلار است که صرفهجويي ۲۰ ميليون ليتري را محقق ميکند.
رضايي با اشاره به هوشمندسازي جايگاههاي سي ان جي گفت: صددرصد اتفاقات در جايگاهها است و تاکنون در تصادف و خارج از شهر انفجار رخ نداده، تنها در زمان سوختگيري و در بيشتر اوقات به دليل دستکاري مخازن بوده است.
وي افزود: در زمان سوختگيري هيچ سيستمي وجود ندارد تا بتواند مانع شود که ماشيني که گواهي سلامت ندارد سوخت نگيرد، بنابراين تصميم گرفتيم سيستمي اجرا کنيم که تنها خودروهايي سي ان جي بگيرند که گواهي سلامت داشته باشند.
سرپرست پژوهش و فناوري شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران با بيان اينکه بايد همکاري وزارت صنعت با اقتصاد کشور صورت گيرد زيرا تا زماني که تقاضا براي سي ان جي نباشد مصرفش بالا نميرود، اظهار کرد: اگر وزارت صنعت در طول سالهاي گذشته، دوگانه سوزکردن خودروها از کارخانه را انجام داده بود اکنون تعداد خودروهاي دوگانه سوز بيشتر بود. در مهمترين اقدام نيز بايد وزارت صمت به فکر اين باشد که وانت تکسوز توليد نشود.
تعيين سهميه سوخت براي دوگانه سوزها
رضايي از رايزني با شهرداري براي تخصيص زمين براي احداث جايگاه در مناطق مختلف شهري نيز خبر داد و گفت: اگرچه ظرفيت سي ان جي در کشور ۴۰ ميليون متر مکعب در روز است اما در مناطقي کمبود جايگاه وجود دارد.
سرپرست پژوهش و فناوري شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران با بيان اينکه تبديل کارگاهي، ايمن است و استانداردهايي که وزارت نفت رعايت ميکند بسيار بالاتر است، تصريح کرد: در سالهاي گذشته ۹۱۸ هزار خودرو را وزارت نفت تبديل کرده است.
وي در پاسخ به ايلنا درباره تعيين سهميه سوخت براي دوگانه سوزها، گفت: وزارت کشور دارد تصميماتي در اين خصوص ميگيرد که هنوز نهايي نشده است اما از وزارت کشور خواستهايم تا هر زمان تصميمي را در اين خصوص نهايي کرد اعلام کند تا استقبال از طرح تبديل بيشتر شود.
وي درباره جايگزين کردن سي ان جي به جاي ساخت پالايشگاه گفت: با روند مصرف کنوني تا 5 سال آينده 20 ميليون ليتر افزايش مصرف داريم، که براي تامين اين ميزان تقاضا بايد پالايشگاه 400 هزار بشکه اي احداث کنيم و حداقل 8 ميليارد دلار سرمايه نياز است اما براي دوگانه سوز کردن يک ميليون 464 هزار خودرو 700 تا 800 ميليون دلار هزينه مي شود. ضمن اينکه 20 ميليون ليتر سوخت هم صرفه جويي کرده ايم.