نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

سیگنال مهم همتی برای سهامداران

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
سیگنال مهم همتی برای سهامداران

تجارت نيوز/رئيس کل بانک مرکزي شب گذشته در يک برنامه تلويزيوني به مسائل مختلف پرداخت و از وعده دلار ۲۰ هزار توماني تا کاهش نرخ سود بين بانکي را مطرح کرد و در عين حال گفت که نرخ سود سپرده بانکي تغيير نخواهد کرد.
  
رئيس کل بانک مرکزي شب گذشته در يک برنامه تلويزيوني به مسائل مختلف پرداخت و از وعده دلار ۲۰ هزار توماني تا کاهش نرخ سود بين بانکي را مطرح کرد و در عين حال گفت که نرخ سود سپرده بانکي تغيير نخواهد کرد. اما مهمترين اظهارات رئيس کل بانک مرکزي که احتمالا براي سهامداران مهم باشد چه بوده است؟ اين اظهارات را در زير بخوانيد:

ـ فضاي بازار سرمايه و ارز متاثر از فعل و انفعالات سياسي است.اگر به منابع دسترسي پيدا کنيم قدرت بازارسازي بانک مرکزي افزايش خواهد يافت.

ـ بازار سرمايه مسير خوبي براي توسعه کشور است. نرخ بهره بين بانکي ربطي به بورس ندارد. آنچه مي‌تواند بر بورس تاثير بگذارد نرخ سپرده است که تغييري نکرد. مي‌خواهيم نرخ بين بانکي ميانگين کريدور باشد بين ۱۴ تا ۲۲. با توجه به سياست عمليات بازار باز مصمم هستيم که نرخ بين بانکي را در ميانگين کريدور بياوريم. اما درباره نرخ سود سپرده بانکي فعلا تصميمي نداريم.

ـ به سرکوب نرخ ارز اعتقادي ندارم اما انتظارات نرخ ارز تعديل خواهد شد و به زير ۲۰ هزار تومان مي‌رسد. وضع درآمدهاي ارزي خوب است ولي نمي‌توان رقم را اعلام کرد.

ـ بانک مرکزي طرفدار اين نيست که قيمت ارز بالا بماند تا دولت نقدينگي تامين کند؛ بلکه بانک مرکزي تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نقدينگي را تامين نمايد؛ اين در حالي است که سال قبل ۱۵ ميليارد دلار براي ارز ۴۲۰۰ توماني تخصيص داده شده که بانک مرکزي ۷ ميليارد دلار آن را از ذخاير خود تامين کرده است.

ـ من همچنان مخالف ارز ۴۲۰۰ توماني هستم.. ارز ۴۲۰۰ توماني زماني به کالاهاي اساسي داده شد که البته آن زمان نرخ دلار نيمايي ۷ هزار تومان بود؛ اما به تدريج ارز نيمايي رشد کرد؛ اما در همان مقطع ما تأمين ارز ۴۲۰۰ توماني را کمتر کرديم؛ اما وقتي که فاصله بالا رفت، مجبور هستيم که ارز ۴۲۰۰ توماني براي حمايت از اقشار آسيب پذير تزريق کنيم.

ـ احساس کردم که مسئولان کشور عمان در مذاکرات طولاني و مفصل خود با ايران، عزم جدي براي همکاري با ايران دارند. ما منابع خوبي در عمان داشتيم که از آن استفاده کرديم و اميدواريم اين روابط بهبود يابد. از منابع بلوکه شده خود در عمان استفاده کرديم و در مقابل، از کره‌اي‌ها براي عدم آزادسازي منابع خود شکايت خواهيم کرد.

ـ سخت‌ترين شرايط را گذرانده ايم و از آن عبور کرده ايم. با توجه به مذاکراتي که از سوي ايران در حال انجام است، به نظر مي‌رسد که شرايط، بهتر خواهد شد.

با اين سخنان به نظر مي‌رسد بازار سهام احتمالا واکنشي به بخش‌هايي از اظهارات همتي داشته باشد. ترس سهام گروه‌هاي مرتبط با دلار و کاهش احتمال افزايش قيمت برخي سهام با برداشته شدن دلار ۴۲۰۰ توماني از يک سو و اميدواري به بهتر شدن شرايط اقتصادي از سوي ديگر شايد مهمترين پيام همتي براي بازار سهام بوده باشد. بايد ديد بورس به کدام يک واکنش بيشتري نشان خواهد داد؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره