اتوبوسهای جدید به تهران میآیند
مهر/مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران، زمان ورود اتوبوسهاي جديد به ناوگان حملونقل عمومي پايتخت را اعلام کرد.
محمود ترفع به تشريح وضعيت اتوبوسراني تهران پرداخت و با اشاره به قرارداد خريد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مينيبوس جديد با يک خودروساز داخلي و رونمايي از ورود ۱۰۰ دستگاه از اين مينيبوسها و اتوبوسها در هفتههاي گذشته، درباره اينکه اين اتوبوسها و مينيبوسها در حال حاضر در کداميک از خطوط در حال خدمترساني هستند، اظهار کرد: طي اين مدت در حال نصب دستگاههاي جيپياس، کارتخوان، استيکرهاي خط و قيمت روي اين اتوبوسها و مينيبوسها بودهايم، ضمن اينکه اين دستگاهها بايد شمارهگذاري ميشدند.
وي از ورود اتوبوسها و مينيبوسهاي جديد طي اين هفته به ناوگان خبر داد و گفت: در خطوطي که ناوگان بسيار فرسوده بود، اين دستگاههاي جديد افزوده ميشوند.
مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران، درخصوص نحوه به کارگيري مينيبوسهاي خريداري شده نيز توضيح داد: در ۷ خطي که تقاضاي سفر پاييني داشتند يا معبر مناسبي براي حرکت اتوبوس وجود نداشت مثل خط جماران و درکه اين مينيبوسها به کار گرفته ميشوند. وي درخصوص سهم اتوبوسراني از ۱۵۰۰ ميليارد اوراق مشارکت نيز گفت: طبق توافقات صورت گرفته بايد ۵۰۰ ميليارد از اين پول به شرکت واحد اختصاص يابد، اين پول به تدريج آزاد ميشود و ما در نظر داريم که اين پول را در رديف خريد ناوگان حملونقل عمومي قرار دهيم. مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، با اشاره به اينکه در قرارداد قبلي خريد اتوبوس، قيمت تمام شده هر دستگاه اتوبوس تککابين بيش از ٣ ميليارد تومان براي ما تمام شد، افزود: با توجه به کاهش نرخ ارز طي اين مدت اميدوارم بتوانيم اتوبوسهاي جديد را با همين قيمت يا کمي پايينتر بخريم.
وي، تحريمها، افزايش نرخ ارز و تورم داخلي را براي حملونقل عمومي بسيار سنگين دانست و اظهار کرد: شيوع کرونا مزيد بر اين موارد بوده چرا که توصيههاي بهداشتي بر استفاده حداقلي از حملونقل عمومي تاکيد داشتند و اين مساله، باعث کاهش مسافر اتوبوس از يک ميليون و ۷۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر شد.
ترفع با اشاره به پايان تعهد ۱۰ ساله اتوبوسهاي بخش خصوصي براي خدمت رساني در سطح شهر تهران، اظهار کرد: اتوبوسهاي بخش خصوصي که از سال ٨۵ با ۵/ ۸۲ درصد يارانه به بخش خصوصي واگذار شد، در شرايط حاضر ديگر دخل و خرجشان يکي نيست، و مالکان اين اتوبوسها درخواست آزاد شدن خودروهايشان را به ما ميدهند. وي ادامه داد: طبق مصوبه سال ۸۵ اين شرکتها براي خريد اتوبوسهايشان ۵/ ۱۷ درصد آورده داشتند و در ازاي ۱۰ سال کار در خطوط اتوبوسراني ميتوانند براي خارج شدن از خطوط اقدام کنند و در اين مدت هم با درخواست ما به فعاليت خود ادامه دادهاند، ولي با توجه به تورم بيسابقه ديگر توان راضي نگه داشتن آنها را هم نداريم. ترفع با بيان اينکه متوسط عمر ناوگان در بخش خصوصي ۵/ ۱۳ سال برآورد شده است، گفت: هزينههاي نگهداري اتوبوسها آنچنان سنگين شده که اتوبوسداران ترجيح ميدهند، اتوبوسشان را به مراکز اسقاط بفروشند.