برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

توزیع یارانه خودرو از امروز تا ۷ بهمن

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
توزیع یارانه خودرو از امروز تا ۷ بهمن

تجارت نيوز/در حالي که ميزان زيان توليد سه خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماهه نخست امسال بيش از شش برابر کل بودجه امسال وزارت صمت است، همچنان سياست پيش‌فروش يا همان ارزان‌فروشي نسبت به بازار خودروسازان ادامه دارد.

  طبق آمارهاي اعلامي از سوي مقامات بخش صنعت خودرو در سال گذشته بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از طريق سياست پيش‌فروش خودرو رانت توزيع شده است. در واقع اين رانت از محل اختلاف قيمت خودرو کارخانه با قيمت در بازار محاسبه شده است.
اين درحاليست که خودروسازان در بدترين شرايط مالي به سر مي‌برند و به همين دليل معمولا نگاه به حمايت از سوي دولت دارند که در صورت محقق شدن چنين حمايت‌هايي، بار تحميلي تورم آن نصيب مردم خواهد شد!
در حالي که ميزان زيان توليد سه خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماهه نخست امسال بيش از شش برابر کل بودجه امسال وزارت صمت است، همچنان سياست پيش‌فروش يا همان ارزان‌فروشي نسبت به بازار خودروسازان ادامه دارد.

روز گذشته اعلام شد اطلاعات و صورت‌هاي مالي منتهي به پايان آذر سال جاري سه شرکت خودروساز بزرگ کشور (ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو) که در سايت کدال سازمان بورس منتشر شده نشان از زيان انباشته بيش از ۴۳ هزار ميليارد توماني سه شرکت ياد شده تا پايان فصل پاييز دارد، اين در شرايطي است که زيان توليد نيز در بازه مذکور به مرز ۵/ ۱۶هزار ميليارد تومان رسيده است.(دنياي اقتصاد)

زيان توليد در ۹ ماهه امسال نشان مي‌دهد با توجه به بودجه ۲٫۷ هزار ميليارد توماني وزارت صمت در امسال، خودروسازان حداقل شش برابر کل بودجه امسال يک وزارتخانه اقتصادي کشور، زيان توليد داشته‌اند. بخش قابل توجهي از اين زيان ناشي از اجراي سياست ارزان‌فروشي خودرو يا همان پيش‌فروش خودرو است که از طريق قرعه‌کشي، رانتي به يک عده از متقاضيان خودرو داده مي‌شود.

در همين حال امروز گروه صنعتي ايران‌خودرو،‌ طرح پيش‌فروش يک ساله هفت محصول خود را به مدت سه روز به اجرا مي‌گذارد. در اين طرح خودروهاي دنا پلاس، سورن پلاس، پارس با موتور ۵TU، رانا پلاس، پژو ۲۰۶ تيپ دو، پژو ۲۰۷ با سقف شيشه‌اي و پژو پارس بنزيني عرضه شده و موعد تحويل خودروها آبان تا دي ماه سال آينده تعيين شده است.

مشتريان نهايي حداکثر سه روز بعد از گذشت مهلت ثبت نام از طريق قرعه‌کشي انتخاب خواهند شد و نکته قابل توجه آن است که متقاضيان تنها با مبالغي مثل ۵۵ ميليون تومان هم مي‌توانند در اين برنامه توزيع يارانه مشارکت داشته باشند.
مبالغ ذکر شده براي پيش‌فروش هرچند پيش‌پرداخت محسوب مي‌شوند و فعلا نرخ نهايي اعلام نمي‌شود اما طبق سنوات گذشته قيمت اين خودروهاي کارخانه از قيمت آنها در بازار فاصله قابل توجهي خواهد داشت. اين موضوع همواره مورد نقد کارشناسان و فعالان بازار خودرو و حتي خود خودروسازان هم است اما همچنان سياست آن ادامه دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره