برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

علت افت شاخص بورس در چند روز اخیر

منبع
ايرنا
بروزرسانی
علت افت شاخص بورس در چند روز اخیر

ايرنا/يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به علت افت شاخص بورس در بازار گفت: با ايجاد اعتماد به آينده بازار مي‌توان شاهد کاهش نوسان‌هاي ايجاد شده و بهبود وضعيت بازار سرمايه بود. 

همايون دارابي به افت ديروز شاخص بورس اشاره کرد و افزود: روند اصلاحي شاخص بورس از علت چندان معقولي برخوردار نيست و اکنون بازار وارد مرحله احساسي و هيجاني براي فروش شده است.
وي اظهار کرد: بررسي روند معاملات بازار در چند روز گذشته نشان‌دهنده افزايش ميزان فشار حقيقي‌ها و ورود بخشي از نقدينگي اين افراد به سمت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت و اوراق است.

دارابي خاطرنشان کرد:‌ اين مدل حالتي از مدل شناخته شده از هيجان فروش است، بدين معنا که افراد اقدام به فروش سهام و نگهداري نقدينگي در اختيار خود مي‌کنند، با اين اميد که بتوانند در آينده همان سهام را با قيمت‌هاي پايين خريداري کنند و دوباره به سمت سرمايه‌گذاري در بازار سهام بازگردانند.

کارشناس بازار سرمايه افزود:‌ اکنون هيجان فروش حاکم شده در بازار قابل سرايت است، بدين معنا که زماني که يک سهم در صف فروش قرار مي گيرد نمادهاي ديگر در بازار به دليل ترس حاکم شده در بازار وارد صف فروش مي‌شوند، اين اتفاق را در بازار امروز شاهد بوديم که با ايجاد صف فروش چند نماد شاخص‌ساز باقي سهام وارد صف فروش شدند.

وي با تاکيد بر اينکه بازار اکنون نيازمند اعتماد است، گفت: با ايجاد اعتماد به آينده بازار مي‌توان شاهد کاهش نوسان‌هاي ايجاد شده و بهبود وضعيت بازار بود.

دارابي ادامه داد: اکنون يک سري از بلاتکليفي‌ها در مسايل کلان کشور مانند نرخ ارز و لايحه بودجه وجود دارد، در کنار آن سطح نقدينگي در بازار کاهش پيدا کرده است و بايد منبعي براي ورود نقدينگي در اين بازار تامين شود.
اين کارشناس بازار سرمايه خاطرنشان کرد:‌ روز گذشته هيات مديره سازمان بورس جلسه اي را برگزار و هشت بند را جهت حمايت از بازار تصويب کرد اما به نظر مي‌رسد منابع و تصميمات بيشتري براي حمايت از بازار لازم است.
وي به اقدامات تاثيرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: مهمترين اقدامي که بايد در اين زمينه انجام شود، رفع ابهامات موجود در زمينه قيمت‌گذاري‌ها و نرخ ارز است.

به گفته دارابي، با کاهش قيمت‌گذاري‌ها و تزريق نقدينگي به بازار مي‌توان شاهد بهبود وضعيت بازار بود.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه هر سال با ورود به ماه اسفند به دليل مواجه شدن با کاهش نقدينگي، اين جو در بازار حاکم مي شود، اظهار داشت: با تزريق نقدينگي در بازار مي‌توان اميدوار به ايجاد تعادل در معاملات بازار بود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا احتمال بازگشت رشد به معاملات بورس تا پايان امسال وجود دارد يا خير؟ گفت: اين موضوع بستگي به اين دارد که سياست اقتصادي شفافي در کشور درباره نرخ بهره، نرخ ارز و لايحه بودجه وجود داشته باشد تا بتوان دورنماي روشني را مقابل فعالان بازار قرار دهيم.


دارابي تاکيد کرد: اکنون همه در بازار در انتظار مشخص شدن اين مسايل هستند و اين امر باعث ايجاد چنين جوي در بازار شده است.

شاخص کل در بازار بورس ديروز (شنبه) ۳۷ هزار و ۶۲۳ واحد افت داشت که در نهايت اين شاخص به عدد يک ميليون و ۱۳۵ هزار واحد رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره