نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

غائله مسکن مهر امسال تمام می‌شود؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
غائله مسکن مهر امسال تمام می‌شود؟

ايسنا/  شايد از ابتدا که کلنگ پروژه مسکن مهر به زمين زده شد کمتر کسي فکرش را مي کرد که اين طرح ۱۴ سال طول بکشد؛ اما اينگونه شد و با اينکه مسئولان گفته اند امسال پرونده اين پروژه بسته مي شود، آماده نبودن تعداد کمي از واحدها در پرديس، عمر اين طرح را به ۱۴ سال مي رساند.

مسئولان وزارت راه و شهرسازي قول داده اند امسال تمامي واحدهاي مسکن مهر، به جز حدود ۱۲ هزار واحد شهر جديد پرديس که سال آينده تکميل مي شود را تحويل دهند. البته وعده قيچي شدن ربان مسکن مهر حداقل در چهار سال گذشته دائما تجديد شده اما با توجه به اينکه تتمه اين پروژه باقي مانده است، احتمال دارد امسال قول بسته شدن پرونده آن رنگ واقعيت به خود بگيرد.

محمد اسلامي ـ وزير راه و شهرسازي ـ بارها اعلام کرده که طرح مسکن مهر امسال به اتمام مي رسد. او چند روز قبل گفت که با افتخار باقيمانده مسکن مهر را تا پايان امسال و اوايل سال آينده تحويل مي دهيم. اخيرا هم قائم مقام او در جريان بازديد از شهر جديد پرند گفته که پايان امسال آخرين مهلت پيمانکاران براي اتمام پروژه‌هاي مسکن مهر در کشور است. احمد اصغري مهرآبادي در حالي اين قول را داده که اتمام دست کم ۱۲ هزار واحد مسکن مهر پرديس به سال آينده موکول شده است.

در سال ۱۳۸۶ که پروژه مسکن مهر کلنگ خورد اين تصور از سوي مسئولان القا شد که واحدها ۱۸ ماهه تحويل مي شود. حدود ۴۵ هزار ميليارد تومان تسهيلات با سود ۴ درصد براي آن در نظر گرفته شد که در مجموع با زيرساختهاي آن هزينه اي بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان روي دست دو دولت روحاني گذاشت و البته همواره طي اين سالها متقاضيان در بيم و اميد خانه دار شدن قرار داشتند.

به هر حال آمار و ارقام نشان مي دهد پروژه مسکن مهر به روزهاي تکميل نزديک شده است. طبق آماري که اواسط آذرماه امسال ارايه شد، از ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر ۲ ميليون و ۴۵ هزار واحد معادل ۹۳ درصد از کل پروژه به بهره برداري رسيده است. ۱۲۰ هزار واحد از تعداد باقي مانده در مراحل نازک کاري، نصب انشعابات و ۶۰ هزار واحد نيز در مراحل مختلف پيشرفت فيزيکي قرار دارند. ۹۰ هزار مسکن مهر هم داراي مشکلات حقوقي بوده و پرونده آن در محاکم قضايي است.

از کل پروژه مسکن مهر، سهم دولت احمدي نژاد از تحويل واحدها ۶۹۰ هزار واحد معادل ۳۱ درصد و تا کنون سهم دولت روحاني حدود ۶۲ درصد بوده و مابقي در مرحله ساخت قرار دارد. عمده واحدهاي تکميل نشده در شهرهاي اطراف تهران است که به نقل از روابط عمومي اين شرکت، ۱۲ هزار واحد در پرديس و مابقي قرار است تا قبل سال جاري به بهره برداري برسد. در پرديس ۸۲ هزار واحد تعريف شده که تا کنون ۶۰ هزار واحد به افتتاح رسيده و ۱۰ هزار واحد قرار است اسفندماه تحويل شود.

در شهر جديد پرند ۹۰ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که حدود ۱۰ هزار واحد آن باقي مانده است. در فازهاي ۸ و ۹ پروژه کيسون حدود ۷۰۰۰ واحد نيمه کاره وجود دارد که مهرآبادي قول داده تا پايان بهمن ماه سال جاري به اتمام برسد. مي ماند ۳۰۰۰ واحد که پيمانکاران متعهد شده اند تا پايان امسال اين تعداد را تحويل دهند.

در شهر جديد هشتگرد در استان البرز هم از ابتدا ۵۰ هزار واحد مسکن مهر تعريف شده بود که ۳۵ هزار داراي متقاضي موثر بود. از اين تعداد تا کنون تاکنون ۲۱ هزار واحد تحويل شده و طبق گفته مديرعامل شرکت عمران هشتگرد ۱۲ هزار و ۲۹۱ مورد در قالب خودمالکي و طرح اقدام ملي مسکن قرار گرفته است. عمليات نازک کاري ۱۸۰۰ واحد باقي مانده به پايان نرسيده که با اتمام واحدهاي فعال، پرونده مسکن مهر شهر جديد هشتگرد تا پايان سال بسته مي شود. عمده اين ۱۸۰۰ واحد داراي بيش از ۷۵ درصد پيشرفت فيزيکي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره