ايرنا/سخنگوي انجمن صنفي صنعت تاير ايران گفت: شرکت‌هاي داخلي با پشت سر گذاشتن تحريم‌هاي ناجوانمردانه، تاکنون رکورد خوبي در توليد انواع تاير به‌ويژه تاير خودروهاي سواري به ثبت رساندند و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال آمار توليد آن از مرز ۲۰ ميليون حلقه بگذرد.

«مصطفي تنها» افزود: سال گذشته و با افزايش يک‌باره فشار تحريم‌ها، صنايع کشور غافلگير شدند و جريان توليد با وقفه همراه شد.

اين مقام صنفي ادامه‌داد: طولاني شدن ثبت سفارش مواد اوليه تا تخصيص ارز، مشکلات ارزي، رسانيدن ارز به دست فروشندگان و دشواري حمل مواد اوليه و تجهيزات به کشور که در بسياري موارد به صورت غيرمستقيم و از طريق کشورهاي ثالث انجام مي‌شد، همگي دست به دست هم داد تا کارخانجات تايرسازي نتوانند همچون سال‌هاي گذشته به توليد بپردازند.

وي يادآور شد: در برخي موارد، انبار مواد اوليه شرکت‌ها با کاهش همراه شد و به ناچار شيفت‌ها و ساعت‌هاي کاري را کاهش دادند يا مجبور به کاهش خطوط توليدي و تعديل نيروهاي خود شدند.

تنها خاطرنشان‌کرد:‌ در سه ماهه پاياني پارسال و با همکاري و هماهنگي بانک مرکزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت، خريد مواد اوليه توليد انجام و کارخانجات تجهيز شدند تا اينکه به‌تدريج توليد به روال عادي بازگشت.

وي با اشاره به همت بالاي تايرسازان براي توليد، گفت: از ابتداي امسال تا پايان مهرماه ۱۲ ميليون و ۵۲۸ هزار و ۲۰۸ حلقه تاير سواري به وزن ۹۰ هزار و ۵۳۸ تن از سوي کارخانجات داخلي توليد شد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتيب رشد ۲۶ درصدي و ۲۹ درصدي داشته است.

سخنگوي انجمن صنفي صنعت تاير ايران بيان داشت:‌ در صورت تداوم روند مثبت ياد شده، عبور از رکورد توليد ۲۰ ميليون حلقه تاير سواري تا پايان امسال دست‌يافتني است که براي نخستين بار در صنعت تايرسازي محقق مي‌شود.

وي خاطرنشان‌کرد:‌ در ساير تايرهاي توليدي نيز رشد چشمگيري را شاهد هستيم و تحقق «جهش توليد» ‌ در همه بخش‌ها امکان‌پذير است.

تامين ۳۰ درصد تاير باري راديال در کشور

تنها گفت: در توليد تايرهاي باري باياس هيچ مشکلي در کشور وجود ندارد و اگر بازار کشش داشته باشد، ظرفيت‌هاي موجود بيش از نياز کشور است.

به گزارش ايرنا، در توليد لاستيک‌هاي باياس که فناوري قديمي دارند، از الياف و رشته‌هاي نخي استفاده شده و در توليد لاستيک‌هاي راديال از رشته‌هاي سيمي استفاده مي‌شود.

سخنگوي انجمن صنفي صنعت تاير ايران ادامه‌داد: در توليد تاير باري راديال اما با کمبود ظرفيت مواجهيم، به‌طوري که ساليانه ۳۶۰ هزار حلقه از اين تايرها در شرکت بارز توليد مي‌شود، همچنين کارخانه آرتاويل تاير اردبيل با ظرفيت اسمي ۳۰۰ هزار حلقه در سال آماده بهره‌برداري است.

وي بيان‌داشت: طرح ديگري در بيرجند با ظرفيت ساليانه ۲۳۰ هزار حلقه نيز در حال آماده‌سازي است که ساختمان‌هاي آن احداث و بخشي از ماشين‌آلات آن نيز خريداري شده و منتظر تخصيص ارز است.

تنها، نياز ساليانه به تاير راديال باري را يک ميليون و ۲۰۰ هزار حلقه برشمرد و گفت:‌ در صورت راه‌اندازي واحدهاي ياد شده، از سال ۱۴۰۰ به بعد حدود ۹۰۰ هزار حلقه از اين تايرها قابل توليد در داخل است و بقيه آن بايد از خارج از کشور تامين شود.

وي اظهار داشت: پارسال حجم بالايي از واردات تاير خودرو به ارزش بيش از ۵۰۰ ميليون دلار با ارز ۴۲۰۰ توماني انجام شد که عمده آنها تايرهاي باري بود؛ اين ميزان واردات بسيار بيشتر از نياز کشور بود.

به گفته اين مقام صنفي، با وجود همه مسائل ياد شده همه کارخانجات عضو انجمن صنفي صنعت تاير در تلاشند تا اتکاي کشور به واردات تاير کاهش يابد و به اين منظور بهره‌وري نيروي انساني و ماشين‌آلات خود را افزايش دادند و روي بهبود ساختار و کيفيت توليد اين محصولات کار کردند.

وي خاطرنشان‌کرد: جهشي که اکنون در توليد تاير شاهد آن هستيم، هم کمّي و هم کيفي است و بخش تحقيق و توسعه شرکت‌ها در نيل به اين موفقيت سهم چشمگيري داشته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar