معاملات اسکالپینگ چیست؟
باشگاه خبرنگاران/معاملات اسکالپينگ يک شيوه معاملاتي، که هدف آن بهره بردن از تغييرات بسيار کم قيمت است.
سهامداران بازار سرمايه همچون ساير سرمايه گذاران پيش از سرمايه گذاري بايد مجموعه اي از آموزش ها را فرا بگيرند. اين روزها فعاليت در بورس بيش از هر زمان ديگري به دغدغه گروهي از افراد تبديل شده است، به همين دليل قصد داريم شما را با يکي از مفاهيم بازار سرمايه آشنا کنيم.
معاملات اسکالپينگ يک شيوه معاملاتي است که هدف آن بهره بردن از تغييرات بسيار کم قيمت است. در اين نوع معامله تريدر بايد استراتژي بسيار قوي در زمينه خروج از معامله داشته باشد؛ زيرا يک ضرر بزرگ در اين نوع تريد تمامي سودهاي کوچک قبلي تريدر را از بين ميبرد.
روش اسکالپينگ در تايم فريمهاي کوتاه مدت انجام ميشود. تحليل در اين تايم فريمها (معمولا از ۱ دقيقه تا ۳۰ دقيقه) بسيار دشوار است. پس اين نوع تريدرها يا به اصطلاح اسکالپر (Scalper)ها، بسيار زود از بازار خارج ميشوند؛ حتي در برخي پوزيشنها کمتر از ۵ دقيقه طول ميکشند.
همچنين گذاشتن حد ضرر بيشتر وقتها به ضرر تريدر تمام ميشود. زيرا قيمت نوسان زيادي دارد و اغلب با حد ضرر برخورد ميکند و سپس به مسير قبلي خود باز ميگردد. پس بايد تحليل قوي و قدرت تصميم گيري سريعي داشته باشيد. پس از آزمون و خطا در اين روش، کم کم متوجه ميشويد که پوزيشن ضرر خود را در کجا ببنديد يا حد ضرر خود را کجا قرار دهيد. اما در کل ريسک اين روش بسيار بيشتر از ريوارد آن است. اين نوع معاملات نيازمند اين هستند که مدام پشت سيستم باشيد تا در مواقع لزوم بتوانيد تصميمات سريعي بگيريد.
داشتن ابزاري مناسب از قبيل آمادگي هميشگي، دسترسي دائمي به صرافي يا کارگزاري و استقامت براي انجام دادن بسياري از معاملات، براي موفقيت اين استراتژي لازم است.
در اسکالپينگ معمولا چند تارگت براي حد سود در نظر گرفته ميشود (معمولا ۳ تارگت). بيشتر پوزيشنها با برخورد به تارگت اول حرکت را تکميل ميکنند اما فروش برخي ديگر ادامه مييابد.
پس از تارگت اول، مديريت ريسک راحتتر انجام ميشود و با حرکت دادن حد ضرر در زير تارگت اول اين کار انجام ميشود. کسي که از استراتژي اسکالپينگ استفاده ميکند، قصد دارد قبل از خروج از پوزيشن، تا حد امکان سودهاي اندک داشته باشد. اين روش دقيقا بر خلاف طرز فکر “براي سوددهي بايد زمان بيشتري گذاشت” است.
اسکالپينگ زماني به نتيجه ميرسد که تعداد کساني که سود ميکنند زياد باشد؛ اما اسکالپرهاي کمي هستند که سود فراوان نصيبشان ميشود. اين روش را ميتوان يکي از سريعترين و در عين حال پرريسکترين استراتژيهاي تريد ناميد.
نکاتي که در اسکالپينگ بايد حتما به خاطر داشته باشيد:
کم کردن ريسک : هميشه سعي کنيد در نقاطي از بازار که کمتر مورد توجه عموم مردم است کار کنيد. اين کار احتمال وقوع يک ضرر بزرگ را کاهش ميدهد.
انجام تريدهاي کوچکتر، راحتتر است : هر چه تغييرات قيمت بيشتر باشد، عدم توازن عرضه و تقاضا هم بايد بيشتر باشد. براي مثال تغيير قيمت ۱۰ سنتي سهام بسيار راحتتر از تغيير ۱ دلاري آن اتفاق ميافتد.
تغييرات کوچک نسبت به تغييرات بزرگ بيشتر تکرار ميشوند : حتي در بازارهاي نسبتاً راکد، حرکات کوچک بسياري وجود دارد که يک اسکالپر ميتواند از آن بهره ببرد.
عوامل مؤثر در اسکالپينگ
معمولا عوامل زيادي در استفاده از هر نوع استراتژي تريد تاثيرگذار است. در اينجا به چند عامل بسيار مهم در انجام تريد با استفاده از استراتژي اسکالپينگ ميپردازيم:
حجم معاملات (Trade Volume)
حجم معاملات يک بازار بر عملکرد اسکالپينگ تاثير ميگذارد، ميزان گسترش هر کالا در بازار مربوط به خودش، با توجه به ميزان محبوبيت آن متفاوت است. در نتيجه هرچه حجم معاملات آن کالا بيشتر باشد، ميزان گستردگي آن نيز بيشتر خواهد بود. با اين که استفاده از اسکالپينگ در بازارهايي که نقدينگي بيشتري دارند مناسبتر است، اما هميشه افرادي هستند که پيشبيني قيمت در آينده را دشوار ميسازند.
نوسان
برخلاف ديگر تريدرها، کساني که از اسکالپينگ استفاده ميکنند، به تريد محصولاتي که داراي نوسان بسيار کمي هستند ميپردازند. براي مثال اگر قيمت محصولي در طول روز تغيير زيادي نداشته باشد، اسکالپرها با قرار دادن تعداد زيادي معامله ميتوانند سود مناسبي دريافت کنند؛ بدون اين که نگران تغيير ناگهاني قيمت باشند.
بازه زماني (Timeframe)
اسکالپرها در يک بازه زماني بسيار کوتاه کار ميکنند (معمولا از ۱ دقيقه تا ۳۰ دقيقه) و به دنبال سود بردن از امواج بازار هستند که گاهي اوقات آنقدر بازه زماني کوچک است که در نمودار يک دقيقهاي ديده ميشود. اين کار ميتواند تعداد معامله در يک روز را به حداکثر برساند و در نتيجه سود مناسبي براي تريدرهاي آن به ارمغان داشته باشد.
مديريت ريسک
برخلاف روشي که تريدرهاي ترند استفاده ميکنند، تريدرهاي اسکالپينگ به جاي انجام يک تريد بسيار بزرگ و با مبلغ زياد، تعداد زيادي معامله کوچک در طول يک روز انجام ميدهند. حتي در اين روش نيز تريدر ممکن است که تعداد زيادي، ضرر کوچک داشته باشد. پس کساني که از اسکالپينگ استفاده ميکنند، بايد از مديريت ريسک بسيار قوي برخوردار باشند.
استفاده از اسکالپينگ به عنوان يک گزينه کمکي
تريدرهايي که در بازههاي زماني بلندمدت معامله ميکنند، از اسکالپينگ به عنوان يک گزينه کمکي براي تريد استفاده ميکنند. بهترين زمان استفاده از آن هم زماني است که بازار به اصطلاح قفل شده و تنها در يک محدوده بسيار باريک نوسان دارد. زيرا در اين مواقع امکان سوددهي در بازه زماني زياد وجود ندارد و تريدرها براي کسب درآمد به تريد در بازههاي زماني بسيار کوتاه ترغيب ميشوند.
يکي ديگر از دلايلي که تريدرهاي ديگر، به سمت استفاده از اسکالپينگ روي ميآورند، وجود مفهومي با اصطلاح چتر (umbrella) است. اين رويکرد به يک تريدر اجازه ميدهد تا مبناي هزينه خود را بهبود ببخشد و سود را به حداکثر برساند. اين گونه تريدرها به روش زير عمل ميکنند:
تريدر يک پوزيشن بلندمدت باز ميکند
در حالي که اين پوزيشن باز است، تريدر دست به معاملات کوتاه مدت در همان جهت و با استفاده از استراتژي اسکالپينگ ميزند
بر اساس تنظيمات خاص، از هر سيستم معاملاتي ميتوان براي اسکالپينگ استفاده کرد. از اين نظر، اسکالپينگ ميتواند نوعي روش مديريت ريسک نيز تلقي شود.
نکاتي که يک اسکالپر تازهکار بايد بداند
براي شروع به تريد کردن موانع چنداني وجود ندارد. بنابراين افراد زيادي از استراتژيهاي معاملات روزانه و اسکالپينگ براي شروع کار استفاده ميکنند. کساني که به تازگي وارد عرصه تجارت شدهاند و ميخواهند از روش اسکالپينگ استفاده کنند، بايد بررسي کنند تا ببينند آيا اين روش متناسب با شخصيت آنها هست يا خير؛ زيرا براي انجام اين کار به نظم و انضباط زيادي نياز است. تريدرها بايد تصميمات سريع بگيرند، فرصتها را کشف کنند و دائماً روي صفحه قيمتها نظارت کنند.
گفته ميشود اسکالپينگ بهترين استراتژي تجاري براي تازه کارها نيست؛ زيرا شامل تصميمگيريهاي سريع، نظارت مداوم بر مواضع و پيگيري زياد است. با اين حال، هنوز چند نکته وجود دارد که ميتواند به اسکالپرهاي تازه کار کمک کند.
اجراي دقيق
يک تازهکار بايد براي اجراي دقيق سفارشات تسلط کامل را داشته باشد. انجام يک سفارش با تأخير، ميتواند سود کمي را به دست آورد يا حتي منجر به ضرر شود.
از آنجا که حاشيه سود در اسکالپينگ محدود است، اجراي سفارش بايد دقيق باشد. براي اين کار حتما بايد دسترسي مستقيم به کارگزاري يا صرافي را داشته باشيد.
هزينه
يک اسکالپر تازه کار بايد مطمئن باشد که هنگام انجام معاملات، هزينهها را به طور کامل حساب کرده باشد. زيرا در اسکالپينگ، در طول هر روز، امکان انجام بيش از ۱۰۰ معامله وجود دارد. پس بايد هميشه در نظر داشته باشيد که در اين نوع خريد و فروش سود شما وابستگي زيادي به هزينه کارمزد دارد.
اين امر انتخاب صرافي آنلاين مناسب را بسيار مهم ميکند. زيرا صرافي نه تنها بايد امکان دسترسي مستقيم به کاربر را داشته باشد، بلکه بايد ميزان کارمزدش نيز کم باشد. اين نکته را در نظر داشته باشيد که امکان استفاده از اين روش در همه صرافيها و کارگزاريها وجود ندارد.
تريد کردن
شناخت روند حرکتي يک بازار به تريدر کمک ميکند که در چه لحظاتي دست به خريد و فروش بزند. يک فرد تازه کار نياز به درک نبض بازار دارد و هنگامي که يک اسکالپر به اين درک برسد، سودآوري با استفاده از اين روش نيز آسانتر ميشود.
يکي از روشهاي که اسکالپرها انجام ميدهند، تريد برخلاف جهت بازار است که اين روش اصلا به افراد تازهکار توصيه نميشود. براي تشخيص روند بازار، ميتوانيد تايم فريمهاي بالاتر را نگاه کنيد.
تحليل تکنيکال
اسکالپرهاي تازهکار براي اين که بتوانند در بازار رقابت کنند، بايد با روشهاي تحليل تکنيکال آشنا باشند.
اين امر به ويژه در بازارهاي امروزي که تحت سلطه تجارت فرکانس بالا و همچنين استفاده روز افزون از استخرهاي سياه (Dark pools) است، بسيار مهم است.
ميزان نقدينگي
به عنوان يک تکنيک، اسکالپينگ نياز به تصميمات مکرر ورود و خروج در يک بازه زماني کوتاه دارد. استفاده از چنين تکنيکي فقط در صورت اجرا شدن سفارشات قابل استفاده است که اين امر مستقيما به ميزان نقدينگي آن مرتبط است.
هرچه تعداد تريدها بيشتر باشد، وابستگي آن به نقدينگي بيشتر ميشود.
نظم و انضباط
به عنوان يک اصل، بهتر است همه تريدها را در طول يک روز کاري ببنديد و آنها را تا روز بعد ادامه ندهيد. به عنوان يک توصيه، شما ميتوانيد براي خود انتخاب کنيد که مثلا از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر تريد ميکنم و يا براي خود برنامهاي مشخص کنيد که روزانه ۱۰ تريد باز کنيد و نه بيشتر. اين کار در اوايل در شما طمع ايجاد ميکند؛ اما به هر طريقي که ميتوانيد، بايد جلوي اين طمع را بگيريد و به اصول خود پايبند باشيد. زيرا متحمل ضررهاي سنگيني خواهيد شد.
اسکالپينگ مبتني بر استفاده از فرصتهاي کوچک است که در بازار وجود دارد و يک اسکالپر نبايد به خاطر احتمال افزايش سود، اين اصل را زير پا بگذارد.