سودآوری 25 هزار میلیارد تومانی آزادراه غدیر
فارس/معاون وزير راه و شهرسازي گفت: با افتتاح آزادراه غدير در 20 سال با احتساب کاهش مصرف سوخت 25 هزار ميليارد تومان اين مسير آزادراهي سودآوري خواهد داشت.
خيرالله خادمي امروز در مراسم افتتاح آزادراه غدير در محل پروژه اظهار داشت: اقدامات و پروژههاي بزرگي در توسعه زيرساختهاي حمل و نقل کشور در بخشهاي ريلي، بزرگراهي و آزادراهي در حال انجام است. با توجه به نامگذاري سال 99 به عنوان جهش توليد، تدبير شد تعدادي از اين پروژهها اولويتبندي شود و تا سال 1400 به اجرا برسد.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: در اين راستا 8 پروژه ريلي به طول 1530 کيلومتر معادل 13 درصد از مسير فعلي، 9 پروژه آزادراهي به طول 660 کيلومتر معادل 27 درصد از آزادراههاي کشور و 77 پروژه بزرگراهي به طول 1800 کيلومتر معادل 18 درصد بزرگراههاي کشور اولويتبندي شدهاند.
خادمي ادامه داد: رشد اين پروژهها امروز اغلب بيش از 85 درصد است، در بخش آزادراهي ما با بهرهبرداري از آزادراه غدير 221 کيلومتر آزادراه را افتتاح کرديم که 2.5 برابر متوسط آزادراهسازي در کشور است.
وي افزود: به طور متوسط سالانه 80 کيلومتر آزادراه در کشور ساختهايم و امروز طول آزادراهها به 2685 کيلومتر رسيده است که 32 درصد افزايش طول آزادراهها در چند سال اخير داشتهايم.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در 6 ماهه ابتدايي سال 1400 ميزان 330 کيلومتر آزادراه در برنامه کاري است و هزار کيلومتر آزادراه در اين دولت افتتاح شده است.
خادمي افزود: ادامه آزادراه همت به عنوان کنارگذر شمالي کرج در حال اجرا است و تحولي ترافيکي و عملکردي خوب در ساماندهي ترافيک منطقه رخ ميدهد.
وي اضافه کرد: آزادراه غدير از آبيک در غرب البرز و قزوين آغاز ميشود و از لبه جنوبي تهران و البرز ميگذرد و به چرمشهر ميرسد و به آزادراه حرم تا حرم متصل ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: اين آزادراه ترافيک تهران، کرج، نظرآباد، ماهدشت، ملارد و ورامين را کاهش ميدهد.
خادمي افزود: همه ر اههاي منتهي به البرز و تهران توسط اين آزادراه متصل ميشود و تبادل ترافيکي ايجاد ميکند.
وي ادامه داد: آزادراه غدير 4 آزادراه ما را قطع ميکند و در بحث تبادل ترافيک منحصر بفرد است.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: اين مسير آزادراهي براي اجرا 51 ميليون مترمکعب عمليات خاکي لازم داشت.
خادمي اضافه کرد: اين مسير آزادراهي 5.5 کيلومتر پل و 50 کيلومتر تبادل دارد و 220 کيلومتر عمليات راهسازي در آن انجام شده است.
وي افزود: حداکثر شيب در اين پروژه 4 درصد و سرعت طرح 130 کيلومتر بر ساعت است که اولين آزادراه با اين سرعت است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين که آزادراه غدير با سرمايهگذاري 70 درصدي قرارگاه خاتم و 30 درصدي دولت اجرا شد، گفت: در اين پروژه 3400 ميليارد تومان هزينه شد اما ارزش روز پروژه بيش از 7 هزار ميليارد تومان است.
خادمي جابجايي 30 ميليون مسافر و 32 ميليون تن بار را در سال اول پروژه از مزاياي آزادراه غدير برشمرد و گفت: سالانه 100 ميليون ليتر کاهش مصرف سوخت و کاهش 27 هزار تني آلايندههاي زيست محيطي از مزاياي آزادراه غدير است.
وي افزود: اين آزادراه در 20 سال، 25 هزار ميليارد تومان سودآوري دارد.