مهر/رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نقش راه‌آهن خواف-هرات در تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقه‌ای، گفت: این راه‌آهن توسعه‌دهنده و تسهیلگر ترانزیت افغانستان از طریق ایران با سایر کشورهاست.

«حمید عزت‌آبادی‌پور» در خصوص وضع ترانزیت در مرزهای مشترک ایران و افغانستان به خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: ما با افغانستان سه مرز مشترک داریم. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بار از مرز دوغارون ترانزیت می‌شود و شاید بتوان گفت ۲۵ تا ۳۰ درصد ترانزیت هم از مرز میلک است.

وی ادامه داد: میلک شرایط و مسائل امنیتی خاص خودش را دارد. از این مرز بیشتر کامیون‌های افغانی تردد می‌کنند اما در دوغارون کامیون‌های ایرانی و افغانی تردد می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که روزانه تا ۲ هزار کامیون در مرز دوغارون در انتظار انجام مراحل قانونی، گمرکی و عبور می‌مانند و این یک فاجعه است. ما همواره می‌گوییم تحریم‌ها مقصر است، اما باید بپذیریم تحریم‌ها به اندازه ناکارآمدی تصمیماتمان در ایجاد وضع فعلی در کشور تاثیرگذار نیست.

عزت‌آبادی پور با بیان اینکه در این اوضاع اسفناک، یک روزنه امیدی ایجاد شده و آن ساخت مسیر ریلی هرات است، افزود: این پروژه خیلی طول کشید تا به اینجا برسد اما باز جای امیدواری دارد چراکه وقتی بار روی واگن قرار می‌گیرد و در مسیر ریلی حمل می‌شود، مسائل و موانع کاهش زیادی می‌یابد. در واقع آن موانع و چوب‌هایی که نهادها و سازمان‌ها می‌تواند لای چرخ کامیون بگذارند، نمی‌توانند به‌آسانی لای چرخ واگن بگذارند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar