برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پیش بینی قیمت خودرو در اسفند ماه

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
پیش بینی قیمت خودرو در اسفند ماه

تجارت نيوز/ امسال براي بازار خودرو سالي پرنوسان و پرالتهاب بود و قيمت خودرو صعودهايي تاريخي را تجربه کرد؛ با اين حال فعالان بازار مي‌گويند که اسفند جاري، يک ماه با ثبات براي بازار است.

بازار خودرو پس از تقريبا يک سال پرتلاطم که با نوسانات نرخ‌ ارز و شيوع ويروس کرونا نيز همراه بود، اسفند ماه جاري را در آرامش در حال سپري کردن است.

پيش از رسيدن به اين ثبات نسبي، مجموعه‌اي از عوامل دست‌به‌دست هم داد تا سال ۱۳۹۹ بره‌کشان دلالان خودرو شود. نان دلالي چنان شيرين شد که حتي مردم عادي هم براي بهره بردن از سود حاشيه بازار، به سمت پيش خريد از خودروسازان هجوم بردند.

آخرين آماري که بصورت غيررسمي منتشر شده نشان مي‌دهد ۸۰ درصد خودروهاي تحويلي توسط خودروسازان کشور، با هدف فروش در حاشيه بازار خريداري شده و ثبت نام کنندگان و تحويل گيرندگان قصد استفاده شخصي از خودروي ثبت نامي را نداشته‌اند.

دلال، مصرف‌کننده واقعي را از بازار خارج کرده‌ بود
مجموعه عواملي که پرداختن به آنها از حوصله اين گزارش خارج است (ازجمله افزايش قيمت ارز و تشديد انتظارات تورمي) باعث شد دلالان به صحنه گردان اصلي بازار خودروي کشور تبديل شوند.

دلال‌ها چنان پر و بال گرفتند که اقدام به قيمت‌سازي‌هاي صوري مي‌کردند. به اين صورت که روزانه صدها آگهي ساختگي و غيرواقعي فروش خودرو با قيمت‌هاي هدفمند را بر روي وبسايت‌ها و اپليکيشن‌هاي پرمخاطب درج کرده و تلاش مي‌کردند که قيمتهاي مدنظر خود را بعنوان قيمت مرجع، به بازار تزريق کنند؛ البته اين تحرکات بالاخره پس از ماه‌ها، با ممنوع شدن درج قيمت خودرو بر روي سايت‌هاي اينترنتي، عملاً متوقف شد.

بازار ثبت نام در پيش فروش‌هاي خودروسازان از طريق کارت ملي هاي اجاره‌اي هم داغ بود؛ چرا که تفاوت قيمت کارخانه با حاشيه بازار چنان بالا بود که هر کسي را جهت بهره‌مندي از اين سود شيرين وسوسه مي‌کرد.

به عنوان مثال اگرچه خودروي ۲۰۶ تيپ دو در فروش کارخانه‌اي ۱۱۰ ميليون تومان بود اما دلال اين خودرو را با قيمت بالاي ۲۰۰ ميليون تومان در بازار آزاد به فروش مي‌رساند.

عليرضا رزم حسيني وزير صمت در توصيف اين آشفته بازار مي‌گويد: حدود ۵۰ درصد خودروهاي فروش رفته گارانتي‌شان باطل شده و صرفا در برخي انبارها نگهداري مي‌شوند تا با افزايش کاذب قيمت‌ها به حفظ سرمايه عده‌اي کمک کند.


همچنين مازيار بي‌گلو، دبير انجمن قطعه سازان نيز مي‌گويد: در حال حاضر عرضه بيشتر از تقاضا است زيرا به دليل حاشيه سود، به جاي مصرف‌کننده واقعي بيشتر دلالان در بازار حضور دارند. حتي طبق آمار ۸۰ درصد خودروهاي تحويلي بعد از سه ماه پيمايش صفر داشتند.

تلاطم قيمتي امسال در بازار خودرو بي سابقه بود؛ به عنوان مثال خودروي پژو ۲۰۶ تيپ دو به عنوان خودروي پر فروش در بازار در ارديبهشت ماه ۱۱۶ ميليون تومان، در مرداد ماه ۱۶۳ ميليون تومان، در آبان ماه ۲۰۰ ميليون تومان و در اسفند ماه نيز ۱۹۵ ميليون تومان در بازار قيمت خورده است.

با همه اين تلاطم‌ها، اما تثبيت نسبي قيمت ارز موجب شده بازار خودرو طي ماه‌هاي گذشته از آرامشي نسبي برخوردار شود و ديگر از آن تب و تاب‌هاي شديد خبري نيست. حتي قيمت برخي انواع خودرو در حاشيه بازار با کاهش هم مواجه شد.

در تداوم اين آرامش نسبي، اسفندماه جاري نيز معاملات در بازار با آرامش در حال انجام است و دلالان حضور تعيين کننده‌اي در قيمت‌سازي و التهاب آفريني ندارند. اين در حالي است که در شرايط طبيعي، اسفندماه هر سال با توجه به درپيش بودن تعطيلات نوروزي، بازار خودرو با افزايش تقاضا جهت خريد مواجه است و قيمت‌ها اندکي افزايش مي‌يابند.

اسفند ماه جاري با توجه به شرايط کرونايي و برقرار بودن پروتکل‌هاي بهداشتي، تقاضا براي خريد خودرو چندان تغيير نکرده است و همين مساله نيز موجب شده اسفند ماه امسال، متفاوت با سالهاي گذشته باشد.

معاملات سفته‌بازانه به حداقل رسيده است
در اين رابطه نعمت الله کاشاني نسب، نايب رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودروي تهران گفت: تقريبا از اواسط بهمن ماه و به ويژه طيهشت روز گذشته بازار خودرو به يک آرامش نسبي رسيده و قيمت‌ها تقريبا در ثبات هستند.

نايب رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودروي تهران افزود: در حال حاضر دلالان نقش تعيين کننده‌اي در قيمت‌سازي ندارند و عمده خريد و فروش‌ها توسط مصرف‌کنندگان واقعي انجام مي‌شود؛ به شکلي که مي‌توان گفت نوسانات در بازار به حداقل رسيده است.

کاشاني نسب تاکيد کرد: البته قيمت خودروهاي داخلي نسبت به ماه‌هاي قبل چندان کاهش نيافته اما مساله مهم اين است که به يک ثبات نسبي رسيده است؛ از سويي ديگر اما قيمت خودروهاي خارجي با ۳۰ درصد کاهش مواجه شده با اين حال هيچ خريداري براي اين خودروها در بازار وجود ندارد.

در جدول زير قيمت برخي از خودروهاي پرفروش در ششم اسفند ماه آمده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره