برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

درآمد کارگران چطور افزایش می‌یابد؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
درآمد کارگران چطور افزایش می‌یابد؟

ايسنا/ عضو کانون عالي شوراهاي اسلامي کار معتقد است حمايت بيمه‌اي و مالياتي از کارفرمايان و کمک به کاهش هزينه‌هاي آنها، در افزايش درآمد و دستمزد نيروهاي کار و بهبود وضع معيشت کارگران اثرگذار است.

علي اصلاني با بيان اينکه به شکل دستوري و يکطرفه نمي‌توان دنبال افزايش دستمزد يا اصلاح شيوه مزد بود، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد هزينه‌هاي آب و برق و گاز کارفرمايان افزايش يافته و از طرفي هزينه‌هاي ماليات، دارايي و حق بيمه هم هست که مي پردازند لذا نمي توانيم انتظار داشته باشيم کارفرمايان از افزايش فرضا ۴۰ درصدي دستمزد استقبال کنند.

وي ادامه داد: بسياري از کارخانه‌ها در شرايط اقتصادي موجود با کمترين ظرفيت کار مي کنند ولي مگر قيمت تمام شده يک کارخانه چقدر است که ۳۳ درصدش را به بانک سود بدهد؟

اين مقام مسئول کارگري با بيان اينکه عمده مشکلات کارفرمايان دستمزد نيست و شايد تنها ۹ درصد آنها مربوط به دستمزد نيروي کار باشد، ادامه داد: ۹۰ درصد مشکلات کارفرمايان را هزينه‌هاي ديگر مثل سود بانکي، وام بانکي، عوارض و ماليات، مواد اوليه و ... تشکيل مي‌دهد اما دولت يا مجلس مي‌توانند در اين زمينه به کمک بيايند و قانونگذاري کنند هزينه هاي کارفرمايان ۳۰ درصد کمتر شود.

عضو کانون عالي شوراهاي اسلامي کار افزود: برخي کارفرمايان دوبار در سال ماليات مي دهند؛ يکي ماليات تکليفي و يکي ماليات بر عملکرد که براي کاهش هزينه هايشان پيشنهاد مي شود تنها ماليات تکليفي را پرداخت کنند و ماليات بر عملکرد ندهند. با اجراي چنين طرح هايي هم کارفرمايان بيشتر از يک ماليات نمي پردازند و از افزايش دستمزدها استقبال مي کنند و هم کارگران از لحاظ معيشتي و دستمزد تقويت مي شوند.

اصلاني ادامه داد: يک کارخانه خصوصي که در آخر سال ۵۰۰ ميليون تومان سود کرده بايد ۲۵ درصدش را به دارايي بدهد ولي برايش اين سوال مطرح است که چه خدمتي دريافت کرده که بايد ۲۵ درصد ماليات بپردازد؟ لذا پيشنهاد مي شود مجلس قانوني مصوب کند که بر اساس آن کارفرما سود عملکرد کارخانه را به عنوان کارانه به کارگران بدهد يا به اسم بن کارگري يا سود توليد به کارگران کارخانه بپردازد. اگر اين مساله به قانون تبديل شود و مجلس بر اجراي آن نظارت کند هم در وضع معيشت پرسنل کارخانه تاثيرگذار است و هم موجب بهره وري، ارتقاي کيفيت توليد و کاهش هزينه هاي کارفرما مي شود.

اين مقام مسئول کارگري تصريح کرد: در شرايطي که به دليل شيوع کرونا بيشتر مشاغل و بنگاهها دچار مشکل و آسيب شده و بجز کارخانه‌هاي مواد غذايي و شوينده و بهداشتي بيشتر کارخانه ها با ظرفيت پايين کار مي کنند بايد حمايت‌هاي بيمه‌اي و مالياتي از کارفرمايان صورت گيرد؛ تنها در اين صورت است که بخشي از هزينه‌هاي کارفرمايان جبران مي شود و به درآمد و معيشت خانوارهاي کارگري کمک کرده ايم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar