تاثیر تحریمها بر داخلی سازی صنعت خودرو ایران
باشگاه خبرنگاران/ چند سالي مي شود که آمريکا ايران را تحريم کرده است و اين تحريم ها به ظاهر باعث ضعيف شدن کشور در صنايع شد اما زماني که صنايع داخلي را از آن سال مورد بررسي قرار مي دهيم متوجه تغييرات مثبت کشور طي اين چند سال مي شويم.
يکي از صنايعي که پس از نحريم به شدت تحت تاثير قرار گرفت خودرو بود. در چند سال گذشته کشور وابستگي شديدي به واردات خودرو و قطعات داشت و به همين دليل در اوايل تحريم دچار افت شديد توليد شديم اما خوشبختانه به همت مهندسان و نيروهاي داخلي کشور بسياري از موارد وارداتي، داخلي سازي شد و توانستيم خودروهاي داخلي را وارد بازار کنيم.
قبل از تحريم به منابع عظيمي که در داخل کشور وجود داشت توجه چنداني نمي شد، اما پس از تحريم اين منابع بيشتر مورد بازرسي قرار گرفت و حتي اين استفاده باعث جلوگيري از خام فروشي و خروج ارز شد.
هم اکنون بسياري از قطعات خودرو در داخل کشور توليد مي شود و اين جزو افتخارات است که مي توانيم سوار خودرو ملي شويم.
طراحي، توليد و عرضه خودروهاي داخلي در ايران نيز يکي از همان اتفاقاتي است که مردم و فعالان اقتصادي و صنعتي فارغ از اهداف دولتها و موفقيت در عرصه جهاني منتظر آن بودهاند. توليد خودروهايي که صفر تا صد توليدشان در داخل کشور و بر اساس دانش و توانمندي مهندسان و کارگران ايراني انجام شده است.ماجراي طراحي و توليد خودروهاي داخلي در ايران داستان طولاني دارد. داستان توليد پيکان، ورود پرايد و توليد پژو و سمند و پيشتازي فروش تيبا در ايران، همگي نشان از پشتکار از توانايي ايرانيها در توليد و عرضه خودروهاي ملي بوده است.
بيش تر گرفتار خود تحريمي هستيم تا تحريم هاي خارجي!
مازيار بيگلو دبير انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات تحريم ها در داخلي سازي قطعات، گفت: تحريم ها در ابتدا اثرات نامطلوبي در صنايع کشور گذاشت چرا که وابستگي شديدي به واردات داشتيم اما پس از مدتي مهندسان داخلي توانستند با تکيه بر دانش خود قطعات کاملا ايراني را توليد کنند.
او بيان کرد: هم اکنون بسياري از قطعات ساخته شده در کشور کاملا ايراني است و باعث شده حتي از بسياري منابع که در گذشته استفاده نمي کرديم استفاده کنيم و اين موضوع را به جرات مي توان گفت ما خواهان اين هستيم که تحريم ها همچنان ادامه يابد تا توان مهندسان داخلي بيشتر نمايان شود.
دبير انجمن قطعه سازان ايران افزود: اما اين بين مشکلاتي وجود دارد. با وجود تلاش ما براي رفع مشکلات تحريمهاي خارجي هر روز حجم تحريمهاي داخلي کشور افزايش يافته به نحوي که تأثير تحريمهاي داخلي بر عملکرد قطعهسازان بيش از تحريمهاي خارجي شده است.
بيگلو بيان کرد: اين نکته قابل ذکر است که هرچه محصولات ايراني توليد شوند، شاهد کاهش قيمت ها در اين بازار خواهيم بود چرا که ديگر نيازي نيست براي خريد قطعه ارز خرج کنيم و اين محصولات در داخل کشور تامين مي شود.
تحريم ها، صنعت قطعه سازي را متحول کرد
امير حسن کاکايي کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات تحريم ها در داخلي سازي قطعات، گفت: صنعت خودروسازي کشور در پي تحريمها و شرايط اقتصادي کشور با چالشهايي روبه رو بوده است.
اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: تحريم ها باعث شد بسياري از خودروهاي خارجي ديگر وارد نشود و همين عامل باعث گراني خودروي وارداتي شد اما اين تحريم ها اثرات مثبتي هم داشت اينکه بسياري از قطعات در داخل توليد و ديگر نيازي به واردات ندارند.
خودروهاي ملي ايراني کدامند؟
اولين خودرو ملي ايران خودرو سمند بود که در دو نسخه LX و SE با عنوان فيس ليفت محصول اوليه توليد ميشود؛ اين خودرو داراي پيشرانه ۱.۸ ليتري ۸ سوپاپ و قدرت ۱۰۰ اسب بخار و پيشرانه ۱.۷ ليتري EF۷ و قدرت ۱۱۴ اسب بخار است.
سورن دومين خودرو ملي ايران خودرو است که نخستين خودرو مجهز به پيشرانه توربو شارژ به شمار مي رود و در سه مدل توليد ميشود. اين خودرو داراي پيشرانه ۱.۶ ليتري ۱۰۵ اسب بخار، موتور ۱.۷ ليتري توربو و ۱۵۰ اسب بخار است.
رانا يکي ديگر از خودروهاي ملي ايران خودرو محسوب ميشود.طراحي آن بر اساس پژو۲۰۶ صندوقدار (نسخه اقتصادي ۲۰۶) است.داراي موتور ۱.۶ ليتري TU۵ و ۱۰۵ اسب بخار است.
دنا يکي از محبوبترين خودروهاي ملي ايران خودرو محسوب ميشود.اين خودرو داراي پيشرانه ۱.۷ ليتري و قدرت ۱۱۴ اسب بخار است.
دنا پلاس نسخه فيس ليفت دنا و از محبوبترين محصولات ايران خودرو است. کمترين شباهت را به سمند و سورن دارد.داراي پيشرانه ۱.۷ ليتري EF۷، موتور بهبود يافته و قدرت موتور ۱۵۰ اسب بخار است و در حال حاضر به آذربايجان و روسيه صادر ميشود.
تيبا اولين خودرو ملي سايپا و ترکيبي از پرايد، کيا ريو و تندر۹۰ است. داراي موتور ۱.۵ ليتري ۸ سوپاپ و قدرت ۸۰ اسب بخار است. با توليد و عرضه تيبا هاچبک، مدل تيبا ۲ نيز به بازار عرضه شد.
ساينا دومين خودرو ملي سايپا، نسخه فيس ليفت تيبا است.پيشرانه آن هيچ تغييري نسبت به تيبا نداشته است. تنها در چند مورد همانند دنده اتوماتيک، کروز کنترل و سيستم تهويه مطبوع پيشرف کرده است. داراي پيشرانه ۱.۵ ليتري و قدرت ۸۷ اسب بخار است.
کوييک ترکيبي از ساينا و تيبا۲ است، همانند ساير محصولات سايپا از پلتفرم X۲۰۰ بهره گرفته است. رهام کاملترين، به روزترين و آخرين خودرو تماما ايراني است. به عنوان خودرو ملي ايران محسوب ميشود. امکاناتي همچون سانروف، چراغ روشنايي روز، استارت دکمهاي، سنسورهاي پارک، کروز کنترل، کامپويتر سفر و ... دارد. داراي پيشرانه ۱۶۵۰ ليتري و برگرفته از آنچه در توليد محصولات برليانس استفاده ميشود.