برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

واریز سود سهام عدالت قبل از نوروز

منبع
فارس
بروزرسانی
واریز سود سهام عدالت قبل از نوروز

فارس/ رئيس سازمان بورس خبر داد، سود سهام عدالت براي عملکرد سال 98 قبل از عيد به صورت متمرکز به حساب مشمولان سهام عدالت واريز مي‌شود.

محمدعلي دهقان دهنوي امروز در گفتگوي زنده با برنامه شبکه خبر در مورد واريز سود سهام عدالت در سال جاري گفت: سود عملکرد سال 98 شرکت‌هاي سرمايه پذير سهام عدالت، 200 هزار تومان بوده است، البته سود محقق شده بيش از اين رقم بوده، اما سال قابل تقسيم براي سهام عدالت 200 هزار تومان است که امسال سعي مي‌کنيم به صورت متمرکز اين سود را به حساب مشمولان دارنده سهام عدالت واريز کنيم.

وي تأکيد کرد: تلاش بر اين است که قبل از عيد 1400 سود سهام عدالت به حساب مشمولان واريز شود، البته بستگي به اين دارد که چه ميزان از سود تقسيم شده شرکت‌هاي سرمايه‌پذير دريافت و تجميع شود و به هر حال هر ميزان از سود که دريافت شود، قبل از عيد به حساب مشمولان واريز مي‌شود و باقيمانده سود بعد از عيد 1400 به حساب‌شان واريز خواهد شد.

وي اين را هم گفت: بخشي از اطلاعات سهام عدالت نزد سازمان خصوصي سازي و بخشي نزد شرکت سپرده‌گذاري مرکزي و تسويه وجوه است که اين اطلاعات را تجميع مي کنيم و سود امسال را به صورت متمرکز واريز مي‌کنيم، اما از سال آينده سود عملکرد سال 99 براي سهامداران روش مستقيم به پرتفوي آنها تعلق مي‌گيرد و براي سهامداران سرمايه‌گذاري استاني،‌به حساب شرکت استاني واريز خواهد شد.

دهقان دهنوي همچنين تأکيد کرد: طبق قوانين بورس اين سود به کساني تعلق مي‌گيرد که چه در روش مديريت مستقيم و يا روش مديريت غيرمستقيم سهام خود را نگه داشته باشند، چون ممکن است برخي از دارندگان سهام عدالت در روش مستقيم 30 يا 60 درصد سهام خود را قبل از مجامع فروخته باشند که در نتيجه سود تخصيص يافته، به دارندگان جديد آن سهام اختصاص مي‌يابد و يا در مورد کساني که در روش غيرمستقيم، سهام شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني را داشته‌اند، به شرط اين که دارنده آن سهام باشند و قبل از مجامع آن را نفروخته باشند، اين سود به حساب‌شان واريز خواهد شد.

رئيس سازمان بورس همچنين با بيان اين که سرمايه گذاري بايد در بورس با نگاه بلندمدت و از محل پس‌اندازهايي که نياز فوري به آن وجود ندارد انجام شود گفت: گرچه شاخص بورس نوسان زيادي داشته اما بازارهاي رقيب مانند طلا، ارز و مسکن هم شاهد نوساناتي بوده است، اما به هر حال کساني که سرمايه‌گذاري درازمدت در بورس انجام مي‌دهند در دراز مدت به سود مي‌رسند. ممکن است البته کساني بيش از ميانگين ريزش شاخص زيان ديده باشند که به خاطر انتخاب پرتفوي نامناسب در خريد سهام بوده است.

وي همچنين در مورد طرح حمايت از سهامداران خرد در بازار سرمايه گفت: تلاش مي‌شود براي کساني که پرتفوي کوچک دارند از طريق صندوق‌هاي سرمايه گذاري مديريت سرمايه آنها بر اساس تحليل ريسک انجام شود، به هر حال سرمايه‌گذاران نبايد از افرادي که صلاحيت ندارند، به عنوان منبع اطلاعات استفاده کنند و اين که هر کسي بگويد فلان سهم خوب است و آن را خريداري کنيد در حالي که بايد اطلاعات را از منابع رسمي دريافت کنند و تلاش مي‌شود که سرمايه‌گذاران خرد را تحت نهادهاي مالي حرفه‌اي وارد بورس کنيم.

دهقان دهنوي در مورد اين که چگونه مي‌گويد به آينده بورس بايد اميدوار بود، گفت: بازار سرمايه آينه اقتصاد کشور است و همچنين کانال خوبي تأمين مالي شرکت‌هاي مهم در اقتصاد به شمار مي‌رود و با توجه به اين که وضعيت سرمايه گذاري در اقتصاد ما مناسب نيست، يکي از زمينه‌هاي رشد سرمايه‌گذاري در بستر بازار سرمايه است که شرکت‌ها به عرضه اوليه و انتشار اوراق مبادرت مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و پول‌هاي جمع‌آوري شده از بازار سرمايه صرف طرح‌هاي اقتصادي مي‌شود و بازدهي آ‌‌ن به بازار سرمايه برمي‌گردد.

وي همچنين در مورد اين که عده‌اي از سهامداران عدالت با داشتن کارت سهام عدالت سهامدار نيستند آيا به آنها سهام جديد تخصيص مي‌يابد گفت: اين مسأله مربوط به تصميم‌ دولت است، دولت در زمان خودش براي سهام عدالت تصميم گرفت و تقسيم سهام بين مشمولان انجام شد و عملا سهام جديدي وجود ندارد که بين افراد جديد توزيع شود.

رئيس سازمان بورس همچنين در مورد حضور بانک‌ها در بورس و اين که گفته مي‌شود، در برخي سهام دخالت مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، گفت: ‌بانک‌ها به عنوان يک نهاد مالي هم نماد خودشان در بورس معامله مي‌شود و هم شرکت‌هاي زير مجموعه مانند شرکت‌هاي تأمين سرمايه، صندوق‌هاي با درآمد ثابت،‌ صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري،‌ کارگزاري و ديگر نهادهاي مالي در بورس دارند و ارتباط سيستمي و قوي بين بانک‌ها و بازار سرمايه وجود دارد. در يک مقطعي بانک‌ها به بازار سرمايه کمک کردند و حمايت کردند، عملکرد خوبي هم داشتند و منابعي در اختيار مردم قرار دادند تا سهام بيشتري خريداري کرده و سود ببرند و منابع خود را با منابع بانکي اهرم کنند. به هر حال مسؤوليت‌پذيري بيشتري از سوي بانک‌ها در بازار سرمايه بايد مشاهده شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره